Celica-Supra MA61 -84

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Celica-Supra MA61 -84

Inlägg av SHySwe »

nikwal skrev: ...
Bild
Mitt senaste påfund.. en air flow converter..
http://dsl.mine.nu/nafc.zip beskrivning och bygganvisning på den..
...
Och vad har du den till? Om det är vad jag tror, "novismapping", så är det en väldigt fiffig lösning!
Gör den nåt mer än att modifiera luftsignalen?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica-Supra MA61 -84

Inlägg av Glenn »

Jag gissar att den gör samma sak som en apexi SAFC ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Celica-Supra MA61 -84

Inlägg av SHySwe »

Så en nafc gör samma sak som en kafc som gör samma sak som en safc? Perfekt, då vet jag! ... :?:
Allvarligt, vilka insignaler? Luft och varvtal, nåt mer?¨
Vill inte lambdan kompensera tillbaka efter ett tag?
Och vad bör man komma ihåg när man använder en sån därna *afc?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Celica-Supra MA61 -84

Inlägg av nikwal »

Jag har tps,lambda,map,rpm,frekvens från luften in fast inte alla samtidigt.. hehe.. mja jag har ju döpt den lite slumpmässigt godtyckligt.
Man ska tänka på att man inte kan ändra speciellt mycket egentligen.
Det den i grunden gör är att jag har två mappar, hög och låg belastning, belastningen kan baseras på map eller tps eller virtuell map uträknat på nåt som jag inte minns nu, men jag antar att det är luft*varvtal/skalfaktor eller nåt sånt.
och man kan sätta punkten när den ska börja gå över till "höga" mappen och när den är helt över, och den interpolerar såklart värdena därimellan och även mellan varvtalspunkterna interpoleras det. ett par experimentiella funktioner finns ju också , tex att kan ta bort luftmängdsmätarn och den petar ut en frekvens uträknat på map och varvtal, justering då med skalfaktor och offset. okej det kanske inte blir prefekt, men det går att åka omkring på i nödfall..
cursorn i displayen flyttar position baserat på lambda..
I princip är det väl bara för att finjustera lite värden, snåla tillden här och var och fetta på på nåt ställe. och om jag petar i 540 spridare så går det ju att kompensera för det såklart. mycket text blir det märker jag nu..
För den som är lite insatt i avr: jag offrar mer än hälften av cpukraften bara för att skapa en till 16bitars timer för att kunna peta in och ut värden i 16bitar. timern jobbar i autoläge och på varannan period mäts frekvensen från lmm.
Jo man måste ju alltid göra lambdan glad, men lite kan man ju ändra, boxen ändrar ju inte toksnabbt.. osv
E85 wants to be free!
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Celica-Supra MA61 -84

Inlägg av SHySwe »

Den gör alltså bla dessa fiffiga saker?
1. Möjliggör spridarbyte utan mappning.
2. Tillfällig simulering vid tex trasig LMM.
3. Möjlighet att byta LMM mot MAP. Eller tvärtom.
4. Tillfällig ommappning för kortare intervall.

Kul pryl. Finns det nåt liknande med Arduino, tro?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica-Supra MA61 -84

Inlägg av Glenn »

arduino är ju bara en AVR på ett dyrt labbkort och med en speciell firmware i som gör att du kan programmera den över USB och skriva i ett speciellt språk.

nikwal skriver väl i bascom vill jag minnas (som är tämligen likt PBP som jag kör, fast för AVR istf PIC) så det borde väl gå att mecka in på en arduino om man vill, men det du egentligen vill göra är att porta till specialspråket (C-baserat) som arduino kör ?


Personligen har jag lite svårt för dom där specialmecken typ arduino, basic stamp, javelin osv.. kostar mer, kan mindre och mer inlåst.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Celica-Supra MA61 -84

Inlägg av SHySwe »

Jag tror att herr Glenn är lite konservativ idag? :P
Personligen känner jag mej inte inlåst i en produkt som jag kan göra egna funktionsbibliotek i. Färdigbyggd för 250 spänn, inkl usb.
Och detta exemplet, med börvärdeskurvor, har jag redan i mitt personliga Arduinobibliotek.
Så det tar mej nån timme att koda och testa koden för dessa fyra funktioner i en Arduino.
Det som tar tid är att bygga de elektriska anpassningarna så de blir störningsokänsliga. Och att bestämma sej för ett visuellt gränssnitt som är tillräckligt bekvämt.
Jag säger som en känd sångare (nån som minns?) i en äldre version av melodifestivalen: Try it, you like it!
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica-Supra MA61 -84

Inlägg av Glenn »

Jo, men det är ju i slutändan bara en AVR som egentligen kostar mycket mindre du använder..

Med en lös AVR eller PIC så kan du välja språk, och du kan enklare konstruera prylar där dom ingår, det är dessutom betydligt lättare att
växla upp och ner, säg att du behöver nåt mindre ? ..bara att ta en mindre MCU.. fler pinnar ? ta en större.. en till ADC ? välj en sådan.

Mer flexibelt, mer produktionsanpassat och billigare.


..Jag har f.ö både en arduino duemilanove och en BasicStamp2, men jag föredrar mina PIC'ar any day :)


Fast nu skulle väl inte det här bli en tråd om det :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Celica-Supra MA61 -84

Inlägg av nikwal »

Håller med glenn, till detta vore det lite galet att använda arduino. varför inte konstruera det själv istället.
Detta är skrivet i fastavr dock,vilket i sig är lite av en prestation om jag får säga det själv med tanke på hur tokmånga buggar det är det..
Har skrivit saker i bascom också, men gillar det inte nå vidare egentligen, så jävla bökigt.
"Numera"(det var ett par år sen nu) använder jag Codevisionavr som är C . skrev programmet till ett ganska grundläggande tändsystem i C då jag upptäckte att det inte fanns några som helst lcd drivrutiner jag gillade, så det fick man ju peta ihop lite snabbt.
C ,basic, whatever, det är lite olika sätt att göra samma sak(bortsätt från ettpar egenheter).Vhdl däremot vore kul att lära sig om man hade tid för det.
Tillfällig ommappning , mja. Nu finns det ju andra produkter som gör liknande saker.. så tillfälligt är det ju inte. det vore ju asmycket enklare att köpa en färdig safc men det är inte lika tillfredställande :-)
E85 wants to be free!
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Celica-Supra MA61 -84

Inlägg av SHySwe »

Det jag menar med "tillfällig ommappning" är den funktionalitet som finns i moderna bilar, där lambdvärdet långsamt flyttar hela kurvan tills det ser bra ut igen. Kör man 100 mil med en Saab så är antagligen hela effekten borta. Då måste man antingen köra lika länge utan xafc, eller nolla ecu:n via spänningslös.
Så för att få bestående resultat, bör den bara vara aktiv vid behov. Eller missar jag nåt?

Två mot en, då ger jag mej. Inte.
Enkel att labba med, viss standard i hanteringen.
Klipper några kodrader från nåt jag lekt med tidigare. I mina ögon lättarbetat.
Linjärisering av smalbandslambda. Samma princip vid omskalning av MAF.

Kod: Markera allt

#include <BPL.h>

// Lambda, narrowbandsond
float lambda_X[10] = {0.88, 0.84, 0.79, 0.66, 0.15, 0.08, 0.05, 0.03}; // 0-1V
float lambda_Y[10] = {0.68, 0.80, 0.90, 0.99, 1.01, 1.11, 1.20, 1.30}; // Petrol 10-19 afr
float lambda_Min[2] = {0.88, 0.68};
float lambda_Max[2] = {0.03, 1.30};
float lambda_In;
float lambda_Out;
BPL lambda(10);

int LambdaPin;

void setup()
{
  LambdaPin = 4;
}

void loop()
{
  lambda_In = analogRead(LambdaPin);

  lambda_Out = lambda.calc(lambda_In, lambda_X, lambda_Y, lambda_Min, lambda_Max);
  delay(200);
}
Men nu räcker det för mej. Alla tycker olika.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar