Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Har inte hänt vansinnigt mkt, men i helgen målade ja resten av det som ska va svart.
Så nu kan man när bussningarna kommer bygga ihop framvagn etc igen.
Bild

Samt gjorde ren o målade blocket, i en lite roligare variant av org grå eller vad man ska kalla det:)
Bild

Upptäckte att Grenröret som är till Corolla måste modifieras en del för att passa:(
Bild

Snabbmonterade iaf grejorna så ja vet vart allt ligger, kommer bli riktigt fint med ytterligare rentgjorda grejor, och kromaterade bultar etc.
Bild

Bild

MVH/
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Hittade denna bilden på facebook.
Här är orginalfärgen som satt på bilen när den var ny.
Förhoppningsvis blir det den.
Annars en liknande fast solid färg så den är enklare att lacka och bättra om något händer.

Gillar den verkligen i alla fall:)
Bild
Paxman
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 21 jul 2013, 21:16:42
Bilmodell: Celica RA23
Årsmodell: 1976
PostOrt: Stockholm

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Paxman »

Riktigt fin färg! Jag tycker absolut att du ska köra på den...du kan ju inte välja solid för om det eventuellt kommer uppstå skador i framtiden... 8-) Resonerar man på det sättet kan man ju aldrig ha något fint. :roll:

Min bil var någon orange kulör som jag tyckte var asful så jag lackade den kanariegul istället. Skulle jag renovera om bilen idag så skulle jag utan att tveka köra original orange! Nu tycker jag att den är kanonsnygg! :wtf:
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Neblade »

Det där var en riktigt läcker färg!
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Glenn »

Det är ju onekligen en färg som passar väldigt bra till bilen.

jag hade dock också övervägt en solid färg, av ungefär samma anledning.. är väl svårt att få det riktigt snyggt med metallic om man lackar själv också, den blir lätt lite "död" efterssom man saknar den där grejer som tumlar metallkornen.

Det är ju inte fult med solida färger heller, tycker nästan det är lite metallichysteri numera..

Jag hade nog f.ö valt svart färg, men det är ju en hopplös färg att hålla efter :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av MagnusS »

Hörde talas om en Celica ´77 som har stått i ett garage i 25 år idag som ska säljas. Vad är en sån värd? I "normalt" fyndskick, ska starta o gå iaf.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Det beror helt på skick och om det är jag eller du som köper den;)

Nä men det är nästan omöjligt att säga från 0-50.000 och sen beror det ju på om det är nån som säljer den för att få ut så mkt som möjligt eller för att den ändå bara står och att det är viktigare du gör nått av den istället för att den ruttnar.

Själv fick ja ett infall och bestämde mig för att ploppa ut rutorna i alla fall och beställa ny vindruta.
Så om nån behöver en bättre begagnad (några mindre stenskott) så har ja en till salu.

Samt att förgasarna har anlänt och ja i min ständiga enfald trodde det mer eller mindre skulle va bolt on:P
Bild

Lite tänkande där så ska de väl ordna sig sen ska dom gås igenom, skruvar etc förzinkas så allt blir som nytt:)

MVH/
Användarens profilbild
fireblade
Inlägg: 135
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1975
PostOrt: Hässleholm

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av fireblade »

Kapten Haddock skrev:Det beror helt på skick och om det är jag eller du som köper den;)

Nä men det är nästan omöjligt att säga från 0-50.000 och sen beror det ju på om det är nån som säljer den för att få ut så mkt som möjligt eller för att den ändå bara står och att det är viktigare du gör nått av den istället för att den ruttnar.

Själv fick ja ett infall och bestämde mig för att ploppa ut rutorna i alla fall och beställa ny vindruta.
Så om nån behöver en bättre begagnad (några mindre stenskott) så har ja en till salu.

Samt att förgasarna har anlänt och ja i min ständiga enfald trodde det mer eller mindre skulle va bolt on:P

Lite tänkande där så ska de väl ordna sig sen ska dom gås igenom, skruvar etc förzinkas så allt blir som nytt:)

MVH/

Har du hittat nya rutor..? Är starkt sugen på att se om man kan hitta även om jag tror att mina är okej, egentligen så skulle man ju ha den där toningen i överkant som fanns förr...:)
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Jo ja beställde en ny vindruta, som sagt hade ja inte tänkt det precis som med så mkt annat på denna bilen.
Bild
Men det va inte fel då det letat sig in rost på några ställen, inget som troligtvis skulle ha krypit fram igen efter man slipat bort det som man kommit åt men det känns som ett mkt bra beslut att ta ut rutorna i vilket fall
Detta var det enda på bakrutan men ändå mer än nog för att inte göra bilen helt rostfri.
Bild


Igår tänkte ja se till o få bilen av lyften, så ja for på gp o handlade lite 4kants profil till en vagn.
10 min efter jag börjat tar gasen slut..
Bild

Då gör jag som i filmen nedan, och fortsätter sedan att pilla bort tätningsmassa från rutramen..


Hoppas verkligen på mer tid så man får på grund på bileländet inom kort..

MVH/
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Hämtade massor av grejor från H2m racing idag, även om det va bra grejor känns det sjukt trist:)
En mindre förmögenhet på slitdelar ger ingen större kick direkt:)
En del bussningar va restade samt div annat som kommer senare, men alltid nått:)

Bild

Sen fick ja tummen ur o "svetsade" ihop vagnen, får se om ja vågar lyfta över den eller om man ska sätta dit nån tvärbalk innan..
Bild

Sakta sakta går det frammåt.

MVH/
Skriv svar