Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Så har man dragit på sig ännu en kärlek.
Det hela började en trist o mulen dag för ett halvår sedan eller så..
Jag frågade min vän Gustav (GThug) Aka lilrat på Z om han kände till nått ladufynd, något jag alltid jagar.
Har nog av rutin släppt drömmen om en måsvinge, Porsche eller ens en p1800 vid det här laget utan har riktat in och lärt mig älskat små japanska bilar som Celica, Civic etc.

Det fina här uppe (Jämtland) är att vi har tills några år sedan varit helt förskonade från salt, dels pga inland, samt att vi inte saltat vägarna vilket gör att chansen o stöta på gamla fina bilar ändå finns.

HUR SOM HELST...
Berättade han att han nog visste om en Celica ta22 med 8k mil i min gamla hemby!
Jag förnekade detta och menade att jag minsann skulle vetat om det stått en Celica i den lilla byn.. Men Gustav var säker och övertygade mig så jag slog knut på mig själv och dansade korvdansen och skrek hysteriskt så att barnen vaknade, började gråta etc osv.

Men sen kommer en twist..
Gustav den lilla ormen förådde mig och bestämde sig för att köpa o behålla bilen, vilket jag verkligen inte kan klandra honom för ( hade gjort samma sak själv).

Han hämtade och körde hem bilen på en trailer, ställde den på gården och lät den stå..

Bild

Bild

Åren gick (kanske 3 mån irl) och då Gustav har förton andra projekt igång, bla sin Audi 200a så insåg han efter mkt tjat, hot om självmord etc att det va bättre om ja tog över bilen istället.
Bild

Och där är vi nu!
Fick hem bilen i lördags!
Bild

Skicket är överlag bra, bilen är ommålad en gång för länge sedan, med lite taffligt underarbete och då bilen stått sedan 98 i ett fuktigt garage har en del rost slagit upp.
Trevlig nog är bilen riktigt fin och under.
En omlack krävs om man ska ha den riktigt fin, interiört är den under ett mögellager riktigt fin.
Rutor, lister etc bra bortsett från några små skavanker.
Motor o start går runt, elen verkar funka.


Det första jag gjorde var att beställa skärmbreddare, läpp och vinge även om jag inte vet om dessa ska användas.

Min syn på en gammel Celica har alltid varit i mer race utförande, även de renoverade JDM stukade kärrorna är ju riktigt grymma.
Så i fantasin finns ju helt klart en schysst snurra, frontmonterad oljekylare med hängande slangar och Stretchade sulor där helt klart:)

Men vi börjar från början, dvs rekonditionera, få igång bilen, serva och fixa rosten som är samt underredsbehandla den.


Tanken har varit att inte köpa nån rolig bil på några år nu, bortsett från nån rolig nyare jänkare som inte kräver så mkt underhåll som undantag.

Så ja är lite kluven och vi får se vad som ska göras.

Sitter o påtar ihop en inköpslista på service delar etc nu, och det verkar finnas det mesta man kan önska till ok priser:)

Ja nu när man är gubbe, och har 2 små barn (ungar) så är ju inte tid något man har överflöd av men jag känner mig inspirerad så vi får se i vilken takt projektet fortskrider.

MVH/
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av MagnusS »

Ska bli kul att följa ditt projekt, Vet hur det är med familj o barn o allt runtikring. Men det får ta den tid det tar:)
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Bempa »

Häftigt! Kommer bli kul att följa
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Starlet-80
Inlägg: 183
Blev medlem: fre 24 jul 2009, 19:51:52
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 1984

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Starlet-80 »

:thumbup: Kul att fler tar sig an dessa bilar.
vad blev det för vinge,läpp och skärmbreddare? från ebay?
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Fnys »

Ser ju ut och vara i jättefint skick! Ska bli roligt att följa denna tråd.
Också nyfiken på delarna du köpt till bilen... släng gärna upp en bild! :)
lycka till med projektet.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
kulmedhjul
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 11 aug 2010, 23:51:45
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1977
PostOrt: Skutskär
Land (Country): Sverige
Ort: Skutskär
Kontakt:

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av kulmedhjul »

Vilket ladufynd :thumbup: ! tänk att det finns så pass fräscha Celicor undangömda.
Ska bli kul att följa projektet, vi blir fler å fler Classic Celica på vägarna :D
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Började med att tvätta motorrummet som var rätt geggigt.

Bild

Bild

En rejäl motortvätt borde va det första alla som ska göra nått mer än en vanlig service på sin bil:)

Bild

Bild

Bild

Bild
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Lite bilder på bilens interiör.

Bild

Bild

Bild

Härlig mögel patina eller;)
Bild

Allt man kan behöva finns i skuffen!
Bild

Köpekontraktet.
Såld till Bräcke för 24.700kr:)
Bild
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Plåtarna mellan fångare o lyste ligger i rostlösningsbad.
Acid Clean 1:10.


MVH/
Senast redigerad av Dale den tis 11 feb 2014, 08:26:18, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Drog ner bredden på bilden så man slipper scrolla i sidled.
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Måste säga att bilen är fantastiskt enkelt ihopskruvad, och med sin japanska plåt och mått är det inte nån större match att skruva loss en framskärm, och att inte en enda bult va fastrostad gjorde inte saken sämre:)

Vet inte om det var konstruktionsfel eller om någon varit där o pillat men det glipade några cm mellan inner o ytterskärm så mkt grus hade letat sig in både här o där..

Bild

Bild

Efter lite dammsugning så ser allt fantastiskt bra ut, inget annat än lite ytrost döljdes under skärmen:)
Notera att hålet (likadant på andra sidan) verkar vara original...
Bild

Bild

Här är det som ska åtgärdas, en polare som är utbildad svetsare var förbi, och ja känner det är bättre han gör det än att jag som är kass ska lägga massor av tid på ett resultat som inte blir lika bra.

Bild

Bild

Sjukt glad över bilen och att det är så pass lite plåtjobb får ta ut o fulblästa hjulhusen och sedan på med epoxygrund och sen underedsbehandla så det hållet 30 år till:)

Beställde även pedalgummin idag då ett är lite slitet.
Onödigt dyrt kanske med 80 spänn men vad gör man inte;)
Bild
Skriv svar