Sida 10 av 14

Re: Celica ST2000 -77

Postat: sön 18 aug 2013, 23:02:48
av kulmedhjul
tack för alla tips, nu är problemet löst :D
Det sitter ett relä bredvid tändspolen som heter "Tail relay", ett dubbelrelä som sköter både halvljus och parkering/bakljus.
Ljuskontakten på rattstången ger jord när man slår på parkering resp halvljus och reläet slår till.
Problemet på vår Celica var att det måste vara kabelbrott inne i kabelhärvan, därav fanns en extra kabel dragen som jag inte förstod vart den skulle gå samt en skarv uppe vid rattstången.

Provkörd in och ut ur garaget, allt verkar funka bra så det är bara lite småpillande kvar nu

Re: Celica ST2000 -77

Postat: ons 21 aug 2013, 23:42:51
av kulmedhjul
Fick grenrörspackningen idag, snabbt dit med den och provstart, men den går bara på tre och jag hör nåt otäckt mekaniskt ljud. Skruvade ur stiften och 2:ans stift har elektroden knäckt :o
Va sjutton kan det bero på, motorn är orörd sen den lyftes ur en fungerande bil?

Re: Celica ST2000 -77

Postat: fre 23 aug 2013, 00:20:07
av kulmedhjul
Fattar inget just nu :wtf: , mätte avståndet från kolvtoppen till tändstiftshålet och det är ju gott om utrymme. Ändå så plattas elektroden till vid start, ser detta även på 1:ans cylinder och även på de andra cylindrarna. Drar runt motorn med ventilkåpan borta och ser inget skumt. Va sjutton kan det vara för fel ?
Får stoppa i en annan motor som står på en pall i garaget, suck å stön :shock:

Re: Celica ST2000 -77

Postat: fre 23 aug 2013, 08:50:16
av Dale
Sitter det rätt stift i då?

Re: Celica ST2000 -77

Postat: fre 23 aug 2013, 09:33:59
av kulmedhjul
jodå det är rätt stift, BP6ES, de satt i motorn tidigare också har inte bytt dem ännu. Det var min första tanke att det var för långa stift.

Re: Celica ST2000 -77

Postat: fre 23 aug 2013, 09:46:24
av Hemiyoda

Re: Celica ST2000 -77

Postat: lör 24 aug 2013, 01:04:04
av kulmedhjul
kortare stift gjorde susen (BP6H), men frågan kvarstår vad kan ha ändrat sig som orsakade att stiften mötte kolven på två cylindrar?

Re: Celica ST2000 -77

Postat: lör 24 aug 2013, 13:49:53
av Swecap
Låter som beteckningar på NGK stift
Å de har väl aldrig varit rätt i en Toyota :) :ugeek:

Re: Celica ST2000 -77

Postat: sön 25 aug 2013, 02:55:31
av Glenn
Klart att NGK är rätt i en toyota, faktum är väl att det enda toyota godkänner förutom denso är just NGK ?

NGK rocks, fast jag kan acceptera denso också, nåt annat skulle jag dock aldrig montera i en japansk bil.

Re: Celica ST2000 -77

Postat: sön 25 aug 2013, 17:52:17
av kulmedhjul
Provkörd nu och det låter rätt bra om motorn så det finns ett hopp om besiktning inom kort.

Framrutan isatt, bara lite smågrejor att fixa nu :D

Bild

Bild