Toyota starlet -82 KP62 "Toyen"

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Miami
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 23 jul 2012, 17:34:03
Bilmodell: StarleT
Årsmodell: 1982

Re: Toyota starlet -82 KP62 "Toyen"

Inlägg av Miami »

Riktigt härligt bygge, har en själv som småningom ska bli lite updaterad.
Hur gick du tillväga när du målade? Våtslip,spackel? vilken sorts färg?
gothicteo
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 08 jun 2012, 09:03:24
Bilmodell: Starlet KP62
Årsmodell: 1981
Ort: Göteborg

Re: Toyota starlet -82 KP62 "Toyen"

Inlägg av gothicteo »

I dag har jag svetsat om stötdämparinfästningarna!
Bild
Sådär ja då har man lite fjädringsväg igen!
gothicteo
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 08 jun 2012, 09:03:24
Bilmodell: Starlet KP62
Årsmodell: 1981
Ort: Göteborg

Re: Toyota starlet -82 KP62 "Toyen"

Inlägg av gothicteo »

Miami skrev:Riktigt härligt bygge, har en själv som småningom ska bli lite updaterad.
Hur gick du tillväga när du målade? Våtslip,spackel? vilken sorts färg?
Jag slipade bara av lite... Bonkade ut bulorna så gott jag kunde å sedan på med Grön Pazerol från nornsjö.
Inge spackel alls!
Miami
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 23 jul 2012, 17:34:03
Bilmodell: StarleT
Årsmodell: 1982

Re: Toyota starlet -82 KP62 "Toyen"

Inlägg av Miami »

gothicteo skrev:
Miami skrev:Riktigt härligt bygge, har en själv som småningom ska bli lite updaterad.
Hur gick du tillväga när du målade? Våtslip,spackel? vilken sorts färg?
Jag slipade bara av lite... Bonkade ut bulorna så gott jag kunde å sedan på med Grön Pazerol från nornsjö.
Inge spackel alls!

Okej där ser man, om bilderna får tala så ser det riktigt bra ut, keep on going :D
gothicteo
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 08 jun 2012, 09:03:24
Bilmodell: Starlet KP62
Årsmodell: 1981
Ort: Göteborg

Re: Toyota starlet -82 KP62 "Toyen"

Inlägg av gothicteo »

sitter här mitt i natten och funderar på framtida motorbyte. Starlet med volvosnurra fins ju några stycken... men hur många finns mer V6a från omega eller sierra?
Vad tror ni om detta?
V6or brukar ju vara lite kortare så då blir det inte lika trångt på längden hoppas jag.
Kylet hamnar bak i vilket fall som hälst men jag vill inte ha vattenpumpen 2 cm innanför frontplåten!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota starlet -82 KP62 "Toyen"

Inlägg av Glenn »

Jag skulle ha tittat på en V6 från camry isåfall, dom kan man få rätt billigt också, och alltid trevligare att ha samma märke på motorn.

En 1UZ-FE vore ju ubercoolt också, fast dom är ju lite dyrare, tror man brukar få ge 10k+ för dom, och man kan hitta hela LS400 för 15k.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Toyota starlet -82 KP62 "Toyen"

Inlägg av SHySwe »

Eftersom du kan tänka dej en Opellåda: Saab-turbo?
Saab-fyran kan lätt få bättre vrid än Opel-sexan, som iofs även sitter i Saabarna.

Regga tex med en 150 hästars, den kan "justeras" till ca 220 med endast laddventil och gratis programvara till originalsprutet. Total kostnad för justeringen kan stanna på ett par tusen och lite egen tid med datorn.
Reggar du med en större motor så kostar kraven på tex bromsar mer. Skulle jag börja om så hade jag antagligen valt mindre effekt till reggningen, det tar dessutom tid att hitta fungerande lösningar med 200 hp/ton i rollan.
Jag kommer att använda en mapp som ger konstant 420 wNm från drygt 1000 rpm, tills den inte orkar längre. Dvs ingen turbokick.
Max blir antagligen runt 270 whp, men det är mindre intressant.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
gothicteo
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 08 jun 2012, 09:03:24
Bilmodell: Starlet KP62
Årsmodell: 1981
Ort: Göteborg

Re: Toyota starlet -82 KP62 "Toyen"

Inlägg av gothicteo »

Kul respons!
Camry V6a.... vad är det för efekt i en sådan och vilken låda passar på den så att jag köra bakhjulsdriften?
Camryn var väl framhjulsdriven?

Ang turbo så är det inte aktuellt eftersom det är förbjudet i reglementet och mycket roligare med sugmotor!
gothicteo
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 08 jun 2012, 09:03:24
Bilmodell: Starlet KP62
Årsmodell: 1981
Ort: Göteborg

Re: Toyota starlet -82 KP62 "Toyen"

Inlägg av gothicteo »

Då var TOYen besiktad 2 år frammåt! Gott!
Dax att bredda plåtfälgar till den då!
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Toyota starlet -82 KP62 "Toyen"

Inlägg av Hemiyoda »

Sprängkåpa från Corolla CE7x / Carina CA6x diesel / Model-F eller annan van (med Y-motor). Låda från Celica/Supra A6. Blir nog lite jox med startmotorn..

http://forums.toyspeed.org.nz/viewtopic.php?t=73257

gothicteo skrev:Kul respons!
Camry V6a.... vad är det för efekt i en sådan och vilken låda passar på den så att jag köra bakhjulsdriften?
Camryn var väl framhjulsdriven?

Ang turbo så är det inte aktuellt eftersom det är förbjudet i reglementet och mycket roligare med sugmotor!
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Skriv svar