Guide för kartuppdatering Garmin GPS

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
KidC
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:59:31
Bilmodell: Celica, ST185
Årsmodell: 91
PostOrt: Gävle
Land (Country): Sweden

Guide för kartuppdatering Garmin GPS

Inlägg av KidC »

Att uppdatera en GPS kan vara rätt bökigt, så jag drar en genomgång på hur jag uppdaterade min Garmin nuvi 200.

Registrera dig som användare på "mygarmin" på garmin.se och (VIKTIGT) registrera din enhet. Har du, som jag, lyckats registrerat den på ett annat användarkonto så måste den avregistreras där först. Har du, som jag, lyckats glömma bort vad mailen/kontot hette så får du ringa en riktigt otrevlig telefonsupport hos garmin… :evil:

OBS, att din GPS syns i mygarmin är inte samma sak som att den är registrerad, det syns bara under ”minaProdukter”.

Installera ”WebUpdater”, http://www.garmin.se/drivers.aspx?pageid=1242 för att uppdatera senaste mjukvaran till GPSen samt öppna kommunikationen mellan dator – GPS (ev körs ett activeX-program som du ska godkänna).

Installera ”mapsource”, http://www8.garmin.com/support/download ... jsp?id=209 Från mapsource kan du styra vilka kartor du vill ha i internminnet på GPSen eller på externa SD-minnet om din GPS har sånt.

Koppla in GPSen i datorn, logga in på mygarmin och välj en karta under ”minaKartor” som du vill köpa. På vissa GPSer kan du bara uppdatera den befintliga kartan, inte lägga in nya. Har du en nordisk version brukar man dock kunna uppgradera till en europeisk. Kör för säkerhets skull en koll om kartan du vill köpa är kompatibel med din GPS.

När du betalt kartan ska du knyta den till GPSen du registrerat. Tanka hem kartan och packa upp den, tänk på att den kräver typ 11 GB så kolla utrymmet om du kör på bärbar. Från mygarmin kan du sedan ladda in ett land till GPSen, vill du ha flera länder eller hela Europa måste du gå via mapsource. Och låt datorn jobba även om det verkar hängt sig, vissa moment tar tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiid…

Tips 1. Om din GPS har lite internminne (under 500 MB) kan du lägga extra kartor på externt SD-minne. Se till att SD-minnet har FAT32 formatering (gissa hur många timmar jag svor och levde om innan jag upptäckte att mitt minne hade NTFS formatering!…). Lägg en vettig karta som grundkarta i internminnet, t ex norden. Använd sedan mapsource och välj ut områden du vill ha extra på SD-minnet, t ex Baltikum och Tyskland. Det gör inget om kartorna går över varann, det fixar GPSen.

Tips 2. Priset som står på garmins hemsida är exmoms, vilket knappt framgår. Jag rekommenderar även livstidsuppdatering (uppdat var 3:e månad utan tidsgräns!) för 139 $ istället för engångs för 129 $.