Corolla KE30 -77 Bra skick som kan bli bättre

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Corolla KE30 -77 Bra skick som kan bli bättre

Inlägg av Nutrition »

Projekttråd är alltid skoj :thumbup:

Bilen köptes vintern 2007 innan snön hade kommit från ett dödsbo, två ägare innan. Bilen hade då gått 5800 mil eller 15800 mil, lite oklart då skicket är såpass bra att 5800 mil inte är uteslutet men kanske troligare med 15800 mil med tanke på åldern. Håller på att forska lite om det går att beställa de gamla handskrivna protokollen från 1977-1998 men inte blivit av riktigt ännu. Nåväl, bilen putsades upp och sågs över direkt vid inköp = olja filter, bytte kylvätska, termostat, rostskyddsbehandlade den och lite annat småpill. Den var för övrigt redan rostskyddsbehandlad sedan tidigare, därav skicket. Allt gick lätt, plastvred från 1977 för att tömma kylvätskan öppnades och stängdes utan bekymmer, trummorna bak såg nästan ut som nya, ingen slitkant/lossades för hand osv. Körde sedan med den i lite mer än ett halvår när jag kom över en Prius gen 1 för en struntsumma, tog mc-kort året därpå så Corollan föll lite i glömska efter det, förvarades i kallgarage.

Nåja nu ska det bli bil av den igen! ;) Häromdagen var jag och bytte batteri och veva igång den, gick förvånansvärt lätt efter en skvätt soppa direkt i förgasaren. Inga våldsamma ambitioner men den ska komma till användning, se över rostskydd, bygga innerskärmar bak samt stänkskärmar, göra lite svetsjobb längst bak/längst ner på höger framskärm, putsa upp den och ev försöka få fram ett rostfritt avgassystem. I förlängningen funderar jag på andra stolar, dragkrok, 5-petad låda och om det finns några overkil bromsar o stötdämpare till den, typ Öhlins.

Kul med leksaker, lite bilder:
Bilagor
KE301.jpeg
KE301.jpeg (46.84 KiB) Visad 7044 gånger
KE302.jpeg
KE302.jpeg (87.58 KiB) Visad 7044 gånger
Innan jag rostskyddsbehandla den
Innan jag rostskyddsbehandla den
KE304.jpeg (73.7 KiB) Visad 7044 gånger
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Panneldarn
Inlägg: 104
Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
Bilmodell: Corolla wagon
Årsmodell: 1990
PostOrt: Oxelösund
Land (Country): Sverige

Re: Corolla KE30 -77 Bra skick som kan bli bättre

Inlägg av Panneldarn »

Fin gammal sak! :) Fast det blev nog ett "A" för mycket på den
"hemgjorda" nummerplåten ;)
Skriv svar