Rav4 (2004), inbyggd GPS - olika färguppsättningar...

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
rikard454
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 13 nov 2011, 19:35:37
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2004

Rav4 (2004), inbyggd GPS - olika färguppsättningar...

Inlägg av rikard454 »

Hej alla!
Vi har en 2004'as Rav4'a med Toyotas inbyggda GPS-navigator. Enligt instruktionsboken och även i mjukvaran går det att byta mellan fem eller sex olika färguppsättningar men det "händer" inget på skärmen... Man byter men alla ser likadana ut...

Problemet är att standardfärgerna inte är speciellt bra när man kör med halvljuset tänt (det är en annan färguppsättning). Bilen var i det närmaste ny när vi köpte den och vi klagade på detta då under garantitiden och dom gjorde "allt" dom kunde påstod dom på Toyota, till slut bytte dom ut hela enheten till en annan/ny men det var samma problem. Jag vet att Avensis i USA hade samma problem då och att dom aldrig lyckades lösa buggen där...

Men kanske att något hänt de senaste åren, jag betvivlar väl det - men är det någon här som har deras egen inbyggda GPS-enhet och lyckats få dess "firmware" uppgraderad så att detta fungerar som det ska?

Cheerio!
/Rikard
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Rav4 (2004), inbyggd GPS - olika färguppsättningar...

Inlägg av PierreW »

Hej, vilken enhet är det du har?

En fullmap, alltså att hela radiopanelen är en skärm med 2 rattar på vardera sida?

För om du inte har det så finns det bara orange färg i displayen på facelift, och grön före facelift.

Rent teoretiskt sett kan man koppla förbi funktionen som gör att displayen går ner i ljusstyrka.
Men då kräver det tillgång till ett antal böcker som kostar åtskilliga riksdaler.

Hade de varit exempelvis en tysk bil hade man med största sannolikhet kunnat ändra detta i mjukvaran.
Men nu är ju Toyota lite gammaldags av sig och styr det mesta med reläer,
tack gode gud för de annars hade de varit samma skit som alla andra bilar på marknaden. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
rikard454
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 13 nov 2011, 19:35:37
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2004

Re: Rav4 (2004), inbyggd GPS - olika färguppsättningar...

Inlägg av rikard454 »

Det är den inbyggda/stora bildskärmen som fälls ned elektriskt för att man ska komma åt CD- och DVD-spelarna. Den med två runda rattar.

Och det ska som sagt gå att byta mellan olika färguppsättningar men dom är exakt likadana ... Dvs lika svåravlästa allihopa...

Nu har man väl vant sig vid detta men när jag ramlade över det här forumet tänkte jag att jag kunde passa på och fråga. Annars är det ju nästan en kusligt driftsäker bil, vi har inte rört en skruv på sex år utan bara servat den. Den skulle bara haft två cylindrar till, lågväxlar och lite diffspärrar :-)

Cheerio!
/Rikard
Skriv svar