Toyota Carina (TA12) 1972 "Skrollan"

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Toyota Carina (TA12) 1972 "Skrollan"

Inlägg av cheetah1 »

Hämtade bilen den 22:a maj. Första jag gjorde när jag kom hem med den var att riva av dörrsidan på förarsidan och sätta fast staget till låscylindern, så att bilen gick att låsa, samt att lyfta upp rutan i skenan den ska gå i, så att den håller sig uppe och inte spontant trillar ner.
Senast redigerad av cheetah1 den tor 28 maj 2009, 14:41:00, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Toyota Carina (TA12?) 1972

Inlägg av Hemiyoda »

Den jag tipsa om?? :)
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Carina (TA12?) 1972

Inlägg av cheetah1 »

Hemiyoda skrev:Den jag tipsa om?? :)
Yes. Bara ett par tre mil härifrån, så jag var och tittade idag.

Nästan ingen gravrost alls, möjligen lite skärmkanter och så. Dörrarna är helt okej, blir nog bra om man slipar ner dom.

Vet du (eller nån annan här) vad det kostar att helgalva en kaross?
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Toyota Carina (TA12?) 1972

Inlägg av Hemiyoda »

Härligt, ska bli kul o följa. Nej men Dale har galvat en dragkrok hehe.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Toyota Carina (TA12?) 1972

Inlägg av Dale »

Hemiyoda skrev:Härligt, ska bli kul o följa. Nej men Dale har galvat en dragkrok hehe.
Jo de ska bli kul å följa å jag har flera dragkrokar som är galvade. :)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Carina (TA12?) 1972

Inlägg av cheetah1 »

Mjaha, vad tycker ni man ska göra med en sån motor? Några bra förslag? Nån som har nåt skoj som funkar på?
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Toyota Carina (TA12?) 1972

Inlägg av Hemiyoda »

3T vev = 1.8l
89mms kolvar = 2.0l
Hårig kamaxel
45mm webrar/dellortos
Portad topp

Klart. :)
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Carina (TA12?) 1972

Inlägg av cheetah1 »

Hemiyoda skrev:3T vev = 1.8l
89mms kolvar = 2.0l
Hårig kamaxel
45mm webrar/dellortos
Portad topp

Klart. :)
Var kan man hitta en dylik vev tror du?
88mm mahlekolvar finns ju, det blir 1,9 liter. Räcker gott.. ^^
Vad ska man ha för stakar, och vilken komphöjd skare va på kolvarna för att det ska bli lagom komp då? Weber 45:or är ju tokigt dyra, fast det kanske går att hitta begagnade nånstans?

Vem gör kammar?


Still, vet ni nån som kan varmgalva en hel bilkaross, och vad sånt kostar?

Edit: Vad finns det btw för växellådor som passar? 4-växlat lär man väl tröttna på ganska fort misstänker jag...
Och vad tål bakaxeln? Finns det några tillbehör (locker eller dylikt) som passar i den?
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Toyota Carina (TA12?) 1972

Inlägg av Hemiyoda »

Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Carina (TA12?) 1972

Inlägg av cheetah1 »

WTH?! :shock: :o
Tack! :P :) :D
Skriv svar