Sida 1 av 3

Celica GTS Cabriolet A60 1985

Postat: tor 20 okt 2011, 11:14:28
av celica-gts
Hallåj!

är i o f s inte helt ny här på forumet eftersom jag startade en tråd i den vanliga allmänna sektionen här på forumet.
men börjar väl om här ;)

detta har hänt :D

under min första resa till USA under vintern 1991 så var jag i Kalifornien och såg denna skapelse för första gången,
men jag kom ihåg att under min uppväxt hade jag sett Björn Waldegård köra bla Svenska Rallyt i coupéversionen av A60.
Som bilnörd generellt man är så hängde man med i svängarna, men att det fanns en sedanversion av Celican hade gått mig förbi helt.
jag blev faktiskt helt tagen av hur snygg sedanversionen var, gillade också vad det verkade att det var en blandning av både Celica och Celica Supra. Samma fälgar, samma skärmbreddare och samma stolar.
Det som jag tyckte var lite synd var att instrumenteringen inte kom samma som i vanliga Celican.

jag bestämde mig då och där att någon gång ska jag äga en sådan här cabbe.

Det gick ett antal år, 20 faktiskt och nu sitter jag är med en i min ägo, men vägen dit har varit lång.

sätter in en bild och fortsätter igen efter :D

http://www.garaget.org/?car=253824

Re: Celica GTS Cabriolet A60 1985

Postat: tor 20 okt 2011, 12:00:03
av celica-gts
Min resa till en cabbe i min ägo började faktiskt av att jag en slump hittade en amerikansk celicasida som heter http://www.celica-gts.com

jag kollade igenom deras sida och läste om deras egna erfarenheter och blev medlem där.
på den sidan finns det också en del som heter tillsalu och en länk till en amerikansk variant till blocket. http://www.craigslist.org

jag antog att de flesta cabbar som såldes måste ha sålts i vad som kallas "the sunny states" Kalifornien, Florida, Arizona m.m
av en ren slump så kom kom jag i kontakt med en kille som heter Pablo, eller Mazinger på celicasidan.
Det första emailet jag fick från honom var den 16 Nov 2009
han berättade att han köpt sin från Arizona 1997 och då hade den gått 67000miles, vilket är ca 10800mil.
Typiska problem med dessa från ökenlandskapen är att det kan rosta, plastdetaljer spricker m.m
Han bytte ut instrumentbrädan och tanken och när han köpte den hade sufletten bytts 2 år tidigare.
Tanken blev utbytt, den som var riktigt rostig, annars så fanns det ingen rost på den.

Han tog den till Virginia på östkusten där han bor och då såg den ut så här, matt i lacken men annars i fin form

Re: Celica GTS Cabriolet A60 1985

Postat: tor 20 okt 2011, 12:10:17
av celica-gts
Pablo berättade också att han 2 veckor innan vi skrev till varandra första gången hade fått inbrott i bilen och personen i fråga hade skurit sönder sufletten men att en ny var beställd och så fort det var klart skulle han sälja bilen.
jag förklarade för honom att det inte var någon brådska utan om han ville och kunde vänta så vore det bättre för min del.
under sommaren förklarade jag att jag precis blivit arbetslös inte kunde köpa den,
samt att det skulle ta en tid att få hit den så vi bestämde för att vänta tills under sommaren 2011.

vi höll kontakten och vi bestämde att han skulle fixa en ny lack på bilen under vintern och jag betalade lacken som en del i priset på bilen.

den lackades i originalfärgen, mkt snygga röda :D

Re: Celica GTS Cabriolet A60 1985

Postat: tor 20 okt 2011, 13:46:44
av Dale
:-)

Re: Celica GTS Cabriolet A60 1985

Postat: tor 20 okt 2011, 20:01:14
av Hornlund
Riktigt läcker kärra, & kul berättelse om importen. Inte alla som driver igenom en sådan bildröm, mycket bra :thumbup:

Re: Celica GTS Cabriolet A60 1985

Postat: tor 20 okt 2011, 21:51:41
av celica-gts
tackar tackar

kul att ni gillar den ;) det gör jag oxå.

ska fortsätta på storyn imorgon!

Re: Celica GTS Cabriolet A60 1985

Postat: fre 21 okt 2011, 11:50:23
av celica-gts
Maj 2011,

Tog kontakt med dom som skulle hjälpa mig med transport till Sverige,
Den skulle först skickas med lastbil från Virginia till Miami och sedan lastas i en container för skippning till Sverige.
ytterligare en sak skulle bytas innan den kom till Sverige, vindrutan.
Pablo hade sagt att den gamla hade en spricka i sig och för hans egen skull ville han byta den.
Den byttes och sedan hittade Pablo en spricka i den nya :( så bilen skickades till Miami med en förklaring att innan den skickades på båten skulle rutan bytas igen. (svårt att veta om ngt görs om man inte är med)

Bilen hamnade i Miami, och så vitt vi vet.. rutan byttes.

sedan blev den stående där under ca 2 månader innan den faktiskt skickades till Sverige.

bilder från när den lämnades av i Virginia

Re: Celica GTS Cabriolet A60 1985

Postat: fre 21 okt 2011, 12:05:05
av celica-gts
Augusti 2011,

Augusti var en riktigt fin månad, vad jag kommer ihåg ;)
fick ett samtal den 20:e att bilen hade anlänt till Tyresö och att jag kunde komma och hämta den.
jag var som ett barn i en godisaffär, magen spelade ett spratt, hjärtat gick i 120 och visste inte riktigt vad jag skulle göra.
Försökte att hitta ngn som ville och kunde komma med mig och hämta bilen, men ingen var i närheten eller kunde.
jag hade ytterligare ett problem att tänka på, den hade inga skyltar, ska jag göra en fuling eller ska jag försöka hitta ett släp?
hade dessutom fått reda på att jag behövde starthjälp, så jag tog Cittran och körde ner. :D

värst av allt.. det spöregnade, det var faktiskt kolsvart ute, kl var bara 2030 hmmmm

väl i Tyresö så var bakrutorna nere (dom gick inte att hissa upp) samt att popupp lycktorna fram ville inte funka.
har ju inte kollat en Celica på nära håll, så har ingen aning om vad felet kunde va.
Har dock en X1/9:a som jag vet att man kan öppna lyktorna manuellt så jag tänkte det måste finnas här oxå.
Så efter mkt om och men så lyckades jag i regnet, dyngsur ta mig hem.
Utan skyltar, men jag tänkte om jag blir stoppad så får jag hitta på ngt.
med fjärilar i magen körde jag 75:an hem, tog Sockenvägen hem och sedan via Årsta på smågator kom jag hem.
Lycklig som jag inte kan beskriva.
Vilken känsla, vilken glädje.. den är bekväm, den känns otroligt välbyggd.

tyvärr så glömde jag mitt i allt att ta några bilder :( men känslan inom mig är där :D

ett par bilder som Pablo tog får duga

Re: Celica GTS Cabriolet A60 1985

Postat: fre 21 okt 2011, 12:31:12
av celica-gts
Det första jag var tvungen att göra var att betala tull & moms och ansöka om en ursrungskontroll på bilen.

Det som Transportstyrelsen behövde var dessa tullkvitton, Title (regbevis) samt en Bill of payment.

sedan betalar man 700 pix och dom gör resten och man får hoppas att det kommer tillbaka positivt :D

det gjorde det :D

Re: Celica GTS Cabriolet A60 1985

Postat: sön 23 okt 2011, 12:23:05
av celica-gts
Okt 2011

Har nu varit i kontakt med både bilbesiktningen och mer Transportstyrelsen ett par gånger för att få reda på vad som gäller ang intyg m.m

till min glädje och lycka så behövs bara ett bullerintyg. :D

för ett år sedan så fick jag reda på att det skulle både vara buller, stöld och ett till jag inte kan komma ihåg.
värsta fallet av detta var att jag skulle behöva få en besiktningsman från Dekra i Tyskland att komma till Sverige och gå igenom bilen à 15000:-
skönt att man slapp detta.

via kontakter på bilbesiktningen fick jag namnet på en kille på Toyota Sverige och efter en del email och telefonkontakt så sitter jag nu med ett intyg på buller :D har lovat att jag ska köra förbi och visa upp den sen. (Hoppas verkligen att den går igenom) hahaha

det enda som är kvar nu är att skaffa sidoblinkers, vilket är inköpt.
hoppas verkligen inte ni andra Toyotamänniskor blir upprörda att dom kommer från en Ritmo ;)
sökte efter Celica 85or på bildelsbasen och på andra ställen men ingen lycka.
kollade sedan in bilder på hur dessa såg ut och tyckte att Ritmos är ganska lika, mkt 80 tal, kantiga och snygga.
att dessa sedan inte har skruvar som sitter på sidan gillar jag oxå.

sitter nu i valet och kvalet om jag ska regga den nu eller om jag ställer in den i garage, som jag ska göra och tar detta i vår istället.
slutsiffran/besiktningstid kommer ju i så fall att bli i vår istället för sen höst.

fortsättning följer.

http://www.garaget.org/?car=253824