Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Började laga lite plåt idag iaf, har fortf inte bestämt mig angående breddning men hålen ska ju ändå bort i vilket fall.
Haha japansk gammal plåt och någon som svetsar 3ggr per år är ingen bra kombination om man ska räkna timmar iaf:

Började med att forma plåtbitarna som dom skulle och sen i lugn takt punkta fast för att plåten inte skulle slå sig.
Jag klarade mig som det ser ut riktigt bra från det, men åkte däremot på några nitar då ja skurit ut lite väl lite på innerskärmen, pfft sa det och en halv cm försvann:)

Tog såklart ingen bild på skadan inne men det var iaf hål på både inner och ytterskärm.

Bild

Innerskärm, är inte en speciellt stor skada men likväl krångligt när man inte kan:P
Bild

Yttre skärmkanten på plats.
Bild

Lite finjusteringar med hammaren i mrgn så kommer det nog bli riktigt bra:)

Sen kapade jag ur hålet i ena framskärmen, och slängde den i syrabadet och kan förhoppningsvis om inte allt för mkt är rost i plåten hinna få den färdig i mrgn eller iaf under helgen.
Bild

Bild

När det är såhär pass begränsat kan man faktiskt hålla sig entusiasmerad när det kommer till rostlagning:)

Han även förbi h2m racing och shoppade ett par sparco stänklappar till evon, samt diskuterade lite fälgar till celican, vi får se vad som händer på den fronten.

Peace!
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Händer inte så mkt som jag skulle önska, oroligheter i Thai så min stororder har frusit inne.
Hur som har jag nu hittat det högra intaget på huven så nu har ja 2 som troligtvis skickas på krom även stötfångarna på lite sikt.

Bild

Hålet i v framskärm efter syrabad.
Bild

Har svetsat allt utom höger framskärm nu som jag verkligen hoppas att jag slipper lappa ihop själv då det är långt över min kapacitet,

Bild

Verkar va stört omöjligt att hitta något nytt, och problemet är att jag inte har något bra att forma efter bortsett från andra skärmen som inte heller är helt bra.

Men dom andra grejorna ser efter lite krånglande riktigt ok ut, även om detta är något jag verkligen måste öva på.
Sen på med epoxygrund och underredsmassa så lär det stå pall längre än resterande plåt:)
Bild

Har även spenderat lite tid med att polera upp det rostfria fönsterlisterna.
Blir riktigt bra (som nytt).
Nedan en bild på en polerad och en opolerad bit.
Bild

Och ett dåligt försök att få en schysst spegelbild.
Bild

Fick och bytte igår även huvud o slav kopplings cylinder, så med lite flyt o bromsolja och en ej totalt kärvad koppling så kan ja köra bilen i mrgn.

Det största lilla genombrottet är något som jag klurat länge på utan att kolla möjligheterna.
Att dölja den extremt fula bältesplaceringen i framsätena.
Lösningen var att plocka lös en plastbricka och flytta bak dom;)
Vilket jag gjort på den hitre sidan.
Bild

Det som följer i väntan på grejor är att få bort alla lister och polera dom, och sen få den körbar så ja kan byta hål och sen börja slipa den plåtren och epoxygrunda.
Samt tvätta rent hela underredet så man kan se om något drastiskt måste göras innan man lägger underredsmassan.

Gott nytt år på er.

MVH/
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Johnny Blade »

Det blir ju kalas. :thumbup:
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Vesa »

En sån pärla är det ju en fröjd att pyssla om :-) Fortfarande intresserad av BREDA fälgar ?
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Ja det är faktiskt rätt inspirerande.
Jag arbetar ju med bilar dagarna i enda så det är sällan man har tid ork med egna bilarna, men denna har jag faktiskt tagit mig och tänker förhoppningsvis ta mig tid att pyssla med o få den klar till sommarn.
Tanken va ju att ja skulle ha massor av delar som ska bytas hemma nu men pga uppror o elände i thailand sså har min kontakt om skulle sammfrakta allt inte kunnat få fram något så ja kanske tar från olika ställen istället.

Ang fälgar så är det ett jäkla skav, är sjukt kräsen på den fronten och vet fortf inte vad jag vill ha.
Lutar åt detta stuket.
Bild

Antar det är 14" och rätt så breda.
Tycker det ser riktigt bra ut, märkbart fläskigt utan att ändra bilens utseende för mkt.

MVH/
Vesa skrev:En sån pärla är det ju en fröjd att pyssla om :-) Fortfarande intresserad av BREDA fälgar ?
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av MagnusS »

Detta är en ball bil, Följer med intresse, Kämpa på med rosten.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Kände mig tvungen att plocka ner lådan även om jag tänkt göra det i samband med motorn.
Men ja ville gärna få nån koll på om nått stod helt tokigt till.

Har mkt liten erfarenhet om hur en sliten/slut koppling kan se ut har bytt 2st tidigare och ingen har sett så här sliten ut så ja antar nästan det är anledningen till att den inte funkar, även om det sades att den kördes in i garaget..
Någon som har någon uppfattning?
Bild

Bild

Hur som ändå skönt att få ner lådan så man kan tvätta av den.
Haha hettade nästan över hur bra olja blandat med gammal underredsmassa satt men det gick bra och det lär ju ha suttit i snart 40 år så man får ha lite förtröstan:)

Använde Degreaser PRO och Powerclean samt fälgborste och moran på de värsta ställena:)

Före:
Bild

Efter:
Bild

Gav upp där o lade på en sista dusch ja spolar av i mrgn:)

Växellådsbalken får man säga har klarat sig rätt bra med tanke på årgången.
Lite slip och svartfärg på den så blir den fin:)
Bild

Kollar just efter nån satinsvart epoxifärg man kan blåsa detaljer som denna med så man kan göra det i ett steg, någon med koll?
Ska surra med några på en blästringsfirma som jag tror har något lämpligt.

MVH/
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Ja kände mig ändå såpass inspirerad att ja tog en vända till o rev ur intredningen.
Tyvärr vilket ja hade sett om ja kollat innan ja snackade med sadelmakaren så är inte golvmattan över tunneln så enkel att göra, vi får se hur det går, eller om man får beställa en istället..

Bild

Något som känns lite kymigt med gamla bilar, jappar speciellt är att materialen blir så jäkla sköra med ålder
Allt på denna är jättefint men det blir ju aldrig som i en gammal amazon där man kan ha hundslagsmål och detonera bomber utan att det märks efter lite tvättande;)

MVH/
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Det är helt löjligt hur bra den klarat sig.
Plockade ju av de rostfria listerna ikväll, tog typ 4h då det sitter clips som håller dom, men som extra har man använt 4 kilo fönsterlim från helvetet!
Och det rostfria materialet är sjukt tunt, klarade mig i princip från att böja något men en del rikt blir det innan polering.
Så nu har ja en fin hög som väntar i morgon:)
Bild

Hur som helst va ja rädd för att man skulle hitta något jobbigt rostangrepp under dessa då det man ser någon lite rostspindel titta fram, det ser typ nytt ut under listerna:D bara precis i kanten det rostat och på 2 hörn men då bara en liten bit:)'
Bild

Skapade bort kitskarven en liten bit och det ser otroligt fräscht ut.
Kan förhoppningsvis tvätta bort allt klister i mrgn så får man se om rutan måste ut eller om det går att ha dom kvar, vilket gör att ja slipper köpa dåliga eftermarknadslister och byta mot.

Bild

Plockade sporluftintagen eller vad det ska likna bakom sidorutorna, och där har det kommit fram lite ytrost.
Bild

Nåja inget jätteroligt att dokumentera ikväll, men det var skönt att få bort listerna.
Och nu slipper man ju iaf det sedvanliga snacket om hur skitig växellåda man har;)
Bild

Och packboxar fram o bak e beställda:)

Här är motorn ja tänkte hänga i sedan:P
Bild


Over and out//
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Glenn »

Nice med rena fina grejer :)

vad polerar du listerna med, lumpskiva och polerpasta ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar