Få igång färddator & nav efter stereobyte

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
krinas
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 01 jul 2014, 20:51:03
Bilmodell: Avensis T25
Årsmodell: 2005
PostOrt: Hindås
Land (Country): Sverige

Få igång färddator & nav efter stereobyte

Inlägg av krinas »

Har en avensis T25 Executive -05 som jag bytt stereo på. Nu fungerar inte färddator och nav (sitter i flip-display, alltså inte i komb. med stereon). Min fråga: sitter styrenheten till dessa i stereon?? Finns det någon annan lösning på problemet än att sätta tillbaka originalstereon? Jag kan öppna flip-displayen och visa färddatorns display, men inga värden registreras. Navigeringen svarar inte alls då jag försöker väcka den med fjärren.

Tacksam för alla tankar kring detta!
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Få igång färddator & nav efter stereobyte

Inlägg av Dale »

Antar du bytt till Pioneer, JVC, Sony eller nått annat eftermarknads märke. Det är ihopbyggt med orginalstereon då funktionerna går ihop med varandra. Vissa tillverkare har adaptrar man kan "återansluta" en del funktioner.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
krinas
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 01 jul 2014, 20:51:03
Bilmodell: Avensis T25
Årsmodell: 2005
PostOrt: Hindås
Land (Country): Sverige

Re: Få igång färddator & nav efter stereobyte

Inlägg av krinas »

Nej det är inte en av toyotas maskiner jag satt in.

Vet du vilka tillverkare som kan tänkas ha dessa adaptrar? Har sökt ganska mycket, men de flesta forum och trådar handlar om den enklare typen av färddator. Är det så att strömmen till färddator och nav hämtas från stereon? Kan det räcka med en bygling? Har inte hittat några kopplingsscheman...
Det kanske går att plocka isär originalstereon...
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Få igång färddator & nav efter stereobyte

Inlägg av Dale »

Har du stoppat i en Pioneer kollar du med Pioneer och så vidare. Googla bara på typ "pioneer avh x2600bt toyota avensis t25" får du dåligt med träffar testa ta bort nått av toyotaorden typ "pioneer avh x2600bt toyota avensis" och så vidare men de där kan du säkert redan. Har inga andra bra tips utan att veta vilken tillverkare och modell på stereo du har.

Byglingar räcker inte det är oftast så att det är datakommunikation mellan display/givare/motorelektronik/bilstereo. Har du handsfree/navigering så sänks bilstereons ljus och telefon/navigationsljudet ut i stereons högtalare. Bilstereons volym kan även styras från hastighetsmätare. Högre ljud vid högre hastighet på grund av mer buller. Vissa modeller kan ha mikrofoner som styr ljudvolymen.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar