Celica GT TA22 -75

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Celica GT TA22 -75

Inlägg av Hemiyoda »

Bild

Bild

It's a G-thang.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Celica GT TA22 -75

Inlägg av Dale »

Dubbla RG? :-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Celica GT TA22 -75

Inlägg av Hemiyoda »

Det vore lite fränt. Obs 3T-G. :)
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
zonander
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 23:41:57
Bilmodell: Corolla Ke20
Årsmodell: 1977
PostOrt: Staffanstorp
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT TA22 -75

Inlägg av zonander »

Förresten grabbar. Vart får man lättast tag på en 3T-G Motor. har letat fruktlöst på nätet. Tänkte att det är nog det bästa som jag hade kunnat hinka i min Corolla Ke20 och fortfarande gå igenom besiktningen utan att behöva klassa som Ombyggt och betala 4000:- i besiktningsavgift

:P
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Celica GT TA22 -75

Inlägg av Hemiyoda »

Har sett några 2T-G (som ovan)på danska skrotar. Men dom har ungf. dubbla hästarna jämfört med KE20:n så du åker nog på lite ombyggnationer i varje fall om du vill ha en laglig bil.

En 2T-C eller 3T-C skulle se lite sunkigare ut men skulle fortfarande ge mycket mer effekt än K-spisen. Riktigt bra motorer dessa.

2T-C (1.6l), 3T-C (1.8l). Stötstångshemi, crossflow. (mycket vanligare på svenska skrotar)
Bild
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
zonander
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 23:41:57
Bilmodell: Corolla Ke20
Årsmodell: 1977
PostOrt: Staffanstorp
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT TA22 -75

Inlägg av zonander »

Så det innebär att 3T-G'n ligger på ca 100hk, mm. kanske är lite mkt om man har i åtanke att max tillåtna effektökning är 20%. Men säg tex 2T-C resp 3T-C , Vilken bil satt de i från början, så att man vet vad man ska söka efter?

Ser ut som ett nice projekt som du håller på med förresten :)
Användarens profilbild
Stigge
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 13:53:59
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1975

Re: Celica GT TA22 -75

Inlägg av Stigge »

Skaffa en sån här istället.
Bilagor
Rally115.JPG
Rally115.JPG (47.22 KiB) Visad 10676 gånger
Användarens profilbild
zonander
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 23:41:57
Bilmodell: Corolla Ke20
Årsmodell: 1977
PostOrt: Staffanstorp
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT TA22 -75

Inlägg av zonander »

Stigge skrev:Skaffa en sån här istället.
Vad är detta för en skönhet :D och hur lägger man händerna på den :D
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: Celica GT TA22 -75

Inlägg av Fabian »

åh du min milde! är det din motor? finns det en 3k-r i sverige så måste jag spana in den! byggdes ett fåtal av dem för racing, det är en 3k-c uppborrad från 1,2 till 1,3liter med överliggande dubbla kammar och crossflow, så pass ombyggd att den nästan inte kan kallas K-motor. kommer inte ihåg effektsiffrorna, men har för mig att det ligger runt 150hk och 9k rpm? står en på Toyotas Museum i japan. är en bild och ett videoklipp lite längre ner på den här sidan: http://www.kp61.net/
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Celica GT TA22 -75

Inlägg av Hemiyoda »

Lite utav heliga gralen i toyotasammanhang. :)
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Skriv svar