8" högtalare i framdörr, T20

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

8" högtalare i framdörr, T20

Inlägg av Fnys »

Hittade en intressant länk om hur man monterar 8" högtalare i framdörrarna på en st205:
http://www.6gc.net/howto/install_subwoo ... ront_doors
Guiden är ju ingenting att följa men jag undrar om någon på TCS satt i 8" i sin Celica och hur är det med djupet? Måste man ha någon "slim-modell"?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: 8" högtalare i framdörr, T20

Inlägg av Dale »

Haft en tanke på liknande men då dom flesta som gjort detta lär styva upp dörrsidorna då det börjar skramla och leva om. Sen försvinner mycket av diskanten så man lär kompletera med nått annat om man inte hittar någon fullrangespeaker eller liknande. Det går faktist att få i 6x9 triaxial eller liknande med och det känns som ett bättre alternativ om man inte vill stöka för mycket av inredningen. Har själv en sub i skuffen men tänkt länge på plocka ur reservhjulet och bygga en sub där i hålet ist. Har en uppsättning liggandes men dom kommer liksom inte in i bilen själv. :-/
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 8" högtalare i framdörr, T20

Inlägg av Fnys »

Kanske ska lyssna på ditt råd och sätta in 6x9 i dörrarna istället och ha basar bak istället (om det får plats?).
Baslåda i bagaget är inget alternativ. Inte ens den minsta baslådan i världen får plats då jag behöver varenda cm till mina bowlingväskor ;)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: 8" högtalare i framdörr, T20

Inlägg av Dale »

Första steget är oftast en sub bak. Idag har jag en 8 tums Bazooka med inbyggd förstärkare. Skulle helst velat bygga en i reservhjulsbaljan men men.

Nästa steg är att ersätta orginalhögtalarna med nått i samma storlek som ger bättre mellanregister och diskant. 5.25-6.5 tum fram och 4-5.25 bak med egentillverkade distanser av MDF. Har ett par element liggandes men de ska vara ett par till och det har blivit nerprioriterat. :-/

Basen är svår att få bra i dörrar då det är massa prylar där som skramlar och lever om dessutom är det rätt otätt så det kan bli blåsljud med mera. Det är en av anledningarna till man har en baslåda där man kan kontrollera ljudet ifrån.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: 8" högtalare i framdörr, T20

Inlägg av Glenn »

Att sätta 6x9 i framförrarna lär ju kräva att man massakrerar dörrsidorna helt totalt ?

Själv tycker jag originalljudet är så bra att jag inte ens funderat på att göra nåt åt det,
det enda jag stör mej på är att plastgallren framför bakhögtalarna skramlar ibland, har försökt
åtgärda det på flera sätt på båda bilarna men efter ett tag är skramlet tillbaka...
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: 8" högtalare i framdörr, T20

Inlägg av Dale »

Går att få in bakom orginalgallret men det är svårt att få tätt. Kommer troligtvis att bli en akustisk kortslutning med massa blåsljud och vibrationer.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar