Svajig ljudvolym CD-växlare (w58832)/dålig radiomottagning

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
Mahack
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 09 apr 2009, 20:44:03
Bilmodell: Avensis 2,0 Kombi Executive
Årsmodell: 2007

Svajig ljudvolym CD-växlare (w58832)/dålig radiomottagning

Inlägg av Mahack »

Hej!

Köpte en Avensis Kombi 2,0 Executive -07 i förrgår. Har nu hunnit bekanta mig med den lite grann. Är nöjd med det mesta, men inte med 6-CD-växlaren (w58832). Det låter som den har en inbyggd kompressor som lyfter upp volymen på tysta partier, och trycker ihop ljudet när det är partier med högre volym. Jag tycker detta är högst irriterande, då ljudet är långt ifrån naturligt och att det blir jobbigt attt lyssna när ljudet pulserar upp och ner. Det är inte ASL inställningen (att volymen ökar och minskar i förhållande till körningen, har testat alla varianter). Symptomet är detsamma oavsett om jag lyssnar på radio eller på CD. Är det någon annan som upplever/upplevt samma sak?

Dessutom är radiomottagningen dålig. Läste på en annan tråd att man skulle kontakta Toyota och se om de kan fixa det på goodwill. Är det någon som gjort det? Hjälpte det? Det är ju fortfarande nybilsgaranti ett år till på bilen.

MVH

Martin
mattish
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 18:34:00
Bilmodell: Fabia TDI
Årsmodell: 2011
PostOrt: VINsLÖV

Re: Svajig ljudvolym CD-växlare (w58832)/dålig radiomottagning

Inlägg av mattish »

Har du garanti på bilen borde det inte vara några som helst problem att få det utbytt om de vet om problemet. Det är kanske tom det att den nya redan sitter i din bil. Tycker själv att det är dålig mottagning, men vi bor i skåne och här är det rätt tätt mellan masterna så jag lider inte jättemkt. Får slå över på CD ifall det blir allt för jäkligt.
greyAuris2007
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 03 sep 2010, 19:40:47
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2007
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Svajig ljudvolym CD-växlare (w58832)/dålig radiomottagning

Inlägg av greyAuris2007 »

Har du lyckats få ordning på radiomottagningen? I så fall hur gick det till? Jag börjar bli irriterad på detta problem. Det finns två andra trådar som beskriver samma problem:

http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... 87&start=0

http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... f=16&t=385
Mahack
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 09 apr 2009, 20:44:03
Bilmodell: Avensis 2,0 Kombi Executive
Årsmodell: 2007

Re: Svajig ljudvolym CD-växlare (w58832)/dålig radiomottagning

Inlägg av Mahack »

Hej!

Jag hade inne bilen för felet med radiomottagningen. Men fick sedan svaret av Toyota att min bil inte var sämre än modellen i övrigt. Så jag har helt enkelt fått vänja mig vid detta.

MVH

Martin
Skriv svar