Carina TA47 1980 3T-C

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Zoomorphic
Inlägg: 91
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 19:19:40
PostOrt: Sverige

Re: Carina TA47 1980 3T-C

Inlägg av Zoomorphic » mån 23 sep 2013, 20:18:08

Inte för att vara en viktigpetter men visst vet du att det är en vänster gängad en? Så för att dra lös den måste du dra till höger inte vänster annars drar du bara åt den mer.
Bygger hellre än kör!

Användarvisningsbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1582
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Carina TA47 1980 3T-C

Inlägg av Johnny Blade » mån 23 sep 2013, 22:08:10

Zoomorphic skrev:Inte för att vara en viktigpetter men visst vet du att det är en vänster gängad en? Så för att dra lös den måste du dra till höger inte vänster annars drar du bara åt den mer.
Nä,den är inte vänstergängad.
När jag väl hade den i skruvstädet så fick jag bort den (med en del våld).
Bild
Undrar om det är någon av de där lösa "backventilsfläpparna" som har nötigt hål i sidan inifrån?
Äh,skitsamma.Jag ska ändå inte använda det där.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE

Användarvisningsbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1582
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Carina TA47 1980 3T-C

Inlägg av Johnny Blade » tor 03 okt 2013, 18:04:59

Efter att ha (smort upp) bromsoken och slipat skivorna så var jag lite osäker på om bromsarna var ok för besiktning.
Bild
Tydligen så...
Såhär hög CO har jag aldrig haft förr,undrar vad det beror på.Jaja, helt lagligt iaf.
Carinan har en underlig modell av flytande ok.Vad är det som gör att inte "kilarna" ramlar bort tro?
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE

Användarvisningsbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 498
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Carina TA47 1980 3T-C

Inlägg av Hemiyoda » tor 03 okt 2013, 22:00:46

fungerar förvånandsvärt bra dom där oken fast dom ser ut som dom gör. Iaf inga gummidetaljer som går sönder. :-)
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!

Användarvisningsbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1582
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Carina TA47 1980 3T-C

Inlägg av Johnny Blade » fre 04 okt 2013, 19:30:54

Jovars,dom var inte totalt fastrostade,fast dom såg så ut.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE

Användarvisningsbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1582
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Carina TA47 1980 3T-C

Inlägg av Johnny Blade » sön 26 jan 2014, 20:42:35

Denna bil gör sig inte alls nå bra som vinterbil,den blir inte varm. :(
När jag körde hem bilen efter att jag köpte den(ca 11mil) så rörde sig knappt tempmätaren.Givetvis så bytte jag direkt termostat.
Efter det så blev den ändå inte varm. WTF!
Idag tog jag en tur på 3-4mil för att varmköra bilen.Näpp,tempmätaren lämnar bara sin sovplats 1mm.Den undre kylarslangen blir knappt fisljummen.
Vad kan det vara för fel? Jag har bytt termostat 2ggr och vattenpump en gång.Mätaren verkar stämma,motorn blir inte varm,inte heller kupen.
Det kan tilläggas att min andra Carina har samma problem,men inte riktigt lika mycket,det blir iaf fullvarm efter några mil.
Med motorvärmare så stiger tempen faktisk en aning.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE

Användarvisningsbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 498
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Carina TA47 1980 3T-C

Inlägg av Hemiyoda » mån 27 jan 2014, 08:51:56

Har du kollat motorn med en såndär IR-termometer? Undre slangen ska ju helst va kall om man har en fungerande kylare. Kan berätta att 3T:n blir varm snabbt med annan kam och turbo. :)
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!

Användarvisningsbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1582
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Carina TA47 1980 3T-C

Inlägg av Johnny Blade » mån 27 jan 2014, 09:17:48

Nä.Inte med termometer,men jag känner för hand att den inte är tillräckligt varm.
Jag har haft en hel del 3T,alla har varit dåliga på att bli varma utom KE36'an.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE

Användarvisningsbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 498
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Carina TA47 1980 3T-C

Inlägg av Hemiyoda » mån 27 jan 2014, 10:57:40

För effektiva helt enkelt. ;)
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!

Zoomorphic
Inlägg: 91
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 19:19:40
PostOrt: Sverige

Re: Carina TA47 1980 3T-C

Inlägg av Zoomorphic » mån 27 jan 2014, 11:07:13

Kan ju bli avlagring och t.om. algbildning om du har för lite glykol så cirkulation blir i stort sett obefintlig. Men om den inte går varm på sommaren beror det hellre nog på yttre temperatur är helt enkelt för kall för motorn. Då kan man helt enkelt sätta för kylaren med nåt för att få upp tempen.
Bygger hellre än kör!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster