Crown MS55 1969 2M

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 3839
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Crown MS55 1969 2M

Inlägg av Glenn » tis 15 maj 2012, 00:36:51

annars kan du ju försöka hitta nån gammal italiensk bil med samma storlek på motorn ungefär på skroten, och plocka weberförgasaren från den, dom brukar ju funka.

Känner en som gjorde det på hans gamla ford som hade förgasarproblem deluxe, han bestyckade inte ens om elelr nåt bara byggde nån halvtaskig adapter och körde, bilen gick bättre än någonsin :)
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Användarvisningsbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 498
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Crown MS55 1969 2M

Inlägg av Hemiyoda » tis 15 maj 2012, 11:07:22

Det där med att portarna har rätt storlek var inte så viktigt när jag körde TB på dajjan iaf.. där räckte ett litet jäkla "28mm" för samma effekt som originalförgasaren (typ 2x28mm). Men vem vet, kanske blir fel lufthastigheter eller nåt med förknasare, vakumet till sekundären kanske blir fel. Men det kommer funka hursomhelst, helt säkert.. ;)

Förknasaren i Dajjan funkade perfekt förutom att den var seg på att öppna sekundären. Kallstart etc perfekt. På Crownen 4M så är kallstartsmekanismen kass från början. (avgasuppvärmd.. funkar typ första året) Efter konvertering till el, nemas problemas. Nu sista åren har acc-pumpen lagt av men det går bra iaf. Har bestyckat om den och nu går Crownen på under litern på landsväg, helt fantastiskt. Snålaste bilen jag har just nu!!
Jag har haft nån knasare som jävlats, har bara förträngt vilken det var. :) Mikuni sidoförgasarna har också fungerat bra.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!

Användarvisningsbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1582
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Crown MS55 1969 2M

Inlägg av Johnny Blade » tis 15 maj 2012, 19:06:18

Så du hade samma konstruktion på din 4M jag jag hade på 2M? dvs ett rör genom grenröret.
Denna 4Mförgasare hade ju elektrisk choke.
28x28'an sitter där nu. 8-)

Får jag hälften av dom 115 originalhästarna så är jag nöjd,bara bilen går att köra.
Just nu blir det svårtkört,jag måste fixa nån konstruktion till gasregleringen.
Såhär ska det vara.Ett rör till soppatillförsel och ett till fördelaren,Det är alllt. :clap:
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE

thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Crown MS55 1969 2M

Inlägg av thowi » tis 15 maj 2012, 19:31:23

Har du provat med att spraya startgas runt föggen för att se om den suger tjuvluft. Bla Toyota model-F från 80-talet med 3Y motor ville förgasarfotspackningen gå på och då suger den tjuvluft. Symtomen är lika dina dvs kass eller obefintlig tomgång men även allmänt kass gång samt låg co-halt som ej går att justera upp.Förgasarfotspackningen är den ca 5mm tjocka fiberbricka som sitter mellan gasspjällshuset och övre del av fögasare. Denna fiberbricka har tunna papperspackningar på var sin sida om den som spricker sönder.Dessa kan vara svåra att få tag på men man kan skrapa bort packningen försiktigt och permatexa dit den.
Thomas

Användarvisningsbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1582
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Crown MS55 1969 2M

Inlägg av Johnny Blade » tis 15 maj 2012, 21:17:40

Jodå,det där med startgas har jag provat,men det är liksom ingen ide när tomgången redan är så ostabil som den är.
Nu har jag åkt några mil med den "nya" förgasaren.Den storknar en smula när man är för snabb med andra steget.Tar man det varligt och gasar försiktigt till fullgas så går ju bilen riktigt bra,mycket bättre än den någonsin gjort förr iaf. :mrgreen:
Jag ska kika om det är accpumpen som har torkat ihop(den har ju faktiskt legat oanvände sedan 60talet).
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE

Användarvisningsbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 498
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Crown MS55 1969 2M

Inlägg av Hemiyoda » tis 15 maj 2012, 22:15:35

Gött att det funkar nu.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!

Användarvisningsbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1582
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Crown MS55 1969 2M

Inlägg av Johnny Blade » tis 15 maj 2012, 23:28:24

Låter detta som om den får för lite soppa när andra spjället öppnas?
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE

Användarvisningsbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 498
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Crown MS55 1969 2M

Inlägg av Hemiyoda » ons 16 maj 2012, 08:02:52

Skeptisk till att sekundären öppnar av det där lilla, funkar accpumpen tro? Hur betér den sig på vägen med full pelle?

Tätningarna till accpumpen är av läder till dom tidigare förgasarna. Du borde kunna se om det sprutar nåt med motorn av och primärspjället någorlunda öppet så du ser ner. Startar motorn lätt när den är kall? Min är helt omöjlig p.g.a jag inte kan ge den en sup med accen.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!

Användarvisningsbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1582
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Crown MS55 1969 2M

Inlägg av Johnny Blade » ons 16 maj 2012, 09:38:02

Jodå,sekundären öppnar,det är ju mekaniskt på denna.Jag har inte gjort någon riktig kallstart ännu.Accpumpen funkar,men om membranet är torrt så brukar duschen bli för "skvättig".Jag ska kika på det.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE

Användarvisningsbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1582
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Crown MS55 1969 2M

Inlägg av Johnny Blade » ons 16 maj 2012, 09:41:46

Den sticker rätt ok på fullgas,bara man gasar långsamt dit.Den känns inte mycket långsammare än en original MA61.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster