Toyota Corolla KE20 | Nissarolla

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Lingonorm
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 25 jun 2011, 10:17:00
Bilmodell: Corolla KE20
Årsmodell: 1976

Toyota Corolla KE20 | Nissarolla

Inlägg av Lingonorm »

Ja då var det kanske dags att lägga upp en tråd här och visa mitt projekt som jag då kommer att hålla på med nu i höst och vinter!
Jag och kompisarna var på Gatebil nu sommaren 2011. Jag blev själv rätt sugen på att köpa en bil jag kunde drifta med, typ en Nissan 200SX S13, Skyline osv osv. Men sen ville jag inte vara som "alla andra" heller. Jag och kompisen kikade på blocket snabbt och hittade då en KE20 som var till salu nere i Skåne! Ringer på en gång, får svar om att vi kan hämta den om 3dagar! Härligt!

Idén var då att riva hela bilen och byta ut i princip allt till Volvo fram- och bakvagn, motor, rubbet iprincip eftersom att Volvo delar är såppas billigt ändå! Jag och polaren pratade ett tag om det, men ändrade oss efter ett tag. Varför inte ta delar ifrån en Nissan 200SX S13? Själva bilen kommer att väga 850kg ungefär och ha då efter trimmningen ca 300hk! Det kommer nog att flytta på sig!

Här är den sovande skönheten när jag precis köpte den!

Bild

Bild

Bild
Inredningen är ute!
Bild

Bild

Dags att höja upp bilen!
Bild

Instrumentbrädan kapas bort!
Bild

Bild

ÄNTLIGEN har jag hittat en Nissan 200SX S13! Fick bogserat den med min Saab NG900! :)
Bild

Bild

Här är motorn som ska i Corollan! ;)
Bild

Framvagnen är loss ifrån Nissan! Ligger bakom fälgarna ;)
Bild

Bakvagnen är loss!
Bild

Kompisens och min Corolla ;) Kopior av varandra!
Bild
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Toyota Corolla KE20 | Nissarolla

Inlägg av SHySwe »

:thumbup:
Kul ide, jag var inne på nåt liknande ett tag.
Men garagedomkraften??? Var försiktig...
Vill du nån gång byta delar så har jag åxå lite över. Intresserad av dörrsidor och hatthylla utan hål, instegsplåten på förarsidan (min ser ut som ett russin)
Blir min nånsin klar, måste vi ju "mäta dom" lite!
Ska du regga den?
Kul!

Edit: Ser att det var ditt första inlägg. Välkommen till Tcs!
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Corolla KE20 | Nissarolla

Inlägg av Glenn »

Min spontana tanke är "fy fan vad mycket jobb det blir" :) men häftigt om du ror iland det
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Toyota Corolla KE20 | Nissarolla

Inlägg av Vesa »

Kan bli hur :thumbup: som helst, men bilprovningen blir inte lätt :roll:
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Corolla KE20 | Nissarolla

Inlägg av Glenn »

Visserligen kan man ju komma runt en del regler genom att man byter både drivlina, hjulupphängning och bromsar, då blir det ju ombyggt fordon, då slipper man ju regeln om max +20% effekt och +10% vrid, utan kan gå på 15kW/100Kg istället, men det förutsätter ju att SFRO tycker att man förstärkt upp bilen ordentligt också..

Minns inte vad en S13 har för effekt, 170hk nånstans ? säg 125kW då, om jag räknar rätt så får bilen väga minimalt 833Kg ? det borde ju gå om man är lite kreativ :)


..Med reservation för att min hjärna inte är så inställd på matte denna tiden..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Toyota Corolla KE20 | Nissarolla

Inlägg av SHySwe »

Jo, det går att sfro-regga en KE20 som ombyggt fordon, med roliga motorval. :thumbup:
Men S13 har 260mm bromsskivor och det räcker kanske inte med dagens normer till 170hk. Hade såna skivor ett tag, nu är det 300mm skivor, vilket räcker till 220+ med dagens regler.
Min effektgräns styrs av vikten. 199hk är 1000kg tjänstevikt, dvs jag måste göra den lite tyngre. Saabmotorn, opellådan, fordbromsarna och bakaxeln fixar det.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Lingonorm
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 25 jun 2011, 10:17:00
Bilmodell: Corolla KE20
Årsmodell: 1976

Re: Toyota Corolla KE20 | Nissarolla

Inlägg av Lingonorm »

srylul skrev::thumbup:
Kul ide, jag var inne på nåt liknande ett tag.
Men garagedomkraften??? Var försiktig...
Vill du nån gång byta delar så har jag åxå lite över. Intresserad av dörrsidor och hatthylla utan hål, instegsplåten på förarsidan (min ser ut som ett russin)
Blir min nånsin klar, måste vi ju "mäta dom" lite!
Ska du regga den?
Kul!

Edit: Ser att det var ditt första inlägg. Välkommen till Tcs!
Hehe, det var en engångsgrej med domkraften bara :) Var tvungen att få under däcken!
Det skulle nog säkert kunna vara intressant längre fram! :)

Japp den ska reggas! Det ska även bli en driftbil som då ska köras på bana!

Tackar så mycket! ;)
Lingonorm
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 25 jun 2011, 10:17:00
Bilmodell: Corolla KE20
Årsmodell: 1976

Re: Toyota Corolla KE20 | Nissarolla

Inlägg av Lingonorm »

Glenn skrev:Min spontana tanke är "fy fan vad mycket jobb det blir" :) men häftigt om du ror iland det
Hehe, så mycket jobb kommer det inte bli iaf! :) Bara att kapa lite och ersätta med nya grejer ;)
Jag tror att det kommer gå fint! Det kommer bli gör fräckt när det blir klart! :)
Lingonorm
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 25 jun 2011, 10:17:00
Bilmodell: Corolla KE20
Årsmodell: 1976

Re: Toyota Corolla KE20 | Nissarolla

Inlägg av Lingonorm »

Vesa skrev:Kan bli hur :thumbup: som helst, men bilprovningen blir inte lätt :roll:
Vi har faktiskt pratat med bilprovningen! Det finns en kille som kompisen pratade med som ska besiktiga bilarna. Tydligen så ska det bli vääääldigt mycket rör i bilen ;) Kan bli nice ;)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Corolla KE20 | Nissarolla

Inlägg av cheetah1 »

Nissan... Jaja, du är ursäktad. ;) Den är ju åtminstone från Japan. Några som har fått för sig att det är en bra idé att stoppa i svenska motorer i japanska bilar, i synnerhet av en tillverkare som börjar på V, dom har jag inget till övers för. ;)
Skriv svar