Bobis: Toyota Corolla KE20 -74

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Bobis
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 10:03:26

Bobis: Toyota Corolla KE20 -74

Inlägg av Bobis »

Länge sedan man var aktiv här, jobb, familj och hus tog all uppmärsamhet, nu lagom till barn nr2 är på väg hittade jag efter mycket om och men bilen jag haft som drömbil ett par år och äntligen en bil man är sugen att pyssla med.

För er som är "nya" så är jag en av grundarna till denna trevliga klubb/sida som drog igång runt 2001 om jag minns rätt, då pluggade man och hade hur mycket tid som helst. Sen försvann tiden och entusiasmen för aktivt underhåll av denna klubb och bilar i allmänhet, men nu börjar bilsuget komma tillbaka iaf :)

Tidigare har jag haft dessa som projekt/bruksbilar, som jag iaf har gjort lite på :)

Min kära Corolla GTi som fick D2 coilovers, Sparco Corsa stolar, massa stereo och lite utvänding styling, såldes då jag hitta GTSen nedan.
Bild Bild

Impulsprojektet WideBody Celica Gti, som det byggdes coilovers och stereo/inredning i, men gick inte att köra aktivt med så ledsnade
Bild Bild

Corolla GTS, som jag ångrar jag sålde, gick som bruksbil och fick besöka banor några gånger, skulle bli med 3SGE turbo lagom när intresset dog.
Bild Bild Bild Bild

Efter Celican tröttnade jag lite på gamla bilar och tänkte nu ska jag köpa nyare o "riktig" bil, men det har aldrig "klickat" mellan mig o min Lexus IS200, som fortfarande står kvar hemma på tomten. Men den har fått lite styling och stereo under åren som gått.
Bild Bild


Och nu är vi på det nya projektet, 3ägare, 8400mil (har ej slagit om) som det ska lagas rost på först o främst så jag kan besiktiga o börja åka!
Senare mål är 4AGE med någon duglig låda och uppdatera bakaxel, hjulupphängning, styrning o bromsar osv.
Lite bilder på nya faran...
Bild Bild Bild Bild Bild Bild

Det är första veteranbilen jag ägt, och ny med gammal automatare och aldrig kört bil utan bromsservo, vilket gör allt lite spännande :)

Mer än rostfix så lyser laddlampan, måste kolla bromsarna, för dom tar dåligt! kan inte bara bero på avsaknad av servo och benmuskler :)
Sen hugger det ganska mkt när man växlar, varvtalet ändras även mycket när man växlar till/från "Park", i Park viner det dessutom en hel del.
Vet inte riktigt vad som är normalt på dessa, men det visar sig :)

För dig som promt vill ha större och fler bilder finns det lite att se här
KE20: http://bobis.se/wp2/?p=55
Resten: http://bobis.se/pics/index.php
Joel Boberg 070-720 94 20
Lexus IS200 'Miami BoomBox' - KW coilovers v3, AEZ Xylo 19", Ljud (JL Audio/Audison/Pioneer)
Corolla -74 KE20, vad har jag gett mig in på...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bobis: Toyota Corolla KE20 -74

Inlägg av Glenn »

Det klart att du ska hänga i en 1UZ-FE och manuell M3-låda i rollan :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Bobis
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 10:03:26

Re: Bobis: Toyota Corolla KE20 -74

Inlägg av Bobis »

Aldrig Glenn! :lol:
Joel Boberg 070-720 94 20
Lexus IS200 'Miami BoomBox' - KW coilovers v3, AEZ Xylo 19", Ljud (JL Audio/Audison/Pioneer)
Corolla -74 KE20, vad har jag gett mig in på...
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Bobis: Toyota Corolla KE20 -74

Inlägg av Swecap »

Mycket trevligt men en till som vill bevara gamla ke20 :)

Kanske de är något liknande du tänkt dig.

Inte min bil, men dock en snubbe i Sverige som jag hjälp lite :)
Bilagor
image.jpg
image.jpg (178.33 KiB) Visad 17959 gånger
Corona RT40 -66
Bobis
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 10:03:26

Re: Bobis: Toyota Corolla KE20 -74

Inlägg av Bobis »

Titta va fint! Precis som det ska se ut!
Mc förgasare?

Den finns det ingen tråd om va? Inte sett...
Joel Boberg 070-720 94 20
Lexus IS200 'Miami BoomBox' - KW coilovers v3, AEZ Xylo 19", Ljud (JL Audio/Audison/Pioneer)
Corolla -74 KE20, vad har jag gett mig in på...
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Bobis: Toyota Corolla KE20 -74

Inlägg av Bempa »

Kul att bilsuget börjar komma tillbaka! Har varit i exakt samma situation som dig, hängde en del på forumet när du hade din svarta gti (som för övrigt står som ett tomt ska i mitt garage för tillfället i väntan på sista resan till skroten, karossen är mera brun än svart. ) Sen kom jobb,familj och sådant ivägen för bilintresset så magasinera mina bilar hos far, men nu har intresset kommit tillbaka igen.

Kul med en KE20 med så få mil på mätaren, och en 4age kommer bli helrätt i den!

Den däringa blåa bilen vart även jag nyfiken på!
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Bobis: Toyota Corolla KE20 -74

Inlägg av Hornlund »

Trevligt att du är tillbaka, har man en gång åkt 4A-GE på riktigt är det fan inte lätt att hålla sig borta i längden.
Jag var & sneglade på en KE20 i vinter med, men förnuftet drog i nödbromsen i sista stund. Den var dock inte körduglig.

Blir spännande att se hur det artar sig.

Även jag blev naturligtvis nyfiken på den blå :roll:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: Bobis: Toyota Corolla KE20 -74

Inlägg av MagnusS »

Kul med projekt, ska bli kul att se vad det blir av denna.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bobis: Toyota Corolla KE20 -74

Inlägg av cheetah1 »

Angående växellådan btw, börja med ett riktigt oljebyte med rensköljning av lådan. Dagens automatlådor är känsliga för oljan, kan inte tänka mig att det var någe bättre förr?
robber
Ledamot
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 28 dec 2011, 20:57:57
Bilmodell: Toyota Celica GT4 ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Skarpnäck
Land (Country): Sweden

Re: Bobis: Toyota Corolla KE20 -74

Inlägg av robber »

Hur går det här då?
Skriv svar