Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Inlägg av Hornlund »

Trevligt, eller ska jag säga otrevligt. Jobbet är bra, men "skatten" du hittade var mindre trevlig!
Har du något foto på hur det såg ut innan du började kapa & bända i tröskeln? Såg det mystiskt ut redan innan?

Riktigt inspirerande att se hur grundligt du arbetar. Hoppas få göra något liknande med min AW11 en vacker dag. När bland annat plats & tid införskaffats.

Blir spännande att se hur projektet ser ut efter blästringen. Hoppas du & vi som följer ditt projekt slipper fler tråkiga överraskningar ;)
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Inlägg av Neblade »

Nej, det är nog dåligt med bilder på hur det såg ut innan. Men det såg hyffsat bra ut, man kunde se att det var hemmasvetsat.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Inlägg av Neblade »

Celican har kommit tillbaka från blästering, har verkligen varit fullt upp de senaste dagarna! :)
Karossen rullades in längst in i garaget, till en ny lite större plats, så nu ska jag kunna jobba lite effektivare.

För att få ner luftfuktigheten i garaget lånades en krypgrundsavfuktare. Och för att slippa torka hela garaget så byggde jag ett tält runt bilen, där avfuktaren monterades. I garaget var det 88% relativ fuktighet, efter något dygn med avfuktaren kom jag ivarjefall ner till ~50 % relativ fuktighet, det är ju ganska okej och säkert gränsen för var den avfuktaren klarar av i den miljön. Tältet kom även till användning när jag lackerade bilen!

Hela dagen idag har jag slipat bort färgrester som blästringen inte lyckades komma åt. Och inatt lade jag (äntligen) på första lagret med grundfärg! En helmask med P3+ABE1 filter tillsammans med en målatdräkt från DuPont och ett par nitrilhanskar blev receptet för att förhoppningsvis komma utan det mesta av Expoxihärdare och andra otäckheter i färgen. Det gick åt två liter av Hagmans Epoxigrund, men det finns vissa partier kvar som behöver målas. Och jag räknar med att åtminstone lacka underredet en eller två gånger till med epoxifärg, men det blir efter alla lagningar.

Bild Bild Bild Bild
Tält - Avfuktare - Efter blästring

Lite bilder på rostskador (98 stycken),
förväntar mig inte att någon ska titta på alla, lägger upp dem för att jag lättare ska hitta dem när jag arbetar i garaget.

Bild Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild Bild Bild

Bild Bild Bild
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
jonka
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 10:04:07
Årsmodell: 0

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Inlägg av jonka »

Jag måste nog ändå säga att det är ganska sparsamt med rost på bilen med tanke på hur gamla japaner kan se ut. Förutom trösklarna verkar det ju inte vara några jättestora ytor som behöver bytas ut.

Nu behöver du bara tillverka en uppsättning såna här så är du igång. ;)

Bild

Finns att köpa på verktygsboden om du inte orkar tillverka dem själv, men det går å andra sidan ganska snabbt att slänga ihop ett gäng.


Mvh Jonathan
Panneldarn
Inlägg: 104
Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
Bilmodell: Corolla wagon
Årsmodell: 1990
PostOrt: Oxelösund
Land (Country): Sverige

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Inlägg av Panneldarn »

jonka skrev: Nu behöver du bara tillverka en uppsättning såna här så är du igång. ;)
-Skitsmart! -såna har ja saknat utan att veta om det! :clap:
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Inlägg av Neblade »

jonka skrev:Jag måste nog ändå säga att det är ganska sparsamt med rost på bilen med tanke på hur gamla japaner kan se ut. Förutom trösklarna verkar det ju inte vara några jättestora ytor som behöver bytas ut.

Nu behöver du bara tillverka en uppsättning såna här så är du igång. ;)

Finns att köpa på verktygsboden om du inte orkar tillverka dem själv, men det går å andra sidan ganska snabbt att slänga ihop ett gäng.

Mvh Jonathan
Tjena Jonathan!

Jo, jag ska tillverka en uppsättning sådana. Det lär gå åt! :)
Stora frågan blir bara hur jag ska forma till vissa av de där plåtarna. Sandsäck och kulhammare? Eller ska man invenstera i ett engelskt hjul? Eller helt enkelt bara lappa ihop med enkelkrökta plåtar? :)

Trösklar fanns ju att beställa, det är nog ingen dum idé att göra.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Inlägg av cheetah1 »

Bara jag som inte lyckas räkna ut vad det är jag ser på den där bilden?
jonka
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 10:04:07
Årsmodell: 0

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Inlägg av jonka »

På min bild?
Det är fixeringsverktyg för att lägga plåt kant i kant och få en lagom spalt att svetsa i.

Mattias>>

Sandsäck och klubba funkar säkert, men man klarar sig ganska länge med en kantvik, några plåthammare och lite fantasi. Vi brukar kröka plåt runt bildäck, brandsläckare och annat lämpligt. :D Är det mer komplicerade former kan man alltid bygga upp detaljerna av flera separata plåtbitar.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Inlägg av Johnny Blade »

Att svetsa kant i kant är alldeles för svårt,iaf med min svets.
En falstång gillar jag bättre.500:- hos biltema.
Bild
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
jonka
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 10:04:07
Årsmodell: 0

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Inlägg av jonka »

Då har du en för dålig svets. ;) Jag kör en gammal Esab Smashweld 180A trefasmig och har inga problem med det. Överlappssvetsar är ju att be om spaltrost och inbyggda spänningar i plåten.
Skriv svar