Bilstereo Celica ST205

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Bilstereo Celica ST205

Inlägg av MScME »

Dale skrev: lör 13 okt 2018, 22:33:25 Kabeln som går till diskanten är parallellkopplad med den nedre högtalaren. Därav den ”försvinner”. Har för mig att originaldiskanterna har en kondensator som ”delninsfilter” med. Bara plug’n’play.
Aah, det förklarar varför det sitter en konding på originaldiskanten! Tack, det ger mig lite sinnesfrid att veta hur och varför det är gjort på det viset. Lite sneakigt kan jag tycka kanske, men det funkade väl i någon utsträckning kan jag tänka mig. Det gör mig dock mer nöjd med min nya installation där jag är lite förbluffad över hur klart diskanten träder fram med ett ordentligt delningsfilter och en juste diskant :)
Glenn skrev: lör 13 okt 2018, 22:33:34 Jodå, det fanns som tillval på ST205 från start, dock bara i japan.

Jag har två elinfällbara speglar i rätt färg liggandes som jag köpte från nån japansk skrot för många år sen, men det var lite väl mycket bök att få dom på plats.. eller ja, jag ahr fortfarande hopp om att få till det men..
I sanning? Jösses, hade jag fått gissa så hade jag sagt MB på S-klass typ 2005 som första konsumentprodukt... Det går ju faktiskt anmärkningsvärt många tåtar till backspeglarna, kan det vara fem? Det är inte så att det är samma kablage i så fall? Hur är det avsäkrat? En elmotor där borde tarva en större säkring och omnämnande i listan tycker jag.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bilstereo Celica ST205

Inlägg av Glenn »

Det var bra många år sen jag köpte dom och tittade på det hela, men det var en helt annan kontakt på "power foldable mirrors", typ inte en sladd stämde om jag minns rätt :/ för att krångla till det extra mycket så var det flera styrboxar inblandade, och förstås en annorlunda panel (alltså den man normalt ställer in speglarna på, den har även en knapp för in/utfällning), och som lök på laxen så fanns det givetvis två OLIKA typer av fällbara speglar beroende på årsmodell, den ena med ändlägesbrytare och den andra med strömavkänning (om jag minns rätt)

Det finns en tråd om det på 6gencelicas, minns inte om jag hijackade en befintlig eller startade en egen :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Bilstereo Celica ST205

Inlägg av Spiidfriik »

Jag upptäckte, till min stora förtjusning, nyligen att det sitter elinfällbara speglar på min jdm 205. Trodde faktiskt det var ganska unikt för Skyline, på tidigt nittiotal. BMW fick det först i slutet på nittiotalet och då som ovanligt tillval.
En i princip helt onödig funktion när man bor i Norrbotten och inte Tokyo, men ändå älskar jag sånt!
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bilstereo Celica ST205

Inlägg av Glenn »

Tydligen fick ST165 funktionen som tillval vid faceliften 1988, och sen fanns den förstås även på ST185 då. Japanerna har alltid gillat elektriskt fällbara speglar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar