Crown rs56 ute 1968 *bilder sid4*

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Crown rs56 ute 1968 *bilder sid3*

Inlägg av cheetah1 »

Jag såg en solid grafitgrå Saab idag med förmodligen en hel del klarlack, för den var riktigt blank och djup i lacken. Inte den mörkaste mörka grafitgråa, utan mer nån mellangrå. Tyckte det var mycket snyggt.
bronka
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 23 sep 2012, 20:00:44
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1968
PostOrt: Köping
Land (Country): Sverige

Re: Crown rs56 ute 1968 *bilder sid3*

Inlägg av bronka »

Hej, har inte hänt så mkt sen sist, har vart sjukskriven ett tag men har fått lite gjort nu.

Ramen är helt rostlagad och numera grundad med epoxy sen lackad med hammarlack.
Bild

Sen har jag lyckats knåpa ihop en bild på hur den kommer se ut när den är klar.
Har ändrat färgvalet till att den ska bli vit, dock en lite varma nyans än kritvit.
(Är tyvärr ingen höjdare på photoshop)
Bild
bronka
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 23 sep 2012, 20:00:44
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1968
PostOrt: Köping
Land (Country): Sverige

Re: Crown rs56 ute 1968 *bilder sid4*

Inlägg av bronka »

Så karossen är rostlagad i golv och pålagd på ramen igen, framvagnen börjar ta sej sakta men säkert.
bakaxeln är nere, och en annan är hämtad =)

orginalaxeln.
Bild

1031 bakaxel från en 240. Skall slipas och målas i veckan, svetsa om lite fästen.
Bild

Svarvade om spindlarna lite, så nu sitter den nav från äldre 240, blir skivor från s60/s80, passande bromsok.
Bild
Vet att fjädrarna är rostiga, men när jag får ner bilen på marken så ser jag bättre hur mycket den bör sänkas.

Mvh Micke
bronka
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 23 sep 2012, 20:00:44
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1968
PostOrt: Köping
Land (Country): Sverige

Re: Crown rs56 ute 1968 *bilder sid4*

Inlägg av bronka »

Svetsat dit lite nya fästen på 240axeln, även höjt upp axeln lite =)

Bild
litte färg slängdes på med =)
Bild

framvagn färdig, bakaxel på plats, det enda som saknas nu är stötdämpare bak, ser ut som 740ins är precis likadana =)

Provmonterade även fälgarna, insåg dock att jag måste sänka den 25mm bak, fram tror ja blir kanon när innerskärmar, huv och allt är på plats =)

Bild
Bild
Bild

ny sparklåda, bara en kvar att byta.
Fick bli en förlängd och lite omkapad sparklåda från en 240/140 =)

Hål
Bild
Inget hål
Bild

helgen spenderades åt att spackla och slipa då han som ska hjälpa mej med lackjobbet kom och visade och övervakade så jag inte sabba mer än gjorde nytta =)

Huven, har lite mer spackel/slipning kvar.
Bild

Billackerare i farten =)
Bild

Det tar sig
Bild

Morgondagens projekt..
Det rostiga på orginalskärmen ska bort, sen paras ihop med nederdelen från 240skärmen.
Bild

Sparklåda ditsvetsad och tennad.
Bild

Nederdel från 240 inpassad.
Bild

Färdig
Bild

Hittade även restarna av gamla klistermärken, vore kul om man fick reda på vilket företag som haft den innan =)
Bild
Bild

Fyllde i lite så man ser vad det står, nu är de bara leta reda på en telefonkatalog från tidigt 70tal :P
Bild
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Crown rs56 ute 1968 *bilder sid4*

Inlägg av tobo »

Kul projekt!
Det går att kolla gamla reghandlingar också. Ned till 1972 kan du beställa för en liten peng om du går in här: http://www.svar.ra.se/
... och sedan klickar på ikonen mitt på sidan: "Fordon -Kopior på fordonshandlingar".
Det finns även en länk där för om man vill komma åt handlingar äldre än 1972. ;)
Maxxacc
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 00:47:53
Bilmodell: carina TA12
Årsmodell: 1971
PostOrt: Mariehamn
Land (Country): AX
Ort: Mariehamn,Åland

Re: Crown rs56 ute 1968 *bilder sid4*

Inlägg av Maxxacc »

..Finns några stycken av dom där,här på Åland.. jag vet var det står 1,5 st :) kan kolla om jag hittar numret till ägarn här,för han skrotade ner en,så det finns stora möjligheter till o få köpa loss delar,eller bilar misstänker jag..
gothicteo
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 08 jun 2012, 09:03:24
Bilmodell: Starlet KP62
Årsmodell: 1981
Ort: Göteborg

Re: Crown rs56 ute 1968 *bilder sid4*

Inlägg av gothicteo »

Fin fint bygge!
Ser att du "volvoiserar" din bil!
lättare med delar då!
Skriv svar