Bilstereo Celica ST205

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Bilstereo Celica ST205

Inlägg av MScME »

Fnys skrev: tis 04 sep 2018, 19:08:00 Vad jag vet så är det flera som utan större problem satt in 8" i dörrarna. Det enda man ska tänka på är att högtalaren inte får vara för djupt då vindrutan kan ta i när du hissar ner den.
Råder visst lite delade meningar kring det då, men nog måste monteringdjupet bli begränsande som du säger. Adaptrarna kostade inte mer än ett par hundra inkl frakt så tror jag nöjer mig med 6,5” om allt passar som det ska. Dessutom: har du en elhiss på vindrutan? Grym modifiering :lol:
Fnys skrev: tis 04 sep 2018, 19:08:00 När jag har köpt en eftermarknads bilstereo så har jag alltid behövt köpa ett ISO-kablage som passar mellan original bilstereo-kablage och bilstereo:
Visst är det väl så ja, tror jag har ett sånt sittande redan, men måste dubbelkolla, tack!
Fnys skrev: tis 04 sep 2018, 19:08:00 Jag har, precis som dig endast en högtalare i varje dörr men jag köpte nya "trianglar" med hål för diskanthögtalare från en st202 som hade haft det stora högtalarsystemet.
Har funderat på exakt samma sak, men 1: vart sjutton får man tag i de trianglarna? Och 2: det lär väl dras nytt kablage, eller är det det kontaktdonet som sitter outnyttjat i dörren kanske kommer jag att tänka på nu..?
Fnys skrev: tis 04 sep 2018, 19:08:00 Dessa produkter valde jag till min bil och allting passade perfekt med tillhörande adaptrar och utan att behöva kapa eller ytterligare modifiera:
Kör du dessa enbart på förstärkaren i huvudenheten? Funkar bra?

Eftersom jag inte tänkte köra något kitsystem (i brist på diskanttrianglar) så har jag kikat på dessa:
https://www.brl.se/sv/artiklar/rockford ... p1650.html
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bilstereo Celica ST205

Inlägg av Fnys »

MScME skrev: tor 06 sep 2018, 16:18:02 Råder visst lite delade meningar kring det då, men nog måste monteringdjupet bli begränsande som du säger. Adaptrarna kostade inte mer än ett par hundra inkl frakt så tror jag nöjer mig med 6,5” om allt passar som det ska. Dessutom: har du en elhiss på vindrutan? Grym modifiering :lol:
Hehe. Jag menade sidorutan :)
Har funderat på exakt samma sak, men 1: vart sjutton får man tag i de trianglarna? Och 2: det lär väl dras nytt kablage, eller är det det kontaktdonet som sitter outnyttjat i dörren kanske kommer jag att tänka på nu..?
Trianglarna är relativt lätt att få tag på på t.ex. brittiska GT-4 facebook-grupper.
Jag använde befintligt kablage. Fortfarande imponerad över att dom var generösa med rätt så grov kabelarea på högtalarkablarna... sällan man ser.
Jag tror att dom två outnyttjade kontakterna är till för dom andra högtalarna, om man har det stora högtalarsystemet men eftersom jag fick med ett delningsfilter till mitt kit så använde jag det istället för att klippa i originalkablaget.
Kör du dessa enbart på förstärkaren i huvudenheten? Funkar bra?
Eftersom jag inte tänkte köra något kitsystem (i brist på diskanttrianglar) så har jag kikat på dessa:
https://www.brl.se/sv/artiklar/rockford ... p1650.html
Ja. Jag kör enbart med förstärkaren i huvudenheten och det fungerar riktigt bra :)
Jag är ingen expert på högtalare så jag låter frågan besvaras av någon annan men jag går i god för att dom passar både fram (med adapter) och bak :thumbup:
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Bilstereo Celica ST205

Inlägg av MScME »

Fnys skrev: tor 06 sep 2018, 23:06:12 Trianglarna är relativt lätt att få tag på på t.ex. brittiska GT-4 facebook-grupper.
Ja, det var ju det där med FB igen :thumbdown: Vad sägs om att ragga tag på ett par såna och köpa dem åt mig? Du får slå på 8%, standard på material för entreprenörer :D
Fnys skrev: tor 06 sep 2018, 23:06:12 Jag tror att dom två outnyttjade kontakterna är till för dom andra högtalarna, om man har det stora högtalarsystemet men eftersom jag fick med ett delningsfilter till mitt kit så använde jag det istället för att klippa i originalkablaget.
Ja förstås, delningsfiltret sköter den saken. Passade de diskanterna i det kitsystemet du installerade rakt av i trianglarna då? De har ju en given diameter som ska passa menar jag.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bilstereo Celica ST205

Inlägg av Fnys »

MScME skrev: lör 08 sep 2018, 12:57:26
Ja, det var ju det där med FB igen :thumbdown: Vad sägs om att ragga tag på ett par såna och köpa dem åt mig? Du får slå på 8%, standard på material för entreprenörer :D

Passade de diskanterna i det kitsystemet du installerade rakt av i trianglarna då? De har ju en given diameter som ska passa menar jag.
Jag kan hjälpa dig att få tag på trianglarna! Skicka ett PM till mig med ditt telefonnummer eller om du har annat kommunikationsmedel som du föredrar att prata med mig privat igenom :)
Jag vill minnas att dom passade utan roblems. I alla fall inga stora modifieringar. Det enda svåra var att hitta en plats för delningsfiltret men det fanns lite utrymme precis intill hålet för högtalaren (se bild) :thumbup:
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Bilstereo Celica ST205

Inlägg av MScME »

PM skickat!
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Bilstereo Celica ST205

Inlägg av MScME »

Återkoppling gällande detta då för kunskapsspridning.

Att beställa stereo från Nordamerika går fint, min Alpine-huvudenhet har inte bara komplett FM-band utan även Svenska som valbart språk :shock: Kanske inte helt oväntat att de inte gör marknadsspecifika produkter, utan de gör universal som är kompatibla med både Europeiska och Nordamerikanska marknaderna, och säkert fler därtill.
Det som är mer anmärkningsvärt är att de väljer att INTE sälja den i Europa... :wtf:

I ST20X så sitter mycker riktigt någon udda dimersion fram original, med en sorts integrerad adapter till monteringsramen. 6,5” går alldeles utmärkt att eftermontera med en bra adapterplatta. Jag har för övrigt två till salu om någon är intresserad.
Bak är lite klurigare. Hittar man rätt högtalare så kan man få in 6,5”, men de får inte ha en monteringsdiameter större än 156mm för att passa i monteringsramen. Då menar jag inte hålet för magneten utan diametern där skruvhålen mot ram sitter. Även med 156mm får man fila lite på ramen då den inte är rund utan lite lätt fyrhörning. Ni som skruvat loss dessa vet vad jag menar. Jag valde ett par bra 6” från Rockford-Fosgate med just denna momnteringsdiameter.

Jag återanvände kontaktdonen från OEM, men vill man så går det förstås löda eller stifta direkt på kablaget som för övrig har en oväntat generös kabelarea.

Att eftermontera diskanter i A-stople låter sig också göras om man kan lägga vantarna på ett par av dessa ”trianglar” (tack Fnys!) Även här använder man sig lämpligen av OEM kabeldon om man får med OEM diskanterna, men det stora s**t-jobbet är att dra ny kabel från dörren till kupén via gummidamasken. För här stötte jag på ett anmärkningsvärt faktum: Även om kabeldonet till diskanten sitter förmonterat i även våra bilar som inte har den högspecade dörren med diskanter, så mynnar kablarna från denna inte ut i kupén! :wtf: På något vis så terminerar dessa kablar någonstans inne i kabelstammen, och återfinns därför inte i stammen som mynnar ut fotutrymmet.

Den enkla lösningen hade annars varit att klippa dessa kablar och kablarna till högtalaren inne i kupen och sätta delningsfiltret under instrumentpanelen. Det man istället får göra är att antingen välja att sätta delningsfiltret i dörren, vilket jag vet kan göras (antagligen lite beroende på märke) alterntivt som jag dra ny kabel för diskanten mellandörr och kupé, och det är trångt.
Jag skulle säga omöjligt om man inte har högtalaren demonterad så att kabeln kan matas från dörrsidan, och i kupen behöver man lossa både guiderännan för kabelstammen och fixturen för kabeldonen inne i kupen för att kunna få in ett finger eller två. På förarsida så behöver man även lossa på säkringshållarpanelen. Även då är det *precis* att det går för ett litet hål behöver göras i gummipucken i dörren och i bägge ändar av gummigenomföringen för densamma är tejpad grundligt till kabelstammen.

Nu har jag tydligen förlagt min dragvajer någonstans och har därför inte provat, men spontant tror jag inte det finns fysiskt plats för den genom damasken, någon får gärna prova dock.

Med allt detta sagt så är det ett ordentligt lyft både estetiskt och ljudmässigt tycker jag, och jag ångrar inte att jag satsade på det. Jag valde ett system från Hertz och tycker nog det blev riktigt snyggt.
54E85548-969A-4153-B347-582D0723040B.jpeg
54E85548-969A-4153-B347-582D0723040B.jpeg (814.48 KiB) Visad 7649 gånger
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bilstereo Celica ST205

Inlägg av Glenn »

Det där med dörrgenomföringen är ju lite skumt, jag tänkte eftermontera fällbara speglar, visade sej att nada är fördraget där heller..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Bilstereo Celica ST205

Inlägg av MScME »

Ja, i själva verket mycket skumt tycker jag. Att man inte gör ett eget kablage för den lågspecade dörren är ju smart, men i och med att det inte når ända fram gör ju att det är ett eget kablage ändå... Varför då ha med kontaktdonet till diskanten alls? Jag är nöjd med att den finns men begriper inte varför.
Elinfällbara speglar? :shock: Fanns väl knappast i tillvalslistan på 90-talet?
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Bilstereo Celica ST205

Inlägg av Dale »

Kabeln som går till diskanten är parallellkopplad med den nedre högtalaren. Därav den ”försvinner”. Har för mig att originaldiskanterna har en kondensator som ”delninsfilter” med. Bara plug’n’play.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bilstereo Celica ST205

Inlägg av Glenn »

Jodå, det fanns som tillval på ST205 från start, dock bara i japan.

Jag har två elinfällbara speglar i rätt färg liggandes som jag köpte från nån japansk skrot för många år sen, men det var lite väl mycket bök att få dom på plats.. eller ja, jag ahr fortfarande hopp om att få till det men..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar