Sida 1 av 8

Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: ons 04 mar 2009, 19:42:24
av Johnny Blade
48422-421920.jpg
48422-421920.jpg (99.72 KiB) Visad 14340 gånger
Info:
Motor 5M-GE
Låda A43DE
Diff F312 (minns inte riktigt)

Har gjort:
Lagat ramen
Bytt lager i motorn
Fixat AC'n
Sänkt båda fram och bak
Fixat lister till framdörrarna och framskärmarna.
Fixat så att lådan växlar.
Ska göra:
Montera farthållare.

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: tor 05 mar 2009, 18:27:38
av Johnny Blade
Ramen var det inte mycket kvar av när jag köpte den.

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: tor 05 mar 2009, 18:29:00
av Johnny Blade
Jag fick nästan byta hela ramen (3mm plåt som tidigare var ett pallställ)

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: ons 11 mar 2009, 21:56:45
av Johnny Blade
Nu har jag tagit av ett varv av bakre fjädrarna.Det är inte säkert att den blir nå vidare mycket lägre.
Efter att ha lyckats med att få bort ena främre fjädern så blev jag nästan lite orolig,hur 17 ska jag få tillbaka detta?Man är ju tvungen att riva rätt mycket för att komma åt,dessutom är det för trångt för en vanlig fjäderspännare.
Bild
Som tur var så satt ingenting riktigt fast,inte ens ABS-givarna var besvärliga.

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: sön 15 mar 2009, 21:30:25
av Johnny Blade
2 Varv blev det bortkapat fram.Jag fick bygga en egen fjäderspännare som fick byta plats med stötdämparen(Oj vad jag jävlades).
Jag måste ta ett varv till bak också.
Bild
Det ska nog bli lagom det här.
Bild
Jag passade även på att byta ut hjälpstyrarmen mot en jag köpte från Singapore.
Bild
Den nya är några mm längre än den gamla,undrar om det blir kocko...Äh,det märks väl.
Jag passade även på att riva/serva bromsarna när jag ändå håll på där.Glidpinnarna var ju riktigt rostiga,så det blir till att putsa och beställa nytt gummi.
Den korta har jag börjat putsa lite på.
Bild

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: sön 22 mar 2009, 20:15:05
av Johnny Blade
Jag fick för mig att jag villa ha länge hjulbultar.på ena sidan bytta jag för länge sedan.
Det verkar som som Crownen har extra korta bultar,nu fick den sådana från Camry.
Bild
Så blev den servad med lite nytt fett i hjullagren när man ändå hade isär det.

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: ons 15 apr 2009, 20:40:08
av Johnny Blade
Jag köpte dörrlister från nån Audi 100 för att jag tyckte att dom såg ut att kunna passa.Det sket sig,med dom listerna hade jag inte kunnat öppna dörrarna utan att dom tagit i framskärm eller framdörr,dessutom hade dom inte täckte dom undre originalhålen (det är dubbla).
Istället snodde jag listerna från brorsans Volvo 745,framlisten är 3cm för kort och bak fick jag korta av den några cm.
Så här såg det ut.
Bild
Med lite modifikationer så blir det ok för mig,det ser ju bättre ut än utan lister.
Den på framskärmen måste också kortas en smula,men det har jag inte gjort än.

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: tor 16 jul 2009, 23:37:33
av Johnny Blade
Den där nya hjälpstyrarmen jag köpte var inte av bästa kvalitet.
Bild
jag har kanske kört ca 200mil och den är TVÄRSLUT i båda ändarna. :shock: :shock: :shock:
www.polkatulk.se/Crown84/styrglapp.3GP

Så det är bara att skruva tillbaka den gamla då.Ska ju liksom till hjuljusteringssnubben imorgon. :roll:

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: fre 17 jul 2009, 00:15:29
av Johnny Blade
Nu sitter den gamla på plats igen.
Man blir lite skakis,jag åkte ju över 100Km/h så sent som igår med den här.
http://www.polkatulk.se/Crown84/styrglapp2.3GP
http://www.polkatulk.se/Crown84/styrglapp3.3GP

Re: Crown MS123 1984 5M-GE

Postat: ons 23 sep 2009, 19:29:35
av Johnny Blade
Häromdagen så bytte jag ut bakre ljuddämparen mot en ny, själva dämparen var inte jättedålig,men det var röret/skarven innan.
Volvo 740 efter '88 hade en oval dämpare där in och ut var separata rör,jag tänkte att det skulle bli tystast.
Bild
Original (översta) är lite större och rund.Sango tillverkade tydligen denna åt Toyota.
Bild
Nu är systemet skarvlöst,men det gör inget eftersom det inte gör ovanför bakaxeln.
Tyvärr så blev den inte lika tyst som innan.:(


Idag besiktigade jag bilen.
Bild