Celica-Supra MA61 -84

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica-Supra MA61 -84

Inlägg av Glenn »

Det är säkert jättelätt att skriva, men det är det i andra språk också, och då kan man köpa en billig MCU från vilken ÅF som helst och köra den rakt av utan att behöva ett dyrt specialkort.

När man väl ska producera sin konstruerade pryl (oavsett om det är en, tio eller 25000) så är det inte speciellt praktiskt att ha låst in sej i en dyr speciallösning som i slutändan bara är ett kretskort med stiftlister och en extrafirmware som käkar minne..

Jag ser som sagt inga fördelar, möjligen ett strörre kodbibliotek att stjäla ifrån, men det är inte direkt ont om exempelkod till andra språk heller för PIC/AVR.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Celica-Supra MA61 -84

Inlägg av SHySwe »

Jaha, är det så ni menar?!
Den är för dyr (185 spänn inkl frakt för en 328, inkl usbkabel) och färdigbyggd?
Ja, dom argumenten måste jag ge mej för. ;) Absolut.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica-Supra MA61 -84

Inlägg av Glenn »

279:- plus frakt i sverige, och vad kostar en lös MCU ? samma som på aurdinon typ en femtiolapp (I sverige, säkert mkt billigare från utlandet) , men det fina är ju att du kan välja den som passar och köpa både nåt billigare eller nåt vassare.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Celica-Supra MA61 -84

Inlägg av nikwal »

Ja jo, man måste ju alltid tillfredställa Vf. Men det hindrar ju inte från att man fipplar in lite värden på andra ställen och kanske finjusterar lite.
Mja, än så länge har jag klarat mig utan arduino. Förresten brukar jag inte använda delay, iofs är det ju kanske bara ett exempel i koden där men ändå, brukar låta en timer skapa events med dom tider som behövs, så kan man trigga dom i mainloopen bara. så går mainloopen alltid med full fart. Eller om inte det går, sprida ut händelserna över ett 8bitars tal. tex att displayen uppdateras 2ggr var 256te main loop om timern behöver göra andra saker.. osv. det tar för mycket kraft att uppdatera display och menysystem hela tiden tex. medans 3d interpoleringen behöver gå i stort sett varge gång. Gillar att man kan låta timersarna uppdatera sig själva. Main loopen behöver bara skriva ett värde i ett par register, ingen timer timing förstörs genom interrupt eller så. det blir alltid "rätt" frekvens ut då..
E85 wants to be free!
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Celica-Supra MA61 -84

Inlägg av SHySwe »

Så du har faktiskt tittat på kodstycket! Det är inte många som ids! Trevligt.
Delay blev kvar när jag rensade bort en Modbuskommunikation som jag testade.
Att vi har olika önskemål och arbetssätt är kanske det som driver utvecklingen framåt? Då går inte alla in i samma tankespår.

Min tanke med bpl är att till grunden addera fler kurvor med justerbar viktning. Dvs nåt som liknar fuzzy. Då kan, i realtid, man se vad systemet tänker göra, tex istället för mapptabeller. Dvs de är lätta att visa på en display.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar