Uppgradera högtalare i Avensis 1999. TIPS?

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
Greenbay
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 10:09:57
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1999
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige

Uppgradera högtalare i Avensis 1999. TIPS?

Inlägg av Greenbay »

Ja, jag har ju just bytt från en Volvo V50 med High performance stereopaket till en helt original Avensis 2.0 1999 med 10800 mil på mätaren.
Och skillnaden på ljudet är ju klart märkbar om man säger så...
Söker nu efter tips på hyggliga högtalare för dörrarna fram och bak.
Den där diskanten jag set på vissa Avensis, tillför den något, eller skall jag labba fram ngt själv?
Stereo sitter just nu en Panasonic CD, från -99, den kommer få hänga med ett tag, den har lågnivåutgång, jag har nog ett eller två steg liggande oxå.

Tips?
Finns det även någon som kan beskriva demontering av dörrsidan vore jag tacksam.
/Greenbay
Greenbay
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 10:09:57
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1999
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Uppgradera högtalare i Avensis 1999. TIPS?

Inlägg av Greenbay »

Ingen?
Jag har hittat lite info på en polsk forumsida om avensis, men jag kan inte polska, och översättningen via google är ju sådär....
Klart är i alla fall att man i Polen monterar 6,5 tums element, mha frästa ringar i MDF.
Jag hittar inte dessa träringar här hemma, eller i ngt annat material, som plast.
Hur kommer jag vidare, har inte lust att riva för att forska vidare, utan vill helst ha tag i de delsr som behövs.
TIPS?!!
/greenbay
Användarens profilbild
Falk
Inlägg: 196
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 22:29:34
Bilmodell: Supra MKIV Twin Turbo Targa
Årsmodell: 1993
PostOrt: Gråbo
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Erik Falk

Re: Uppgradera högtalare i Avensis 1999. TIPS?

Inlägg av Falk »

Hej Greenbay!

Jag är intresserad av ljud och har byggt lite själv i en Celica. jag vet därför inte exakt hur du demonterar dina dörrsidor men om mycket annat kan jag nog hjälpa dig och jag kan säga att du är inne på rätt spår. de första du vill göra är att göra dörren stadigare och inte så "fladdrig" som dom ofta är original, det är högtalaren som ska röra sig, inte dörrsidan. så med hjälp av en MDF-ring kommer man långt. men jag rekommenderar även Silent coat som gör en förvånansvärd skillnad. meningen med den är att ta bort allt som vibrerar och skallrar i bilen och det behövs inte mycket för att ge resultat. Då ska du tänka på att sätta en bit på en stor "tom yta" exempel ytterplåten på dörren (inne i dörren). men det är även bra att klippa remsor av dämpmattan och sätta som en sol runt högtalaren på insidan dörrsidan för att ge stadga.

Jag ska ge dig några bra länkar längst ner i inlägget så kan du kolla på vad jag menar.

När de gäller val av högtalare så har jag förstått att du vill byta alla i hela bilen, och det är en bra tanke. det du ska tänka på är att sätta rätt typ på rätt ställe. ljud framifrån "ska" vara ett kit system, och om du ska ha 2-vägs eller 3-vägs system får du nästan lyssna dig fram. När de gäller högtalarna bakom dig så är de bästa valet (i dom flesta fall, om man nu vill ha något där) att välja coaxial högtalare, de är som ett helt kitsystem fast i en högtalare. anledningen till att man inte vill ha de fram är för att man då kommer tappa hela ljudbilden och om dom sitter bakom så förstör dom inte den men ger en bra "push" där de behövs. jag vet inte om du har högtalare längst bak i bilen, har ingen direkt koll på just Avensisen. men har du de kan de vara en idé att titta över dom me, ofta sitter de ovala högtalare där 6x9" eller 5x7" och om du ska köpa nya kan de vara bra att titta på gummiupphängningen som håller i högtalarens kon. Det man vill åt med större högtalare är att man just runt de lägre frekvenserna vill flytta mycket luft runt i kupén. så ju större upphängning ge mer rör sig konen ut och in och ju mer luft flyttar den. dock kräver den mer kraft och kontroll ju mer en bashögtalare rör sig.

Det viktigaste när man uppgraderar ljud i bilar är att sätta in ett eller flera slutsteg. du kan få en magisk skillnad i original högtalarna om du bara kopplar ett slutsteg mellan högtalarna och stereon. så har du liggande ska du defenitivt damma av dom och ge dom lite kraft =). de du ska tänka på är att inte snåla på kraftkablarna utan gärna ta en storlek för stor. det finns en "gauge"-tabell där man kan se vad man ska ha för area och säkring till den kraften du använder i bilen.

Sen vad du behöver göra med bilen beror ju på de resultatet du vill ha. Bättre ljud kräver mer arbete men jag tror att du kan få riktigt bra ljud genom att stödja dörrsidan med en MDF-ring och dämpa dörren lite här och där, och in med ett slutsteg. =)


Länkar:
MDF-ring: http://www.blekingebilradio.se/category ... df-bafflar
kit-system
2-vägs: http://www.blekingebilradio.se/category ... -kitsystem (välj storlek till vänster, beroende på vad du har i bilen nu, man vill inte behöva såga om man slipper)
3-vägs: http://www.blekingebilradio.se/category ... -kitsystem
Gauge-tabell: http://en.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge
Silent coat: http://www.blekingebilradio.se/product. ... ory_id=225

Nu har jag tagit länkar från Blekinge bilradio just för att de är mina favoriter med bra utbud och bra priser, men innan du bestämmer dig för något så ska du åka till en bilstereo affär (CDr på backaplan eller DLS i partille) eller liknande och ta med en favorit CD och ställ dig och lyssna på högtalare och välj de märke och modell som passar din smak bäst! det är du som ska lyssna på ditt ljud.

Hoppas det har hjälpt lite i alla fall. är de något mer sp ställ frågorna! =)

//Falk
Erik Falk || 0708-427489
_____________________________________________
http://www.garaget.org/erik_falk
Greenbay
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 10:09:57
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1999
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Uppgradera högtalare i Avensis 1999. TIPS?

Inlägg av Greenbay »

Hej Fredrik!
Tack för lite hjälp på traven.
De MDF ringar jag sett på det Polska Avensis-forumet ser ut så här:
http://www.avensisklub.pl/topics29/45.htm
De går att köpa färdiga, och passar direkt i dörrsidan, resp högtalare på 6,5 tum.
Har du sett sådana i Sverige?
Det blir ju troligen ett 2-vägs system fram och koaxer bak, ev 2-vägs bak med, men jag antar att jag måste rikta bakre diskanten rejält bakåt, för att undvika att den spelar framåt.
Avensis 2 har tydligen diskanter i panelen vid backspegeln, det blir väl att göra ngt liknande.
Söker tips på riktbar diskant, jag har inte lust att plasta upp en vinkel på täckplattorna själv, vill gärna hitta någorlunda "färdiga" lösningar. kanske ska jag leta efter original diskanter på skroten?
Fler tips, någon?
/Greenbay
bono82
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 08 nov 2010, 22:19:42
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Lomma
Land (Country): Sverige

Re: Uppgradera högtalare i Avensis 1999. TIPS?

Inlägg av bono82 »

Jag utnyttjar denna tråden lite åt samma dilemma - Byte av org.högtalare i en Avensis -00, vilken högtalarstorlek kan man hugga i butik och bara skruva rakt i..? tänker på bredd/längd och givetvis djup.
Skriv svar