Koppla mobilen till Bluetoothen

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
Annnan
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 27 jun 2010, 19:51:45
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010

Koppla mobilen till Bluetoothen

Inlägg av Annnan »

Jag har Bluetooth i Yarisen men blir inte klok på hur jag ska koppla ihop den med mobilen. Instruktionerna i instruktionsboken stämmer helt enkelt inte! Nån som har en vettig förklaring på hur man gör?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Koppla mobilen till Bluetoothen

Inlägg av Dale »

Kontroller på ratten eller en belyst kontrollpanel på instrumentbrädan?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Annnan
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 27 jun 2010, 19:51:45
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010

Re: Koppla mobilen till Bluetoothen

Inlägg av Annnan »

Dale skrev:Kontroller på ratten eller en belyst kontrollpanel på instrumentbrädan?
Jag har kontroller på ratten.. eller vadå?

Enligt instruktionsboken ska man vrida på, ja nu minns jag inte vad ratten heter men den till höger där man väljer frekvens, men den väljer man ju bara vrekvent med så att säga. Om man trycker på den ställer man in ljudet. Men enligt boken ska man bara vrida på den. Och det stämmer ju inte
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Koppla mobilen till Bluetoothen

Inlägg av Dale »

Bluetooth® SWC 145
  1. Bluetooth®-funktionen i telefonen är avstängd i standardläget. För att använda bilens handsfree-system måste du först aktivera Bluetooth®-funktionen i enheten.
  2. Tryck och håll in knappen mode (läge). Handsfreesystemet svarar: Inställningsmeny, säg ett kommando.
  3. Utför en sökning efter enheten från telefonen. Se bruksanvisningen för din telefon för uppgifter om enhetssökning för telefonen (handenheten). Telefonen söker efter alla Bluetooth®-enheter i närområdet. När sökningen är klar visas en lista över de enheter som hittas. Sökningen kan ta en eller ett par minuter att slutföra.
  4. Välj Toyota från listan över enheter.
  5. Om telefonen ber om ett lösenord matar du in fyra nollor. Tryck sedan på OK.
  6. Handsfree-systemet svarar: Tilläggning av enhet slutförd. Var god ange ett smeknamn för enheten. Säg ett smeknamn på telefonen. Du kan till exempel säga “Jennys telefon”.
  7. Handsfree-systemet svarar: <enhetsnamn> tillagt. På vissa telefoner ombeds du bekräfta Bluetooth®-anslutningen. Ange Ja.
  8. Efter några sekunder svarar handsfree-systemet: Anslutning utförd.
Är det så du gjort?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Annnan
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 27 jun 2010, 19:51:45
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010

Re: Koppla mobilen till Bluetoothen

Inlägg av Annnan »

Dale skrev:Bluetooth® SWC 145
  1. Bluetooth®-funktionen i telefonen är avstängd i standardläget. För att använda bilens handsfree-system måste du först aktivera Bluetooth®-funktionen i enheten.
  2. Tryck och håll in knappen mode (läge). Handsfreesystemet svarar: Inställningsmeny, säg ett kommando.
  3. Utför en sökning efter enheten från telefonen. Se bruksanvisningen för din telefon för uppgifter om enhetssökning för telefonen (handenheten). Telefonen söker efter alla Bluetooth®-enheter i närområdet. När sökningen är klar visas en lista över de enheter som hittas. Sökningen kan ta en eller ett par minuter att slutföra.
  4. Välj Toyota från listan över enheter.
  5. Om telefonen ber om ett lösenord matar du in fyra nollor. Tryck sedan på OK.
  6. Handsfree-systemet svarar: Tilläggning av enhet slutförd. Var god ange ett smeknamn för enheten. Säg ett smeknamn på telefonen. Du kan till exempel säga “Jennys telefon”.
  7. Handsfree-systemet svarar: <enhetsnamn> tillagt. På vissa telefoner ombeds du bekräfta Bluetooth®-anslutningen. Ange Ja.
  8. Efter några sekunder svarar handsfree-systemet: Anslutning utförd.
Är det så du gjort?
Var har du hittat på det där? Så står det inte i instruktionsboken...

Jag har provat att trycka på den vita knappen på ratten (med en pratande mun) och då står det "Pair phone" men mobilen kan inte hitta nåt. Bifogar två kassa mobilbilder, vet inte om de kan se olika ut med reglage osv?

I insturktionsboken står det, som sagt, att man ska vrida på den där frekvens-ratten. Men enligt de du skickade ska jag trycka på mode? De är väl den vita knappen till vänster på ratten, va?
Bilagor
Instrument
Instrument
DSC04093.JPG (80.97 KiB) Visad 9744 gånger
Ratten
Ratten
DSC04092.JPG (90.88 KiB) Visad 9744 gånger
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Koppla mobilen till Bluetoothen

Inlägg av Glenn »

Dale skrev: [*] Handsfree-systemet svarar: Tilläggning av enhet slutförd. Var god ange ett smeknamn för enheten. Säg ett smeknamn på telefonen. Du kan till exempel säga “Jennys telefon”.
Tyvärr funkar ju bara guiden om man heter Jenny ? :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Koppla mobilen till Bluetoothen

Inlägg av Dale »

Annnan skrev:Var har du hittat på det där? Så står det inte i instruktionsboken...

Jag har provat att trycka på den vita knappen på ratten (med en pratande mun) och då står det "Pair phone" men mobilen kan inte hitta nåt. Bifogar två kassa mobilbilder, vet inte om de kan se olika ut med reglage osv?

I insturktionsboken står det, som sagt, att man ska vrida på den där frekvens-ratten. Men enligt de du skickade ska jag trycka på mode? De är väl den vita knappen till vänster på ratten, va?
Googla lite å ramla in på http://www.toyota-tech.eu/legacy/Toy/ai ... 293-NE.pdf är dock lite osäker på om det är till Yaris men de lär ju kanske inte skilja så himla mycket mellan modellerna i samma generation.
Om inte din telefon hittar nått? Antar du slagit på blåtanden på luren. Va e de för lur du har? Har du möjlighet å testa en annan lur?
Jo Mode borde vara någon av dom vita knapparna. Syns rätt bra i PDFen jag skicka iaf.
Glenn skrev:Tyvärr funkar ju bara guiden om man heter Jenny ? :)
Ja kanske de. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Annnan
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 27 jun 2010, 19:51:45
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010

Re: Koppla mobilen till Bluetoothen

Inlägg av Annnan »

Dale skrev:
Annnan skrev:Var har du hittat på det där? Så står det inte i instruktionsboken...

Jag har provat att trycka på den vita knappen på ratten (med en pratande mun) och då står det "Pair phone" men mobilen kan inte hitta nåt. Bifogar två kassa mobilbilder, vet inte om de kan se olika ut med reglage osv?

I insturktionsboken står det, som sagt, att man ska vrida på den där frekvens-ratten. Men enligt de du skickade ska jag trycka på mode? De är väl den vita knappen till vänster på ratten, va?
Googla lite å ramla in på http://www.toyota-tech.eu/legacy/Toy/ai ... 293-NE.pdf är dock lite osäker på om det är till Yaris men de lär ju kanske inte skilja så himla mycket mellan modellerna i samma generation.
Om inte din telefon hittar nått? Antar du slagit på blåtanden på luren. Va e de för lur du har? Har du möjlighet å testa en annan lur?
Jo Mode borde vara någon av dom vita knapparna. Syns rätt bra i PDFen jag skicka iaf.
Den är nog inte till Yaris, iaf inte min modell. Provade när jag var iväg nyss och det enda som händer om man trycker och håller in Mode är att den stänger av stereon. Trycker jag på Mode-knappen så byter den FM1, FM2 och AM.

Hehe ja jag har slagit på blåtanden ;-) har provat med sambons två mobiler också, utan resultat.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Koppla mobilen till Bluetoothen

Inlägg av cheetah1 »

Har du provat att hålla inne pairingknappen i några sekunder?
Annnan
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 27 jun 2010, 19:51:45
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010

Re: Koppla mobilen till Bluetoothen

Inlägg av Annnan »

cheetah1 skrev:Har du provat att hålla inne pairingknappen i några sekunder?
Menar du den där vita knappen till höger på ratten då? Den med en pratande mun på?
Skriv svar