Byta stereo i Celica 00 - 05, såhär gör du!

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
Frenzy
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 11 apr 2011, 03:57:51
Årsmodell: 0

Byta stereo i Celica 00 - 05, såhär gör du!

Inlägg av Frenzy »

Tyckte att Celican förtjänade en ny multimediaenhet, även om Toyota original ifrån Panasonic fortfarande fungerar utmärkt.

Efter att ha slitit med de sedvanliga järnen en stund så började jag undra hur fasen det hela var funtat egentligen. Då jag stött på japanare förr, där man tidigare har blivit tvungen att demontera så gott som halva bilen för att exempelvis byta högtalare så tänkte jag om. Visst är det så man får göra på Celica också, varför ändra på ett vinnande koncept?

Stereon är SKRUVAD fast i mittkonsollen. Du måste alltså få bort panelen som sitter över den.

Vad behöver man då? Stjärnmejsel och hylsnyckel eller tång. Tålamod och försiktiga fingrar samt lite tur (mer om det senare). Ev. kablage som passar både bilens original och den nya stereon.

Hur gör man det då? Jo, du börjar med att lossa plasten kring elhissarna och dörrlåset, greppa tag ungefär där skinnet till växelspaken slutar och drag försiktigt rakt ut.

Fortsätt runt om, clip för clip. Vill man så kan man koppla ur sladdarna till cigtändaren, lossa växelspaksknoppen och ta av hela panelen. Jag klarade mig dock utan. PASSA PÅ ATT STÄDA UR området kring växelspaken och hissknapparna, det är garanterat ganska skitigt vid det här laget..

När du fått väck panelen så ser du två skruvar precis under klimatsystemet. En precis under ratten för temperatur och termometer och en i vänsterhörnet. Lossa dessa.

När skruvarna är borta så tar du tag med BÄGGE HÄNDERNA, en på varje sida och drar FÖRSIKTIGT rakt ut. Ta det försiktigt med panelen, det finns nämligen tre kontakter du måste koppla ur. Två stycken till klimatsystemet och en till klockan. Ta de två nedre till klimaten först.

Fortsätt att dra ut clipsen, hela vägen upp till klockan. Se till att vara försiktig med clipsen, jag vet inte vad Toyota tar för nya paneler och jag vill fan inte veta heller.

När kontakterna väl är ur, så är det bara att flytta panelen till ett säkert ställe.

Själva stereon sitter i en vagga som är skruvad in i mittkonsollen. Den sitter med fyra muttrar, ta din hylsnyckel eller din tång och lossa dessa.

När du väl fått ut den gamla enheten så ser du att den, såväl som plastbiten sitter med ett par skruvar de också. Bara att skruva loss (kom ihåg någorlunda hur de satt..)

Nästa steg behöver du en del tur till. Kommer den nya stereon att passa in i originalvaggan? I mitt fall gjorde den (nästan) det. Jag fick dock inte i mer än två skruvar på var sida, men den sitter stabilt ändå.

När du väl har konstaterat att kontakterna som sitter i bilen inte passar med den nya stereon, så åker du till Mekonomen, Biltema eller liknande och köper adapterkablage. Tänk på att din AC inte fungerar när panelen ligger i baksätet, det blir ganska varmt i en Celica en fin vårdag. Däremot fungerar fortfarande TD (tvärdrag).

Om du absolut inte kan få din nya stereo att passa i originaldelarna så bygger den händige helt sonika en ny upphängningsvariant.

Om du ska dra antennsladd eller liknande till GPS så¨är det läge att göra det nu. Det fungerar finfint att fästa en antenn av standardstorlek precis där instrumentpanelen övergår till passagerardörr. Kabeln drar du sedan mellan panelen och karossen (eventuellt kan du behöva lossa två plastkåpor och skruva ut två muttrar en bit för att få bättre mellanrum) ner till den fabriksmonterade mattan, rakt in i mittkonsollen. Helt osynligt.

När den nya stereon är installerad, så arbetar du baklänges, fäst kabeln till klockan, i med några clips och fäst sedan kontakterna till klimatanläggningen, lite trångt här, så var försiktig.

Jag hoppas att denna post kan hjälpa någon, när jag sökte runt så fick jag inte fram ett dugg nyttigt så jag tänkte att det var lika bra att göra någonting själv då.
Bilagor
IMG_0927.JPG
IMG_0927.JPG (176.16 KiB) Visad 2976 gånger
IMG_0928.JPG
IMG_0928.JPG (150.5 KiB) Visad 2976 gånger
IMG_0930.JPG
IMG_0930.JPG (143.83 KiB) Visad 2976 gånger
Frenzy
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 11 apr 2011, 03:57:51
Årsmodell: 0

Re: Byta stereo i Celica 00 - 05, såhär gör du!

Inlägg av Frenzy »

Hoppas bilderna kan hjälpa den som inte orkar läsa för mycket text!
Bilagor
IMG_0931.JPG
IMG_0931.JPG (136.11 KiB) Visad 2975 gånger
IMG_0932.JPG
IMG_0932.JPG (110.16 KiB) Visad 2975 gånger
IMG_0944.JPG
IMG_0944.JPG (132.49 KiB) Visad 2975 gånger
Skriv svar