bas i mr2-93

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

bas i mr2-93

Inlägg av kribbe »

hej. jag undara om någon har några tips på var man kan trycka in bashögtalare (minst tio tums)
i en mr2-93.

det finns ju som sagt inte så mycket plats i hytten på en mr2.

eller hör man basen om man bygger låda bak i bagaget då högtalarna hamnar på andra sidan motorn
Användarens profilbild
Roger
Pay User
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 17:53:38
Bilmodell: MR2 och Corolla 4wd
Årsmodell: 93
PostOrt: Johanneshov
Land (Country): Sverige
Ort: sthlm

Re: bas i mr2-93

Inlägg av Roger »

Det vanligaste är ju att bygga en låda bakom stolarna. Vill minnas att det fanns subbar bakom stolarna som tillval då bilen var ny. Men om du googlar lite så finns det firmor som bygger lådor för 10"-basar. T ex http://www.mr2subenclosures.com/

Sen kanske det är lättare och billigare att bygga själv än att frakta trälådor fulla med luft från staterna? ;)
Bizzy
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 29 nov 2009, 16:01:35
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Beddingestrand
Land (Country): Sverige

Re: bas i mr2-93

Inlägg av Bizzy »

Jag kommer att bygga till 2 tior bakom mina stolar i varje fall. Kan hojta till när det börjar närma sig stereo bygge.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: bas i mr2-93

Inlägg av kribbe »

Roger Berglund skrev:Det vanligaste är ju att bygga en låda bakom stolarna. Vill minnas att det fanns subbar bakom stolarna som tillval då bilen var ny. Men om du googlar lite så finns det firmor som bygger lådor för 10"-basar. T ex http://www.mr2subenclosures.com/

Sen kanske det är lättare och billigare att bygga själv än att frakta trälådor fulla med luft från staterna? ;)
man får väl bygga nåt sånt då det inte finns så mycket mer plats att välja mellan.
svea
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 20:21:05
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1998
PostOrt: Göteborg

Re: bas i mr2-93

Inlägg av svea »

Många märken har ju även aktiva basar avsedda att sitta under stolen.
Har dock själv ingen erfarenhet av dessa.

Nårdik kolla in Kenwood
Biltema :?
Qungen
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 17 aug 2009, 22:59:52
Bilmodell: toyota celica st 182
Årsmodell: 1991
PostOrt: 38240
Land (Country): Sverige
Ort: nybro

Re: bas i mr2-93

Inlägg av Qungen »

Det d får tänka på är volymen i lådorna, gör dom inte för små, basen går ofta sönder då. sen personligen så tycker jag att man kan lägga ut lite pengar på att få en bra bas, dom "billiga" märkena har en tendens att gå sönder, inte alltid så kul.
Sen är det frågan om du ska köra passiv lr aktiv låda oxå.
drifting is from japan, kränghäng is from sweden
KimE
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 18:08:06
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1998
PostOrt: Norrtälje
Ort: Norrtälje

Re: bas i mr2-93

Inlägg av KimE »

Jag var in till lokala radiohandlaren idag och diskuterade baslåda i min mr2. Vi kom fram till det jag hade funderat på ett tag. Bygga en låda nere i "originalbasutrymmet". Det går ju tyvärr inte med en 10" men jag tänkte bygga med ett 6,5" element som fått bra kritik, trivs dessutom i lådor ner mot 4-5 liter.

Mvh
Kim
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: bas i mr2-93

Inlägg av kribbe »

KimE skrev:Jag var in till lokala radiohandlaren idag och diskuterade baslåda i min mr2. Vi kom fram till det jag hade funderat på ett tag. Bygga en låda nere i "originalbasutrymmet". Det går ju tyvärr inte med en 10" men jag tänkte bygga med ett 6,5" element som fått bra kritik, trivs dessutom i lådor ner mot 4-5 liter.

Mvh
Kim
jag har också tänkt lite på det men med 6x9:or istället
KimE
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 18:08:06
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1998
PostOrt: Norrtälje
Ort: Norrtälje

Re: bas i mr2-93

Inlägg av KimE »

kribbe skrev:
KimE skrev:Jag var in till lokala radiohandlaren idag och diskuterade baslåda i min mr2. Vi kom fram till det jag hade funderat på ett tag. Bygga en låda nere i "originalbasutrymmet". Det går ju tyvärr inte med en 10" men jag tänkte bygga med ett 6,5" element som fått bra kritik, trivs dessutom i lådor ner mot 4-5 liter.

Mvh
Kim
jag har också tänkt lite på det men med 6x9:or istället
Ja det kan ju också funka om man önskar lite mer diskant bakifrån. Men hur gör man då med originalhålet i plåten som sitter där? Såga upp det skulle säkert funka men det tar emot för min del då jag inte vill såga i bilen...

Mvh
Kim
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: bas i mr2-93

Inlägg av kribbe »

det blir till o plasta en låda bakom passagerar sättet till en 10 tumare.

hittade en bas från digital design (0510) som dom i ljudbutiken sa inte behövde mer än ca 40 liter portad låda.

tyvärr kunde jag inte köpa någon dyrare/bättre bas då jag inte ville flytta fram passagerarstolen för mycket och då finns bara för det mesta den billigast av de flesta märkens basar som passar i lådan.

men dom sa i ljudbutikn att denna basen skulle räcka långt.

bilder kommer snart att finnas på www.gatbilar.se/kribbe har tänkt att börja bygga ljud nästa vecka när grejerna kommer
Skriv svar