Bilstereo Celica ST205

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Bilstereo Celica ST205

Inlägg av MScME »

Alltså det här med bilstereo, jag är skitdålig på det och egentligen tämligen ointresserad, men vill ändå ha bra funktionalitet och hyggligt ljud när det kommer en bra låt på radion.

Jag kan tagit beslutet att installera en 2-DIN stereo och vill ha Apple Carplay, men inte hålla på med sladdar (avskyr sladdar), så har siktat in mig på en Alpine iLX-107, https://www.amazon.co.uk/gp/product/B06 ... 8P6E&psc=1, som har trådlös Carplay. Nu till min fundering: Vad jag kan se så förefaller kontakerna vara desamma på amerikanska och europeiska maskiner, kan någon som kanske beställt bilstereo från USA bekräfta det?
Anledningen till att jag tänker beställa från USA är att trådlös carplay ännu inte säljs i Sverige av någon anledning... Denna har även backkamera inkluderad.

Fråga två: högtalare. I GT-4:an har någon kepsvändare bytt högtalare fram och i princip förstört monteringsramen och kladdat en j***a massa fogmassa som det verkar för att hålla den nya högtalaren på plats. Dessa är sopor med andra ord. I reservdelsbilen sitter orörda original dock och jag tänkte göra ett bättre jobb. Har kikat runt både på forumet och google men har inte riktigt hittat något vettigt, har någon erfarenhet av att byta högtalare fram och bak?
Det jag läst mig till verkar indikera att det är 6,5”-högtalare (verkar stämma) men i ett 8” hål av någon anledning, monterade med en adapter. Jag vet att det finns högspecade celicor som har 4 högtalare i dörrarna, dessa kanske har 8” och de använde samma ram fast med adapter till oss med normalspecade celicor. Till saken hör att det inte verkar kunna gå att montera 8”-högtalare heller. Adaptern tror jag inte går att återanvända, men dessa finns: http://www.car-speaker-adapters.com/items.php?id=SAK049

Erfarenheter och tankar kring detta uppskattas!
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bilstereo Celica ST205

Inlägg av Glenn »

Det är nån specialstorlek på högtalarna fram ja, 8" går mycket riktigt inte in om man inte sågar. ..Precis som du skriver finns det adapters.

Tycker originalljudet är helt okej faktiskt, iofs har jag inte original huvudenhet utan nån vass modell som är ungefär jämngammal med bilen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Bilstereo Celica ST205

Inlägg av MScME »

Ja, är som sagt inte något ljudfreak överhuvudtaget, men har svårt att låta bli när jag har bilen isär.

När väl dörrkorten åker på så ska det mycket till innan jag tar av dem igen känner jag, lär inte göra det för att byta högtalare. Och det känns halvfärdigt att inte fixa de grejor som kan fixas liksom.

Är större bättre när det gäller högtalare? Finns ju adaptrar för både 5,25” och 6,5”. Sen det här med kitsystem, kan någon förklara det för mig?
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: Bilstereo Celica ST205

Inlägg av MartZink »

6,5 högtalare brukar vara att föredra för den lite större högtalaren kan leverera lite mer bastryck, smart val om man inte har baslåda

Kit-system har en stor högtalare plus en separat liten diskant, precis som original, stor nere vid fötterna, liten diskant uppe vid sidospegeln, det är för att diskanten ska höras klart och fint.

Bak är det högtalare med inbyggd diskant, koaxialhögtalare, det funkar bra det med för där sitter högtalaren inte nere vid fötterna så diskanten blir OK. Samma här bra om 6,5 får plats för lite mer dansbands-bas.

DLS brukar ha bra kits och koaxialhögtalare.

Ibland har ju EU och amerika lite olika frekvenser till saker, de gör ju inte olika modeller utan anledning

Ta en bild på din dörrsida, verkar finnas några olika
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Bilstereo Celica ST205

Inlägg av MScME »

Tack MartZink för bra och utförliga svar!

Då siktar jag in mig på 6,5”, då jag inte kommer syssla med baslådor eller slutsteg å sånt.

Kommer även undvika kit-system också då, vill inte sätta upp nåt mer än vad som finns dedicerad plats för. Rev bort just det som föregående ägare tejpat fast på instrumentbrädan, och några sorts filter antar jag det var som satt buntbandade under densamma.

Google-bilder, men mina dörrar ser ut som andra bilden, men det fanns även högspecade som på första.
Bilagan 1CD213A4-B93C-456D-94ED-6827D2D3615D.jpeg finns inte längre
1CD213A4-B93C-456D-94ED-6827D2D3615D.jpeg
1CD213A4-B93C-456D-94ED-6827D2D3615D.jpeg (89.22 KiB) Visad 7537 gånger
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Bilstereo Celica ST205

Inlägg av MScME »

Jäklar vad svårt det är att få med bilder som tänkt. Såhär ser min ut.
A71DED7C-AC9A-4C0A-9267-14905BD53437.jpeg
A71DED7C-AC9A-4C0A-9267-14905BD53437.jpeg (98.73 KiB) Visad 7537 gånger
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Bilstereo Celica ST205

Inlägg av MScME »

Jo just det!

Finns det risk för att det inte finns FM i våra frekvenser på USA-stereo? Låter otroligt, men jag antar att det skulle kunna vara så, de kör väl bara AM där borta. Samtidigt så har jag svårt att se att de skulle göra två olika maskiner.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bilstereo Celica ST205

Inlägg av Glenn »

Problemet med USA-stereos är att dom har en annan stegning på frekvenser på FM-bandet, minns inte om det bara är udda eller jämna, vilket gör att man bara kan lyssna på stationer som råkar ligga "rätt".

Sen har dom möjligen ett kortare band också, alltså att du inte kan få in dom högsta frekvenserna, men jag är osäker på om det gällde just USA.

..Ibland är detta dock inställbart, så man kan ställa om den i "europaläge" eller flasha om nån firmware, eller ändra nån lödjumper.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: Bilstereo Celica ST205

Inlägg av MartZink »

Okej ja just det, kanske inte sitter separat diskant original på din bil. Koaxial blir nog bra det, bara du köper något något av vettig kvalitet så lär det märkas skillnad.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bilstereo Celica ST205

Inlägg av Fnys »

Vad jag vet så är det flera som utan större problem satt in 8" i dörrarna. Det enda man ska tänka på är att högtalaren inte får vara för djupt då vindrutan kan ta i när du hissar ner den.
Speakers (1).jpg
Speakers (1).jpg (17.17 KiB) Visad 7477 gånger
När jag har köpt en eftermarknads bilstereo så har jag alltid behövt köpa ett ISO-kablage som passar mellan original bilstereo-kablage och bilstereo:
4-Connect Alpine original ISO-kablage.jpg
4-Connect Alpine original ISO-kablage.jpg (11.35 KiB) Visad 7477 gånger
Jag har, precis som dig endast en högtalare i varje dörr men jag köpte nya "trianglar" med hål för diskanthögtalare från en st202 som hade haft det stora högtalarsystemet.

Dessa produkter valde jag till min bil och allting passade perfekt med tillhörande adaptrar och utan att behöva kapa eller ytterligare modifiera:
Bak: JBL GTO 629 6,5"
Fram: JBL GTO 609C 6,5"+diskant
Dörr, vänster (5).jpg
Dörr, vänster (5).jpg (239.17 KiB) Visad 7477 gånger
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar