Crown rs56 ute 1968 *bilder sid4*

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
bronka
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 23 sep 2012, 20:00:44
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1968
PostOrt: Köping
Land (Country): Sverige

Re: Crown rs56 ute 1968

Inlägg av bronka »

OJ! här har det hänt grejer, kul att projektet uppskattas!
Ja, det är en cool bil, och den finns på riktigt, dock inte så vanlig.
Har sidolister med nya clips i påse. Dock inga speglar, och hålen i skärmarna är igen lagda så det lutar åt att sätta speglar på dörrarna.

Vore kalas om man kunde få reda på vad firman hette, om det är i närheten av västerås så är det kanon, är hemmahörande i köping så =)

Har faktiskt vart ut en sväng idag och kört bilen, med förra ägarens sån breve mej. Kul upplevelse att köra en bil som inte körts sen 78a, sen backades bilen in nere i hörnet av garaget, har börjat riva ner fronten.
Men vad tänkte dem med förr i tiden, stjärnskruv som sitter som berget, har sprutat rostlösare på halva fronten nu, så imorn fortsätter rivandet, kanske med lite tur så har karossen lämnat ramen till helgen.

Bjuder på lite bilder ;)
Bild
Bild
Bild

Bilen är "babyblå" original, omlackad röd på 70talet, ägaren innan hade efter han ställt in den bytt lite packningar sen penselrenoverad motorn och målat motorrummet ascona orange.

Mvh Micke
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Crown rs56 ute 1968

Inlägg av SHySwe »

Har svårt att se varför du ska plocka ner den så mycket? Verkar vara i tillräckligt bra skick på utsidan iaf?
Lite rost är, i mina ögon, inte ett fel på den typen av bilar. Rosten hör till bilens historia.
Och med det menar jag att du ska njuta av den fantastiska bilen som den är. :thumbup: Nån originalfärg kan jag däremot förstå.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Crown rs56 ute 1968

Inlägg av cheetah1 »

Hmm, gott om plats i motorrummet för en 1UZ-FE... ;)
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Crown rs56 ute 1968

Inlägg av Hemiyoda »

Njaah faktiskt inte. Den är lite väl stor för bara 4l, lättare med en jänke-V8. Blir jäkla trångt med dubbla länkarmar i framfjädringen. :)
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Crown rs56 ute 1968

Inlägg av Glenn »

Däremot är väl en 1UZ-FE i par med originalmotorn viktmässigt, det är nog inte en jänkesmallblock ? :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Crown rs56 ute 1968

Inlägg av Hemiyoda »

En Cheva LS smallblockare väger nog lika mycket om inte mindre än en 1UZ-FE. Visst går 1UZ att få in men vilket bök.. Har vägt min UZFE till ~230kg, rätt så komplett men utan låda. En 18R-G som är en rätt stor klump väger 180kg. 5M-GE, 7M-GTE hamnar runt 220-240kg.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Crown rs56 ute 1968

Inlägg av Glenn »

Så du menar att en amerikansk gjutjärns-V8 väger mindre än en japansk aluminium-V8 ? ..jag är skeptisk.

Man brukar väl använda just 1UZ-FE för att den är såpass lätt, iofs är den ju väldigt bastant byggd, men ändå, aluminium är lätt.

..Sen finns det väl iofs aluminiumvarianter av LS också, men dom är ju inte så vanliga eller billiga.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Crown rs56 ute 1968

Inlägg av Hemiyoda »

Alla LS för passagerarbilar är i alu. Så du behöver inte vara skeptisk. :) Varför skulle man använda gjutjärnsmög? LS:en är grym.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Crown rs56 ute 1968

Inlägg av Swecap »

Misstänker att tankarna om färgval är i full gång,
Är det original eller någon favorit färg som kommer vinna tro.
Massvis med klappar på ryggen iaf, så får vi se bilen klar till våren :)
Corona RT40 -66
bronka
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 23 sep 2012, 20:00:44
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1968
PostOrt: Köping
Land (Country): Sverige

Re: Crown rs56 ute 1968

Inlägg av bronka »

Med risk för att göra alla besvikna, men det kommer inte hamna en v8 i denna, nästa sommar så ska orginalrovan få sitta kvar, sen till nästa vinter så kanske jag byter motor, men om det sker så kommer det hamna en volvo motor med lite snyta i under huven ;)
Volvo motorn är för att kunskapen och delarna för att kunna bygga billigt och mkt pulver redan finns i min egentliga bilkrets :P

Men nog om det, har hänt lite till idag, börjat riva ner ännu mer, och vad är en tråd utan bilder.

Bild
Bild
Hittade en liten överraskning under allt spackel :P
Bild

Imorn blir det att riva ner högersidan och plåten framför motorn =)

Mvh Micke
Skriv svar