Toyota Carina (TA12) 1972 "Skrollan"

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Toyota Carina (TA12) 1972 "Skrollan"

Inlägg av SHySwe »

Om det bara är femman som saknas, skulle jag säga: behålla den!
T40 är tydligen inte alls vanlig och får därmed ett värde?
Alternativt köper du en T50 av praktiska orsaker och säljer T40:n till mej som åxå söker en T50.
Jag har ändå inte så bråttom numera att femman är ett måste! :)
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Carina (TA12) 1972 "Skrollan"

Inlägg av cheetah1 »

Förvisso, men ska man åka långväga till träffar och dylikt lär man vara rätt trött på att ligga på 5000 varv på motorvägen och få tanka var 10:e mil eller nåt däråt..
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Toyota Carina (TA12) 1972 "Skrollan"

Inlägg av Dale »

cheetah1 skrev:Förvisso, men ska man åka långväga till träffar och dylikt lär man vara rätt trött på att ligga på 5000 varv på motorvägen och få tanka var 10:e mil eller nåt däråt..
Byta bakaxelutväxling eller sätta på större bakhjul då? ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Toyota Carina (TA12) 1972 "Skrollan"

Inlägg av SHySwe »

Har noterat att varvet är en smula högre än i moderna bilar... typ 4k i 90. Löser det delvis med större däckdia.
River får många +Rep i den tråden. Tycker att du åxå förtjänar ett stort antal som delar din kunskap!
Det är sånt här som gör TCS så bra.
Rivers difftråd var kanon den med: http://www.toymods.net/forums/showthread.php?t=4967
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Carina (TA12) 1972 "Skrollan"

Inlägg av cheetah1 »

Hmm, tycker du/ni att jag ska byta ut bakaxeln/innehållet i den istället då, eller vad föreslår ni?
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Toyota Carina (TA12) 1972 "Skrollan"

Inlägg av Johnny Blade »

När jag bytte upp mig från till en T50 på min 80'a så upptäckte jag att startmotorn inte passade,det finns 2st olika.Ena bultan sitter längre ifrån på ena,+ att hålet är större.
Jag använde den mindre startmotorn iaf,jag bultade fast den i bara en bult och fixerade startmotorn med hjälp av min gamla plåt(som sitter mellan motor och sprängkåpa).

Det är inte så att det kryllar av Corollar med T50 på skrotarna,det är bara liftbacken (TE72)80-82 som har sådana.
Carina TA47(en del) och TA60 har T50.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Toyota Carina (TA12) 1972 "Skrollan"

Inlägg av Johnny Blade »

cheetah1 skrev:Hmm, tycker du/ni att jag ska byta ut bakaxeln/innehållet i den istället då, eller vad föreslår ni?
Det tycker jag inte.Varför åka 4växlat när det är så lätt att byta till 5växlat.vill man att det ska se original ut så är det ju bara att flytta över den gamla växelspaksknoppen. ;)
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Carina (TA12) 1972 "Skrollan"

Inlägg av cheetah1 »

Johnny Blade skrev:
cheetah1 skrev:Hmm, tycker du/ni att jag ska byta ut bakaxeln/innehållet i den istället då, eller vad föreslår ni?
Det tycker jag inte.Varför åka 4växlat när det är så lätt att byta till 5växlat.vill man att det ska se original ut så är det ju bara att flytta över den gamla växelspaksknoppen. ;)
Mm, eller hur? Lådan ser ju exakt likadan ut utvändigt också, om nån känner för att titta under, och begreppet "matching numbers" har nog inte så stor betydelse på japanska 70-tals budgetbilar. Lite skillnad med en rostig nerplockad cadillac eldorado jag hittade som dom skulle ha en knapp miljon för för att det var "matching numbers"...

Iallafall, jag såg det du nämnde med att dom inte fanns på så många, men dom sitter ju fortfarande på Charmanten, och det finns två likadana på en lokal skrot här, får se vad man kan förhandla fram för pris.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Toyota Carina (TA12) 1972 "Skrollan"

Inlägg av Johnny Blade »

Dom flesta Charmanterna har K-motor och K50låda.Dom med A-motor har T50,fast fel sprängkåpa och grövre splines till kardan (iaf på dom efter '85).
Det finns Charmanter med 2T-C och T-låda,men jag har aldrig sett nån.

BTW så kan man använda en 6-växlad låda från Lexus IS200,den passar mot motorn. 8-)
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Toyota Carina (TA12) 1972 "Skrollan"

Inlägg av Hemiyoda »

Och om ingen nämnt redan så kan växelspaken sitta längre bak på dom senare lådorna. Som sagt ovan, plocka kardan om osäker på splinesen.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Skriv svar