KimE´s Starlet kp61 rwd -84

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
KimE
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 18:08:06
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1998
PostOrt: Norrtälje
Ort: Norrtälje

Re: Nyköp!

Inlägg av KimE »

Kolen var helt slut så dom behövde bytas. Sen fixade jag relät också så nu laddar den så fint :)

Nästa projekt blir på fredag då termostat och kylarlock ska bytas. Sen blir de byte av oljor i bakaxel och växellåda.
Förhoppningsvis får jag tid att montera mina extraljus också. Listan betas av...

Måste tvinga mig själv till att fota lite när man håller på, vet själv hur tråkig en projekttråd är utan bilder.

Mvh
Kim
KimE
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 18:08:06
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1998
PostOrt: Norrtälje
Ort: Norrtälje

Re: Nyköp!

Inlägg av KimE »

Nu ska jag lägga ut en liten bild iaf. Den är tagen på väg hem från där jag hämtade den.

Bild

En lista på vad som är gjort och vad som ska göras kommer här:

* Kolla vart det läcker från värmepaket. KLAR
* Byt termostat. KLAR
* Byte toppackning. KLAR
* Byte koppling. KLAR
* Byte växellådsolja. KLAR
* Byte olja i bakaxel. KLAR
* Spola ur kylsystemet. KLAR
* Limmat fast dörrhandtaget. KLAR
* Byte kylarlock. KLAR
* Fixa nytt stänkskydd vä bak. KLAR
* Sänka den en aning. KLAR

Och en lista på vad som ev. ska göras:
* Montera extraljus KLAR
* Fixa bättre däck eller hjul KLAR
* Byta ljuddämpare
* Byta tändstift KLAR
* Byta rotor, lock m.m

Bilen har stått still sedan i lördags när det som jag misstänkt redan sedan jag köpte bilen hände.
Efter ett par timmars inspirerad körning så började bilen gå dåligt och ryka vitt.
Toppackningen hade gått sönder helt och hållet. Anledningen till att jag redan misstänkte detta var att jag tidigare inte fått ordning på värmen i bilen samt att det försvann vatten. Först trodde jag den läckte någonstans men efter att jag under samma kväll fyllt på med över 3 liter kylarvätska så var det ett faktum.
Så från måndag till idag (torsdag) har den stått på jobbet och jag har där bytt toppackning samt koppling.
Tydligen är kopplingen en ganska klen historia på dessa bilar då jag fick göra samma sak på min förra. Tryckplattan blir helt enkelt utmattad och det går inte att koppla ur helt.

Hoppas någon har tid och ork att läsa om mina bestyr, tyvärr känner jag själv att jag är alldeles för dålig på det här med projekttråd. Bristen på bilder är ett faktum och det tror jag kan bero på att när jag gör något på bilen så jobbar jag så snabbt och fokuserat att jag helt glömmer bort att dokumentera :roll:

Mvh
Kim
Senast redigerad av KimE den fre 21 jan 2011, 22:00:10, redigerad totalt 2 gång.
KimE
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 18:08:06
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1998
PostOrt: Norrtälje
Ort: Norrtälje

Re: Nyköp!

Inlägg av KimE »

Slänger upp några bilder till i denna bildfattiga tråd.

Sänkt en aning
Bild

På opertaionsbordet
Bild

Motor innan operation
Bild

Motor under operation
Bild

Detta fick mig att misstänka toppackningen
Bild

Topplock på golvet
Bild

Det var denna veckas mekande, har tyvärr inga bilder på bytet av koppling då det gick alldeles för snabbt.

Mvh
Kim
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Nyköp!

Inlägg av Vesa »

Synd att jag inte hann och kolla vad som händer här. Men det kan vara förvärmningen på insuget, packningarna har torkat. Te 72:an va precis likadan att den slukade vatten och vitt moln där bak. Efter att täta förvärmningen så va allt Ok.
Men klart att geggan på locket där säger en del :roll:
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
KimE
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 18:08:06
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1998
PostOrt: Norrtälje
Ort: Norrtälje

Re: Nyköp!

Inlägg av KimE »

Ja du skulle du sett hur det såg ut i ventilkåpan... :o
Kladdigt värre!
Vad menar du med förvärmningen? Du menar inte spjället i insuget som öppnar mot grenröret och släpper in varmluft??

Måste berätta lite om mitt fynd... Bilen har saknat ett stänkskydd vänster bak. Det måste den gjort en betydande del av sitt vinterliv för bakom detta vänstra bakhjul har det rostat hål, vilket det inte har gjort på höger bak.
Men så satt jag och slötittade i microcat en dag och på skoj slog jag in artikelnumret på vänster stänkskydd och fick snabbt till svar att produktionen var nerlagd...
Men man kan även söka hos andra återförsäljare och döm om min förvåning när jag såg att en ÅF hade just det stänkskyddet i sitt lagersaldo. Sagt och gjort, bara att dra ett mejl till ansvarig på denna firma och fråga om lagret stämde. Vilket det gjorde och jag har nu ett spritt nytt stänkskydd till min lilla bil :D

Är även lite sugen på att beställa hem skärmkanter till höger och vänster sida bak då detta i stort sett är dom ända ställena det finns grov rost på.
Får se hur det slutar.
Får fixa lite bilder på mitt fynd någon dag.

Mvh
Kim
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Nyköp!

Inlägg av Neblade »

Aha, se där! Ser ju riktigt trevligt ut det där. Världens roligaste bil att köra på vintern!
Vad har du för planer med bilen?

Uppdatera gärna första inlägget med en annan rubrik (Nickname på forumet, Bilmodell, Årsmodell.)
Så är det så mycket lättare att hitta rätt bland projekttrådarna!
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
KimE
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 18:08:06
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1998
PostOrt: Norrtälje
Ort: Norrtälje

Re: Nyköp!

Inlägg av KimE »

Neblade skrev:Aha, se där! Ser ju riktigt trevligt ut det där. Världens roligaste bil att köra på vintern!
Vad har du för planer med bilen?

Uppdatera gärna första inlägget med en annan rubrik (Nickname på forumet, Bilmodell, Årsmodell.)
Så är det så mycket lättare att hitta rätt bland projekttrådarna!

Vet inte vad jag har för planer riktigt... Vid inköpet var tanken en rolig vinterbil när mr2:an står i garaget. Sen var det ju lite fix på bilen, så just nu håller jag mest på att känna in bilen och vad som skulle behöva göras. Närmast är ju att montera mitt stänkskydd och mina gamla extraljus som ligger på jobbet.
Men det finns ju inspiration här på forumet. Finns ju dom som piskar värre bilar i superstage till exempel ;)
Sånt är ju alltid kul!

Ska se om jag kan ordna fram några gamla 13" isdäck också så man kan prova svira runt på nån sjö om det blir is :D
Nya vinterdäck skulle också behövas (körde fast på jobbet idag). Har ju 14" liggandes som är fina men tyvärr inga fälgar.

Mvh
Kim
KimE
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 18:08:06
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1998
PostOrt: Norrtälje
Ort: Norrtälje

Re: KimE´s Starlet -84

Inlägg av KimE »

Ok, dags att bocka av lite på "att göra listan"

Detta är vad som roat mig under eftermiddagen:
Bild

Monterat stänkskydd samt rostig bakskärm :roll: :

Bild

Allt för idag!

Mvh
Kim
Användarens profilbild
Starlan1
Inlägg: 382
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:13
Bilmodell: Toyota Starlet
Årsmodell: 1981
PostOrt: Djurås
Land (Country): Sverige
Ort: Gagnef

Re: KimE´s Starlet -84

Inlägg av Starlan1 »

Öhh var hitta du stänkskydden ? :o
Toyota Starlet S -81 Röd
Toyota Starlet S -81 Orange
Toyota Starlet 83
Toyota Starlet 80 kaross
KimE
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 18:08:06
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1998
PostOrt: Norrtälje
Ort: Norrtälje

Re: KimE´s Starlet -84

Inlägg av KimE »

Hittade på Modell F fälgar på skroten, 5,5" breda, 14" höga. På dessa monterades 175/65-14 bridgestone noranza dubbade.
Greppade lite bättre än omaka urdubbade 13" däcken som satt på vid köp =)

Dock önskar man sig mer effekt nu, vet inte om man fegade men jag hade svårt att åka på efter kompisen med sin golf 2 1,8...

Här kommer en bild på hjulen:

Bild

Mvh
Kim
Skriv svar