1981 KE70 4AGE (4AGTE) ?

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
3tevo
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 07 sep 2010, 02:30:24
Bilmodell: Corolla ke70
Årsmodell: 80
PostOrt: stockholm
Land (Country): sverige

Re: 1981 KE70 4AGE (4AGTE) ?

Inlägg av 3tevo » tis 07 sep 2010, 03:06:26

Fräsigt! Jag e gammal smygläsare å nöjd ägare av en ke70 -80. Har oxå en modelFaxel liggande, men e lat å aningen
tveksam. Tycker den känns väl stor å tung. Ska bli mycket intressant att följa ditt skruvande. Tummen upp!

3tevo
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 07 sep 2010, 02:30:24
Bilmodell: Corolla ke70
Årsmodell: 80
PostOrt: stockholm
Land (Country): sverige

Re: 1981 KE70 4AGE (4AGTE) ?

Inlägg av 3tevo » tis 07 sep 2010, 03:14:02

Öhh, d kanske va ae86axeln du ska ha? läste lite slarvigt..

Användarvisningsbild
OrguZ
Inlägg: 80
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 22:14:17
Bilmodell: Corolla GTI
Årsmodell: 90
PostOrt: Gullspång
Land (Country): Sverige
Ort: Gullspång

Re: 1981 KE70 4AGE (4AGTE) ?

Inlägg av OrguZ » tis 07 sep 2010, 06:01:38

Lamell diffad AE86 axel är det som kommer komma på . Men bygget står stilla nu när man e arbetslös och inte får den där inkomsten varje månad. Men har inte gett upp för det. plus att jag fler bilar som man vill sätta tänderna i :lol:
Vem behöver en AE86a när man har KE70s
Corolla KE70 81a såld
Corolla KE70 81a såld
Corolla KE11 70a såld
Corolla TE72 Kombi 80a-Breddade volvo plåtfälgar långt utanför skärmarna såld
Corolla AE92 GTI 90a - Gasar men det aldrig rasar
Corolla AE86 GT-S Slaktad

Rx_37
Inlägg: 57
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 18:48:33
Bilmodell: Toyota Corolla KE70
Årsmodell: 1983
Ort: Österbotten, Finland

Re: 1981 KE70 4AGE (4AGTE) ?

Inlägg av Rx_37 » sön 10 apr 2011, 18:24:26

Är det mycket arbete att få en 4A-GE att passa i KE70? Vet att man måste byta framvagnsbalk å lite sånt, men är det bolt-on också eller måste man hålla på å svetsa?

srylul
Inlägg: 1080
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: 1981 KE70 4AGE (4AGTE) ?

Inlägg av srylul » sön 10 apr 2011, 19:18:16

3tevo skrev: ...Har oxå en modelFaxel liggande, men e lat å aningen
tveksam. Tycker den känns väl stor å tung.
...
Den är iofs skottsäker, men väldigt tung. Jag har funderat på en sån och hoppas att jag slipper. Kommer att starta försiktigt med KE70-axel istället...
Det bästa man kan ha på en rolla är ju ae86-axeln, men alla har ju inte en sån donatorbil. ;)
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L

Zvahn
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 17:35:31
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 1990
PostOrt: Gullspång
Land (Country): Sverige

Re: 1981 KE70 4AGE (4AGTE) ?

Inlägg av Zvahn » sön 10 apr 2011, 21:59:28

Rx_37 skrev:Är det mycket arbete att få en 4A-GE att passa i KE70? Vet att man måste byta framvagnsbalk å lite sånt, men är det bolt-on också eller måste man hålla på å svetsa?
Framvagns balken passar rakt över från ae86 även bakaxel. Är väl igentligen bara växellådsfäste som man måste göra ett nytt, så mekaniskt är det inte så jätte mycket jobb.
Nya motorfästen till org ke balk finns att köpa eller en ae balk sen ska den va på plats.

Användarvisningsbild
OrguZ
Inlägg: 80
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 22:14:17
Bilmodell: Corolla GTI
Årsmodell: 90
PostOrt: Gullspång
Land (Country): Sverige
Ort: Gullspång

Re: 1981 KE70 4AGE (4AGTE) ?

Inlägg av OrguZ » sön 10 apr 2011, 23:06:48

Zvahn skrev:
Rx_37 skrev:Är det mycket arbete att få en 4A-GE att passa i KE70? Vet att man måste byta framvagnsbalk å lite sånt, men är det bolt-on också eller måste man hålla på å svetsa?
Framvagns balken passar rakt över från ae86 även bakaxel. Är väl igentligen bara växellådsfäste som man måste göra ett nytt, så mekaniskt är det inte så jätte mycket jobb.
Nya motorfästen till org ke balk finns att köpa eller en ae balk sen ska den va på plats.
Borra ett höl i torpeden för kopplingen , bulta dit en AE86 eller Daihatsu Charmant (1600) kardan å koppla in elen, dra nya bränsleledningar och gäsa till det rasar,
detta e ett volvo träsk vi bor i så vill man ha delar från ae86 så får man vara beredd att betala frakten eller köpa en komplett AE86a och slakta för man tycker en 4AGE KE70 e tuffare 8-)
Vem behöver en AE86a när man har KE70s
Corolla KE70 81a såld
Corolla KE70 81a såld
Corolla KE11 70a såld
Corolla TE72 Kombi 80a-Breddade volvo plåtfälgar långt utanför skärmarna såld
Corolla AE92 GTI 90a - Gasar men det aldrig rasar
Corolla AE86 GT-S Slaktad

srylul
Inlägg: 1080
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: 1981 KE70 4AGE (4AGTE) ?

Inlägg av srylul » sön 10 apr 2011, 23:17:28

Att det blir dyrt med rätt motorfabrikat håller jag med om. Försökte hitta nåt vettigt i massor av kombinationer innan jag gav upp och valde en svensk lösning utanför "Volvoträsket"...
Men det är jättekul att se dej fullfölja! :thumbup: Även om du får svårt att hänga på! ;)
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L

Rx_37
Inlägg: 57
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 18:48:33
Bilmodell: Toyota Corolla KE70
Årsmodell: 1983
Ort: Österbotten, Finland

Re: 1981 KE70 4AGE (4AGTE) ?

Inlägg av Rx_37 » tor 14 apr 2011, 17:40:25

Ja precis. Låter ju inte så svårt egentligen då, men det lär ju kosta en del iaf. Hade planer på att köpa en KE70 så jag funderar på lite alternativ ifall man skulle bygga nåt roligt senare. Hittade en TE-71 med 4A-GE motor som jag var jädrans nära att köpa men det blev aldrig av, då jag gillar Sedan KE70 mycket mer än Coupéerna.

Rx_37
Inlägg: 57
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 18:48:33
Bilmodell: Toyota Corolla KE70
Årsmodell: 1983
Ort: Österbotten, Finland

Re: 1981 KE70 4AGE (4AGTE) ?

Inlägg av Rx_37 » sön 12 jun 2011, 14:36:29

Hur håller bladfjädrorna å sånt ihop om man börjar sladda lite med bilen då? De tål väl inte så mkt?

Skriv svar