Uppgradera till Multimediasystem - värt om man redan har vanlig stereo med bluetooth?

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
DannoDon
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 08 jan 2018, 11:32:47
Bilmodell: Toyota Auris Hybrid
Årsmodell: 2011
PostOrt: Göteborg

Uppgradera till Multimediasystem - värt om man redan har vanlig stereo med bluetooth?

Inlägg av DannoDon »

Hej!

Jag har en Toyota Auris med orginalstereo. Värt att notera är att den har inbyggd blåtand som fungerar hyggligt. Ibland kopplar den inte upp och jag måste stänga av och sätta på bilen igen. I övrigt är jag ganska nöjd med den.

På nätet så finns det många alternativ som tycks vara kina-kopior allihopa. Är det någon som har testat dessa? Är det värt besväret att byta för att få tillgång till ett komplett multimedia-system utan att vara beroende av sin smart-phone hela tiden?
Tittade på bla Aliexpress, Ebay och Svenska butiken Tereteknik men känner mig inte riktigt övertygad om det skulle vara värt besväret.

Finns det "riktiga" märken som gör eftermarknads-stereo/multimedia som passar bilen rakt av och är värda investeringen?
Jag har en back-kamera uppe i backspegeln på vänstra sidan. Betyder det också att man kopplar om så backkameran syns i multimedia-displayen istället?

PS: Det är en Auris Hybrid årsmodell 2010.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Uppgradera till Multimediasystem - värt om man redan har vanlig stereo med bluetooth?

Inlägg av cheetah1 »

Jag är tveksam till hur mycket eftermarknad det finns till just Toyota, dom har ju en tendens att ha olika design på stereon i alla modeller. Pioneer har exempelvis släppt en eftermarknadsmodell till VAG, men om man då tänker att i princip alla Audi, Volkswagen, Skoda och Seat hade samma yttermått på stereon under typ 10-15 års tid gör det ju marknaden oerhört mycket större.

Däremot kan det för all del gå att hitta monteringsramar för att montera in en vanlig dubbel-DIN stereo i den.
Eller mer korrekt, det finns: https://www.brl.se/sv/artiklar/monterin ... gra-2.html
Finns även mer "krimskrams" för att koppla in rattknappar etc i huvudkategorin: https://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och ... index.html
DannoDon
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 08 jan 2018, 11:32:47
Bilmodell: Toyota Auris Hybrid
Årsmodell: 2011
PostOrt: Göteborg

Re: Uppgradera till Multimediasystem - värt om man redan har vanlig stereo med bluetooth?

Inlägg av DannoDon »

En uppföljning om någon är intresserad.

Jag köpte en Auris-anpassad stereo på tereteknik.se och installerade, till min egen förvåning, allting helt själv.
Att göra det på en 2011 Auris var inte särskilt svårt. Bort med två inredningspaneler för att komma åt 4 skruvar. Koppla ut och koppla in den nya. Det var plug & play för hela slanten. Sen får man konfigurera ratt-kontrollerna. Köpte den för ca 1½ månad sedan och hittills har allting fungerat bra. Bilen som är 2010/11 års modell känns genast 3-5 år yngre är vad den är. Eftersom det är en kina-kopia/produkt så vet jag inte hur lång hållbarheten är. Om stereon fungerar mer än 2-3 år så kommer jag vara supernöjd :).

Bild på installationen:
Bild
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Uppgradera till Multimediasystem - värt om man redan har vanlig stereo med bluetooth?

Inlägg av Swecap »

Ser ju ut som det skulle vara från fabrik.
Snyggt bra jobbat
Corona RT40 -66
Skriv svar