RAV4 -16. Programmerbara brister?

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
teklov1965
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 06 jun 2015, 10:50:48
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2009
PostOrt: Valbo
Land (Country): Sverige

RAV4 -16. Programmerbara brister?

Inlägg av teklov1965 »

Nu när jag har haft min RAV4 (2.0 MDS AWD Active Plus) -16 några månader har jag hittat några brister som jag hoppas går att programmera bort.


Jag använder halvljusautomatik. Det innebär positionsljusen fram tänds på dagen. När det blir mörkt tänds halvljus och bakljus.
Jag vill att bakljusen alltid är till. Kopplar jag en släpvagn så är den helt svart om jag inte manuellt slår på belysningen. Inte ens positionsljusen är till.
Under ett sent besök i Stockholm visade det sig att vägbelysningen var så stark att inte halvljuset slogs på.
Trafikrytmen på E4 låg över 100 och jag körde utan tända bakljus. Förstod inte direkt varför många blinkade åt mig.

De gula lamporna i sidospeglarna borde blinka när jag använder körriktningsvisaren. Nu blinkar dom bara med varningsblinkersen och när jag låser eller låser upp bilen.
Även detta är en säkerhetsdetalj.

Ansluter jag släpvagn till bilen bör backvarnaren stängas av automatiskt. Erfarenhet av detta från andra bilmodeller.


Går detta att fixa?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: RAV4 -16. Programmerbara brister?

Inlägg av cheetah1 »

Bakljus är aldrig tänt i dagsljus på moderna bilar, ska du köra med släp måste du slå på manuellt, så är det bara. Däremot tycker jag att det borde gå att justera känsligheten på givaren, den ska självfallet inte släcka halvljuset om du kör in under gatljus.

Att inte sidoblinkers funkar låter som ett fabrikationsfel. Garantin bör åtgärda det. Dom ska blinka enligt lag.

Angående backvarnaren, det är möjligt att det finns nån indikering på det, men Toyota, och japaner i allmänhet, har aldrig direkt legat i framkant när det gäller tekniska finesser, så det är inte säkert att bilen ens får reda på att du har krokat på ett släp automatiskt.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: RAV4 -16. Programmerbara brister?

Inlägg av cheetah1 »

Ska tillägga att jag inte är mekaniker, vi har några med mer specifika kunskaper här på forumet, men sen å andra sidan är det en väldigt ny bil, så erfarenheterna kan mycket väl vara begränsade ändå.

Men så mycket koll har jag att jag kan säga att det är lag på sidoblinkers. När min inte funkade fick jag anmärkning på besiktningen.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: RAV4 -16. Programmerbara brister?

Inlägg av Glenn »

Tydligen är idiotin med släckta bakljus ändrad IGEN, så nu måste man ha dessa tända. (vilket man borde ha haft från början., den som godkände att de är släckta ska pryglas hårt och länge..)

Helt oavsett så brukar ju allt sådant vara styrt elektroniskt, så frågan är ju helt relevant, det BORDE gå att programmera om, om inte annat eftersom olika länder ha rolika regler.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: RAV4 -16. Programmerbara brister?

Inlägg av Dale »

Dom "nya" varselljusen (från 70-talet) kallas för DRL idag. När dessa lyser så skall inte positions-/bak-/parkeringsljuset lysa. Vissa modeller går att programmera om tröskeln för så här långt upp så är det kväll/morgon längre tid än söderöver vilket gör att det tar längre tid att bli "tillräckligt" ljust/mörkt. Ett sätt att slippa är att manuellt slå om när man tycker det är dags. :-/

Dom gula/orangea lamporna i backspeglarna borde ju lysa när man blinkar. Låter ju som tidigare skrev ett fel som borde gå på garantin.

Använder man sig av Toyotas elkabelsats så skall backvarnaren stängas av när man stoppar i kontakten från släpet. Sitter i många fall en liten strömbrytare i kontakten som sköter detta via något relä eller nått men saker kan ju gå sönder och det borde ju isf vara garanti på den detaljen med på en så pass ny bil.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: RAV4 -16. Programmerbara brister?

Inlägg av Glenn »

Dale skrev:Dom "nya" varselljusen (från 70-talet) kallas för DRL idag. När dessa lyser så skall inte positions-/bak-/parkeringsljuset lysa.
FEL.

Dom BEHÖVER inte lysa, men dom FÅR lysa.

Tyvärr hade inte sverige stake nog att införa ett nationellt undantag som sa att dom SKA lysa, svenska politiker är ju som bekant en bunt idioter som gör exakt som EU säger medans resten av europa bara skrattar och skiter i att införa regler som inte passar, helt utan påföljder.
Vissa modeller går att programmera om tröskeln för så här långt upp så är det kväll/morgon längre tid än söderöver vilket gör att det tar längre tid att bli "tillräckligt" ljust/mörkt. Ett sätt att slippa är att manuellt slå om när man tycker det är dags. :-/
Det går vanligen att få dom att lysa hela tiden också, jag tror tex det är så på volvo på svensksålda bilar per default.

Iaf, ryktet säger att det har skett en ändring nu som ska kräva baklyse på på bilar i sverige, lite osäker på om det är så nu eller kommer att bli så dock, och har inte lyckats hitta nån officiell info än.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: RAV4 -16. Programmerbara brister?

Inlägg av riclin »

Glenn skrev:
Dale skrev:Dom "nya" varselljusen (från 70-talet) kallas för DRL idag. När dessa lyser så skall inte positions-/bak-/parkeringsljuset lysa.
FEL.

Dom BEHÖVER inte lysa, men dom FÅR lysa.

Tyvärr hade inte sverige stake nog att införa ett nationellt undantag som sa att dom SKA lysa, svenska politiker är ju som bekant en bunt idioter som gör exakt som EU säger medans resten av europa bara skrattar och skiter i att införa regler som inte passar, helt utan påföljder.
Vissa modeller går att programmera om tröskeln för så här långt upp så är det kväll/morgon längre tid än söderöver vilket gör att det tar längre tid att bli "tillräckligt" ljust/mörkt. Ett sätt att slippa är att manuellt slå om när man tycker det är dags. :-/
Det går vanligen att få dom att lysa hela tiden också, jag tror tex det är så på volvo på svensksålda bilar per default.

Iaf, ryktet säger att det har skett en ändring nu som ska kräva baklyse på på bilar i sverige, lite osäker på om det är så nu eller kommer att bli så dock, och har inte lyckats hitta nån officiell info än.
Helt fel har inte Dale
När lagen om DRL kom, så fick faktiskt inte bakljusen lysa tillsammans med DRL. Ett par år senare ändrade EU lagen igen, så att dom fick lysa. Men inget krav att dom skulle det, precis som du skrev.
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: RAV4 -16. Programmerbara brister?

Inlägg av Joggy »

Via Touch2: Setup/Fordon/Ljussensorns känslighet och justera värdet +2. Detta gör att halvljus tänds även om det är relativt ljust ute.
Park assist stängs inte av automatiskt när dragkontakt kopplas till. Reläbox är till för att sköta den ökade lasten av ljus och mer än så integreras det inte, vilket är helt korrekt av Toyota tycker jag. Dragkontakten är en mycket känslig och misskött del och man vill inte påverka mer än det absolut nödvändigaste NÄR den går sönder.
Man kan däremot programmera park assist att tystna efter tre sekunder om avståndet inte ändras.
Skriv svar