Sida 1 av 3

Celica GT TA22 -75

Postat: mån 02 mar 2009, 20:10:21
av Hemiyoda
Bild

Bild

It's a G-thang.

Re: Celica GT TA22 -75

Postat: mån 02 mar 2009, 21:14:20
av Dale
Dubbla RG? :-)

Re: Celica GT TA22 -75

Postat: mån 02 mar 2009, 21:21:07
av Hemiyoda
Det vore lite fränt. Obs 3T-G. :)

Re: Celica GT TA22 -75

Postat: mån 02 mar 2009, 23:59:29
av zonander
Förresten grabbar. Vart får man lättast tag på en 3T-G Motor. har letat fruktlöst på nätet. Tänkte att det är nog det bästa som jag hade kunnat hinka i min Corolla Ke20 och fortfarande gå igenom besiktningen utan att behöva klassa som Ombyggt och betala 4000:- i besiktningsavgift

:P

Re: Celica GT TA22 -75

Postat: tis 03 mar 2009, 08:11:57
av Hemiyoda
Har sett några 2T-G (som ovan)på danska skrotar. Men dom har ungf. dubbla hästarna jämfört med KE20:n så du åker nog på lite ombyggnationer i varje fall om du vill ha en laglig bil.

En 2T-C eller 3T-C skulle se lite sunkigare ut men skulle fortfarande ge mycket mer effekt än K-spisen. Riktigt bra motorer dessa.

2T-C (1.6l), 3T-C (1.8l). Stötstångshemi, crossflow. (mycket vanligare på svenska skrotar)
Bild

Re: Celica GT TA22 -75

Postat: tis 03 mar 2009, 15:55:50
av zonander
Så det innebär att 3T-G'n ligger på ca 100hk, mm. kanske är lite mkt om man har i åtanke att max tillåtna effektökning är 20%. Men säg tex 2T-C resp 3T-C , Vilken bil satt de i från början, så att man vet vad man ska söka efter?

Ser ut som ett nice projekt som du håller på med förresten :)

Re: Celica GT TA22 -75

Postat: ons 04 mar 2009, 10:13:59
av Stigge
Skaffa en sån här istället.

Re: Celica GT TA22 -75

Postat: ons 04 mar 2009, 12:37:20
av zonander
Stigge skrev:Skaffa en sån här istället.
Vad är detta för en skönhet :D och hur lägger man händerna på den :D

Re: Celica GT TA22 -75

Postat: ons 04 mar 2009, 14:25:58
av Fabian
åh du min milde! är det din motor? finns det en 3k-r i sverige så måste jag spana in den! byggdes ett fåtal av dem för racing, det är en 3k-c uppborrad från 1,2 till 1,3liter med överliggande dubbla kammar och crossflow, så pass ombyggd att den nästan inte kan kallas K-motor. kommer inte ihåg effektsiffrorna, men har för mig att det ligger runt 150hk och 9k rpm? står en på Toyotas Museum i japan. är en bild och ett videoklipp lite längre ner på den här sidan: http://www.kp61.net/

Re: Celica GT TA22 -75

Postat: ons 04 mar 2009, 19:24:55
av Hemiyoda
Lite utav heliga gralen i toyotasammanhang. :)