Högtalarna ligger emot plastgallret

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Högtalarna ligger emot plastgallret

Inlägg av Fnys »

Finner det väldigt märkligt eller så har alla andra löst det på något sätt men i alla fall...
Jag köpte för länge sen ett par MDS Fanatic FF520 och dom har en liten diskanthögtalare (tror jag det är, se bild) i mitten som bygger ut en ytterst liten bit men tillräckligt för att ligga emot det gråa originalplastgallret som sitter framför högtalaren och detta skapar jobbiga resonansljud.

Någan annan med samma problem? I så fall, hur löste ni det?
En idé jag har är att sätta någon liknande gummibussning mellan skruv och metallbiten (som håller högtalaren) men vet inte hur långt jag har i marginal bak tills den istället tar emot i karossplåten :problem:

Bild
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Högtalarna ligger emot plastgallret

Inlägg av Dale »

Om det inte är en openair högtalare så skall korgen monteras tätt. Går då inte att bara lägga distanser för att "backa" högtalaren. De måste isf vara en ring så det blir lufttätt.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Högtalarna ligger emot plastgallret

Inlägg av Fnys »

Dale skrev:Om det inte är en openair högtalare så skall korgen monteras tätt. Går då inte att bara lägga distanser för att "backa" högtalaren. De måste isf vara en ring så det blir lufttätt.
Tror inte det är en openair.
Ska försöka ta ett foto senare, svårt att förklara.
Svårt att förklara vad jag menade med att "backa" högtalaren men i hålet sitter det en metallbit som är fäst på 3 stället, sen i den metallbrickan är det ett hål där högtalaren passas ned och skruvas fast. Just nu om jag drar åt metallbiten flyttas hela högtalaren framåt och vidrör plastgallret som täcker hålet. Har karvat bort lite plast på baksidan (kanske du såg nere på mantorp) men det räcker inte.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar