Starlet 16V -80 (grupp F stuk)

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
fraSSe
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 12 apr 2009, 09:29:43
Bilmodell: Starlet 1,2 Starlet Gr. H
Årsmodell: 1980
PostOrt: Vendelsö
Land (Country): Sweden
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Starlet 16V -80 (grupp F stuk)

Inlägg av fraSSe »

Har du inget "vanligt" jobb om dagarna............?

Blir ju grymt het!! Kommer du "klibba" den ala Gr.F?

Känns som det ska in en bur i kärran eller....?

Hur gör du med kardan?
Jag böt till från hydral till vanlig koppling på min T50 låda och kör med rak kardan, skarvade bara på den splinsade delen som går mot lådan på en starlet kardan.

Tyckplattor (original) har jag liggandes.

/
frasse
JEANSGARAGET
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 26 nov 2010, 13:24:18
Bilmodell: Starlet 16V
Årsmodell: 1980
PostOrt: 77136
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: JEANSGARAGET Motorsport

Re: Starlet 16V -80 (grupp F stuk)

Inlägg av JEANSGARAGET »

fraSSe skrev:Har du inget "vanligt" jobb om dagarna............?

Blir ju grymt het!! Kommer du "klibba" den ala Gr.F?

Känns som det ska in en bur i kärran eller....?

Hur gör du med kardan?
Jag böt till från hydral till vanlig koppling på min T50 låda och kör med rak kardan, skarvade bara på den splinsade delen som går mot lådan på en starlet kardan.

Tyckplattor (original) har jag liggandes.

/
frasse

Jodå, nog har jag ett vanligt jobb allt, men 3-4 timmar i garaget hinner man med efter jobbet + nån timme för tjejjen i garaget. Mer på helgerna. Vi är nog uppe i över 150 timmar på denna bil nu sedan 23 november.

Gött att du gillar den. jo det blir nog endel klibbning, men design på det är inte bestämmt än. Som du säger borde vi skicka i en bur men det blir inte nu iaf, kanske senare.

Kardan är jag inte 100% säker hur det blir med än så det återkommer jag med när det är löst (imårgon hoppas jag).

Tryckplattan jag tappat bort är den som satt på 4age motorn, är det en sådan du har?? letade efter min över 1 timme igår, blir att fortsätta leta idag.

Någon frågade tidigare hur jag gör med bakaxel. Vi börjar köra med original denna vinter, sedan byter ja antingen när denna går sönder eller när jag känner att jag får tid. Sätter då dit lämplig axel med skivbromsar, diffbroms.

Må väl trådläsare :-)
Användarens profilbild
Starlan1
Inlägg: 382
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:13
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1981
PostOrt: Djurås
Land (Country): Sverige
Ort: Gagnef

Re: Starlet 16V -80 (grupp F stuk)

Inlägg av Starlan1 »

Jag tänkte om du orkar så är det av intresse för mig hur det elektriska kopplas iom 4AGE motorn sen !
Skulle uppskattas så man slipper fundera sen !Blir en grymt frän bil iaf !
Mvh Anders
Toyota Starlet S -81 Röd
Toyota Starlet S -81 Orange
Toyota Starlet 83
Toyota Starlet 80 kaross
JEANSGARAGET
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 26 nov 2010, 13:24:18
Bilmodell: Starlet 16V
Årsmodell: 1980
PostOrt: 77136
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: JEANSGARAGET Motorsport

Re: Starlet 16V -80 (grupp F stuk)

Inlägg av JEANSGARAGET »

Jepp, jag redovisar här när jag lyckas med den biten. :)

mvh / Chrille
Starlan1 skrev:Jag tänkte om du orkar så är det av intresse för mig hur det elektriska kopplas iom 4AGE motorn sen !
Skulle uppskattas så man slipper fundera sen !Blir en grymt frän bil iaf !
Mvh Anders
Användarens profilbild
Starlan1
Inlägg: 382
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:13
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1981
PostOrt: Djurås
Land (Country): Sverige
Ort: Gagnef

Re: Starlet 16V -80 (grupp F stuk)

Inlägg av Starlan1 »

JEANSGARAGET skrev:Jepp, jag redovisar här när jag lyckas med den biten. :)

mvh / Chrille
Starlan1 skrev:Jag tänkte om du orkar så är det av intresse för mig hur det elektriska kopplas iom 4AGE motorn sen !
Skulle uppskattas så man slipper fundera sen !Blir en grymt frän bil iaf !
Mvh Anders
Nice ! Thx
Toyota Starlet S -81 Röd
Toyota Starlet S -81 Orange
Toyota Starlet 83
Toyota Starlet 80 kaross
Panneldarn
Inlägg: 104
Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
Bilmodell: Corolla wagon
Årsmodell: 1990
PostOrt: Oxelösund
Land (Country): Sverige

Re: Starlet 16V -80 (grupp F stuk)

Inlägg av Panneldarn »

Vilken härlig bil! Ni måste ha väldigt roligt när ni bygger, ungefär som när man höll på med lego :D
Man blir så inspirerad att gå in i garaget och coza en stund, -vänta nu, jag har ju inget garage :!:
JEANSGARAGET
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 26 nov 2010, 13:24:18
Bilmodell: Starlet 16V
Årsmodell: 1980
PostOrt: 77136
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: JEANSGARAGET Motorsport

Re: Starlet 16V -80 (grupp F stuk)

Inlägg av JEANSGARAGET »

Javisst är det kul... imellanåt. Första månaden var kul när skaparglädjen fick flöda. sen var det 1,5 skit-tråkiga veckor inför lack. Men nu efter lack är det kul igen.

Förövrigt så hittade jag inte min tryckplatta, men som tur så hade kompisen Håkan (pipedreams här på forumet) en tryckplatta så att jag kunde få ihop låda och motor och i med paketet i bilen. original kardan passade utmärkt utan modifiering :-). virekopplingen verkar blir bra också. Idag blir det design av växellådsfäste m.m.

/ Chrille
Panneldarn skrev:Vilken härlig bil! Ni måste ha väldigt roligt när ni bygger, ungefär som när man höll på med lego :D
Man blir så inspirerad att gå in i garaget och coza en stund, -vänta nu, jag har ju inget garage :!:
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Starlet 16V -80 (grupp F stuk)

Inlägg av Hornlund »

Panneldarn skrev:Vilken härlig bil! Ni måste ha väldigt roligt när ni bygger, ungefär som när man höll på med lego :D
Man blir så inspirerad att gå in i garaget och coza en stund, -vänta nu, jag har ju inget garage :!:
Precis vad jag också tänkte.. Saknar också garage, extra mycket nu när jag har en hel del tid extra!

Men det blir verkligen ett härligt bygge. Gillar dina tidigare projekt också, främst den lille blå golfen. Duktigt kaxig med husvagnen & allt. Saknar ett bugrun för oss som är insnöade på toyota.

Låt byggandet fortsätta flyta på :thumbup:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
JEANSGARAGET
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 26 nov 2010, 13:24:18
Bilmodell: Starlet 16V
Årsmodell: 1980
PostOrt: 77136
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: JEANSGARAGET Motorsport

Re: Starlet 16V -80 (grupp F stuk)

Inlägg av JEANSGARAGET »

Hornlund skrev:
Panneldarn skrev:Vilken härlig bil! Ni måste ha väldigt roligt när ni bygger, ungefär som när man höll på med lego :D
Man blir så inspirerad att gå in i garaget och coza en stund, -vänta nu, jag har ju inget garage :!:
Precis vad jag också tänkte.. Saknar också garage, extra mycket nu när jag har en hel del tid extra!

Men det blir verkligen ett härligt bygge. Gillar dina tidigare projekt också, främst den lille blå golfen. Duktigt kaxig med husvagnen & allt. Saknar ett bugrun för oss som är insnöade på toyota.

Låt byggandet fortsätta flyta på :thumbup:
Ja, är det japmeet eller någon annan träff man bör besöka med starleten?? Bugrun är en av topp 3 händelser varje år helt klart. MMM Golfen är riktigt kul att dra husvagn med. Folk blir nog smått förvånad när man växlar ner ett hack och gör en snabb omkörning av vanlig personbil i 2-filiga uppförsbackar med en gammal svinlåg golf mk1 :-)

Igår byggdes växellådsfäste, dock ej helt klart, blir klart idag. Sen påbörjas opperation flytta gasspjäll till andra sidan insuget :-)

/ Chrille
Panneldarn
Inlägg: 104
Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
Bilmodell: Corolla wagon
Årsmodell: 1990
PostOrt: Oxelösund
Land (Country): Sverige

Re: Starlet 16V -80 (grupp F stuk)

Inlägg av Panneldarn »

JEANSGARAGET skrev: Sen påbörjas opperation flytta gasspjäll till andra sidan insuget :-)

/ Chrille
Vad nu då :wtf: ska du flytta spjället :?: ska det sitta vid torpeleden? men insuget ska väl vara kvar på vänstersidan? det här får du utveckla vidare

förresten; vaddå "klibba"???
Skriv svar