Dörrhögtalare Avensis 2006

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
Herbert Hoffman
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 31 jan 2010, 22:36:12
Bilmodell: Avensis D4D 2.2
Årsmodell: 2006

Dörrhögtalare Avensis 2006

Inlägg av Herbert Hoffman »

Hej,

Original ljudanläggning på en Avensis 2006 lämnar en del övrigt att önska, och jag överväger därför att åtminstone byta ut befintliga högtalare mot något bättre och se vart man hamnar. (Radion känns inte så stabil den heller, men jag tänkte inte börja med att riva ut den också)

Går det att få loss högtalargallren och högtalarna utan att montera bort hela dörrsidan?
Vilka högtalare får plats (6,5'' / 170 mm ? djup?)
Någon som har uppdaterat endast högtalare med gott resultat, och kan tipsa om lämpliga högtalare? Hade tänkt hålla mig till koaxialhögtalare och undvika kitsystem för enkelhetens skull, men det är kanske dumt?

Idéer och information kring effektiva åtgärder med hyfsat begränsad insats mottages tacksamt!

H
Prankster
Pay User
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga
Land (Country): Sverige
Ort: Karlskoga

Re: Dörrhögtalare Avensis 2006

Inlägg av Prankster »

Har för mig att du måste ha bort dörrsidan, samt att högtalaren sitter popnitad (smart toyota!). Vet dock inte storleken då jag bara bytt mot trasiga mot hela=)
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
Herbert Hoffman
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 31 jan 2010, 22:36:12
Bilmodell: Avensis D4D 2.2
Årsmodell: 2006

Re: Dörrhögtalare Avensis 2006

Inlägg av Herbert Hoffman »

Anade att man måste riva bort dörrsidorna för att byta högtalarna. Lysande.

Tack för infon. Om någon har ytterligare info kring djup och storlek mottages denna tacksamt.

H
mozart2011
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 31 dec 2010, 11:04:59
Bilmodell: Avensis 2.0 Combi
Årsmodell: 2003
PostOrt: 92192
Land (Country): Sverige

Re: Dörrhögtalare Avensis 2006

Inlägg av mozart2011 »

Hej!

Hur bar du dig åt för att få loss dörrsidan? Har hittat skruvarna på min bakom dörrhandtag samt fönsterhiss. Verkar som det finns nån mer bakom kåpa eller nånting?
Har ni nån aning?
Byss
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 20 jul 2009, 22:08:04
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: näsviken

Re: Dörrhögtalare Avensis 2006

Inlägg av Byss »

mozart2011 skrev:Hej!

Hur bar du dig åt för att få loss dörrsidan? Har hittat skruvarna på min bakom dörrhandtag samt fönsterhiss. Verkar som det finns nån mer bakom kåpa eller nånting?
Har ni nån aning?
Utifall det är nån mer som undrar i framtiden.

Det är två skruvar och en bult som håller dörrsidorna fram.

Första är bakom handtaget för att öppna dörren 1 stjärna.
Andra är bakom panelen för fönsterhissen 1 stjärna.
Den tredje sitter bakom knappen för att öppna tanklocket "samma på passagerarsidan, men då endast en lucka för" där sitter det en M10 kan ha varit en M11 minnet sviktar.

när man har lättat på dom tre är det bara att använda musklerna och dra loss dörrsidan.
Skriv svar