byta stereo/radio i corolla 2000

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
jontepontare_93
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 10 okt 2011, 12:49:37
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 0

byta stereo/radio i corolla 2000

Inlägg av jontepontare_93 »

Hej!

Jag har nyligen köpt en toyota corolla 3D från 2000 och är jättenöjd med bilen, dock är där installerad en toyota radio med bensinförbrukning och sådant (ej cd spelare).

Nu är det så att radion är trasig och jag skulle gärna vilja koppla in en ordentlig stereo men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga, har hört och läst av många att det är jättesvårt att ersätta en sådan radio med en ordentlig stereo så all hjälp hade jag varit extremt tacksam för!!

// jonathan
Pottosson
Inlägg: 80
Blev medlem: tis 15 feb 2011, 19:34:55
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2011
Ort: Gunnebo

Re: byta stereo/radio i corolla 2000

Inlägg av Pottosson »

Ja men allt går, vill du ha i en "vanlig" eftermaknads radio i 1 DIN storlek är de enklast att skaffa en ram från typ Autoleads,
kolla blekingebilradio eller dbakuten dom säljer sånt..
sen behöves ett ISO-kablage o ev en antenadapter..
sen får du välja radio o vilka funktioner den ska ha..
de är bara fantasin o plånboken som sätter gränserna på hur myck stereo man kan få in... ;)

mvh Pottosson
jontepontare_93
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 10 okt 2011, 12:49:37
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 0

Re: byta stereo/radio i corolla 2000

Inlägg av jontepontare_93 »

okej tack så mycket :) sitter och kollar runt nu men är osäker på vilken monteringssatts som passar, de jag kan hitta är anpassade från 2000 i augusti och såklart är min byggd 2000 i februari -.- så tror det behövs en annan monteringssatts

en sådan här är det som sitter i bilen nu
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20521432

jag vill byta ut till en t.ex sådan här
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=21834778

är det möjligt att byta till en sådan? eller är det smidigare att koppla in en helt ny? är lite osäker på var jag skulle koppla in den då och vilken typ av monteringssatts jag ska införskaffa isådanafall

min styvfar har en corolla halvkombi från 98 och i den är det en ordentlig bilstereo i, som den som jag vill byta till men är det någon som vet om den passar rent storleksmässigt ?

// tack på för hand och uppskattar verkligen era svar :)
Pottosson
Inlägg: 80
Blev medlem: tis 15 feb 2011, 19:34:55
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2011
Ort: Gunnebo

Re: byta stereo/radio i corolla 2000

Inlägg av Pottosson »

Ja den ramen man köper där monterar du en "vanlig" eftermarknads 1DIN cad där ner där du har din CD eller Kasset spelare.. För du har väl VVT-i motorn i din..??
Ja kan inte svara på rak arm om du kan montera i gammla radiohållaren i din, den hade ju en vanlig 1DIN radio där uppe..
men sak du ha i en sån blir de ju en del modifiering o om dragning av kablarna med..

för har du den med CD/Kasset däck nere vid askkoppen och sen själva displayen uppe "ovanpå" panelen..??
så fall sitter ju själva radio o förstärkar delen nere vid askoppen, där nere fins ju kablarna som behövs till ström, högtalare o anten..
KarlZaf
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 19 feb 2011, 18:30:36
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 1999

Re: byta stereo/radio i corolla 2000

Inlägg av KarlZaf »

Tjenare,

Tänkte se om du löste problemet?
Själv har jag med en 00a och där var det bara att ta loss den originala cdspelaren som sitter nere vid växelspaken och bara skruva fast den nya stereon (sony) på metallramen som håller den originala. Jag använde till och med originalskruvarna om än inte utan lite försök!!!

Kablarna måste du dock köpa som redan har nämnts.

Karl.
Skriv svar