Sida 3 av 5

Re: Carina TA47 1981 3T-C

Postat: sön 28 mar 2010, 21:18:45
av Johnny Blade
Åh, tack för tipset.

Re: Carina TA47 1981 3T-C

Postat: sön 28 mar 2010, 21:47:34
av Johnny Blade
Nääääj! Den var såld. :(

Re: Carina TA47 1981 3T-C

Postat: mån 16 aug 2010, 18:22:00
av Johnny Blade
Nu har jag slipat ner och målat om.vi får väl se om det sitter kvar till våren. :?
Bild
resultatet blev inte lika bra denna gång,jag luckas aldrig nå bra med roller, det blir alltid ränder efter den ju. :x .Pensel är bättre.
Jag passade även på att blästra och slipa A-stolpen på både utsidan och insidan.Sen målade jag med hammarlack (fast jag vet att det inte är bra pga silikon).
Bild
Rost i främre hjulhuset hittade jag också.Det är ju lättfixat.
Bild
Nu återstår det att byta bakre ljuddämparen,röret gick tydligen av härom dagen.

Re: Carina TA47 1981 3T-C

Postat: ons 19 jan 2011, 21:47:41
av Johnny Blade
En bild från igår.
Bild
Carina blir 30 år iår,Grattis,nu behöver den inte ha vinterdäck längre. (en rätt korkad regel). :?

En dryg sak är att jag drabbades av BHG i somras.Fick ringa bärgare på E18 på väg till Bellman mitt i natten. :(
Så går det om man inte byter en dålig kylare i tid.
Jaja, den är iaf fortfarande körbar,det blir tryck i systemet, men inge vatten i oljan.jag får väl byta packning till våren.

Re: Carina TA47 1981 3T-C

Postat: mån 25 apr 2011, 16:28:22
av Johnny Blade
Sådär,då var jag nog av med det problemet.
Jag plockade av toppen för inspektion igår.Något synligt fel på packningen hittade jag inte,men toppen verkar vara ca 0.15-0.20mm konkav (max 0.05 enligt boken).
Jag plockade då en topp från en annan morot,den var 0.05mm konvex,så det fick duga.
Den "nya" toppen måste va varit flera mm tunnare,jag fick justera ventilspelet rejält.
Nu återstår bara en sak för att använda bilen.Sommarhjul. :D

Re: Carina TA47 1981 3T-C

Postat: mån 25 apr 2011, 17:58:59
av Johnny Blade
Förbränningsrummen i 3Ttoppen är väldigt hemisfäriska. 8-)
Bild

Såhär ser det ut med grenrör och turbo från 3T-GTE monterat. 8-)
Bild

Re: Carina TA47 1981 3T-C

Postat: mån 25 apr 2011, 18:59:52
av Glenn
Johnny Blade skrev: Den "nya" toppen måste va varit flera mm tunnare,jag fick justera ventilspelet rejält.

Stötstångsmotor alltså ? fast då antar jag att det inte är shims, så då gör det ju inte så mycket om man får justera :)

Hur motiverar du valet av babyblå färg ? :)

Re: Carina TA47 1981 3T-C

Postat: mån 25 apr 2011, 19:04:36
av Glenn
Martin J skrev:Tvättade du plåten med thinner innan du la grundfärgen/primern? Thinnern lämnar kvar en hinna som går att färgen inte fäster ordentligt. Detta gör att färgen helt enkelt trillar av :)
Jag lovar inte att det verkligen är så, men det kan vara en bidragande orsak. För jag antar att det var helt rent bakom, inte massa damm och partiklar? :) En polare målade underredet på sin amazon, och när han kom tillbaka till verkstan efter nån vecka låg färgen på golvet. Det är tvättsprit som ska användas, borde finnas att köpa hos färghandlarn :)
Beror ju på vilken thinner man använder, vi använde uteslutande Teroson FL på ett tidigare jobb, just efterssom lackeraren i porten brevid sa att det var en av dom sakerna som funkade, och vi lämnade in vissa saker till honnom för lack.

FL är ju en "Thinner/Cleaner"

Re: Carina TA47 1981 3T-C

Postat: mån 25 apr 2011, 21:22:57
av Johnny Blade
Japp,stötstänger och skruvjustering.
Färgvalen kan jag inte motivera. :oops:
Jag tyckte att den ljusare som var innan såg obra ut,så jag valde en mörkare.Jag tycker nog att det är den innan som var babyblå.

Re: Carina TA47 1981 3T-C

Postat: tis 06 mar 2012, 17:29:22
av Johnny Blade
Senast godkända besiktning: 2012-03-06
Besiktning senast: 2014-03-31

UA som vanligt. 8-)