Celica ST2000 -77

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
kulmedhjul
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 11 aug 2010, 23:51:45
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1977
PostOrt: Skutskär
Land (Country): Sverige
Ort: Skutskär
Kontakt:

Re: Celica ST2000 -77

Inlägg av kulmedhjul »

tack för alla tips, nu är problemet löst :D
Det sitter ett relä bredvid tändspolen som heter "Tail relay", ett dubbelrelä som sköter både halvljus och parkering/bakljus.
Ljuskontakten på rattstången ger jord när man slår på parkering resp halvljus och reläet slår till.
Problemet på vår Celica var att det måste vara kabelbrott inne i kabelhärvan, därav fanns en extra kabel dragen som jag inte förstod vart den skulle gå samt en skarv uppe vid rattstången.

Provkörd in och ut ur garaget, allt verkar funka bra så det är bara lite småpillande kvar nu
kulmedhjul
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 11 aug 2010, 23:51:45
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1977
PostOrt: Skutskär
Land (Country): Sverige
Ort: Skutskär
Kontakt:

Re: Celica ST2000 -77

Inlägg av kulmedhjul »

Fick grenrörspackningen idag, snabbt dit med den och provstart, men den går bara på tre och jag hör nåt otäckt mekaniskt ljud. Skruvade ur stiften och 2:ans stift har elektroden knäckt :o
Va sjutton kan det bero på, motorn är orörd sen den lyftes ur en fungerande bil?
kulmedhjul
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 11 aug 2010, 23:51:45
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1977
PostOrt: Skutskär
Land (Country): Sverige
Ort: Skutskär
Kontakt:

Re: Celica ST2000 -77

Inlägg av kulmedhjul »

Fattar inget just nu :wtf: , mätte avståndet från kolvtoppen till tändstiftshålet och det är ju gott om utrymme. Ändå så plattas elektroden till vid start, ser detta även på 1:ans cylinder och även på de andra cylindrarna. Drar runt motorn med ventilkåpan borta och ser inget skumt. Va sjutton kan det vara för fel ?
Får stoppa i en annan motor som står på en pall i garaget, suck å stön :shock:
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Celica ST2000 -77

Inlägg av Dale »

Sitter det rätt stift i då?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
kulmedhjul
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 11 aug 2010, 23:51:45
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1977
PostOrt: Skutskär
Land (Country): Sverige
Ort: Skutskär
Kontakt:

Re: Celica ST2000 -77

Inlägg av kulmedhjul »

jodå det är rätt stift, BP6ES, de satt i motorn tidigare också har inte bytt dem ännu. Det var min första tanke att det var för långa stift.
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Celica ST2000 -77

Inlägg av Hemiyoda »

Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
kulmedhjul
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 11 aug 2010, 23:51:45
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1977
PostOrt: Skutskär
Land (Country): Sverige
Ort: Skutskär
Kontakt:

Re: Celica ST2000 -77

Inlägg av kulmedhjul »

kortare stift gjorde susen (BP6H), men frågan kvarstår vad kan ha ändrat sig som orsakade att stiften mötte kolven på två cylindrar?
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Celica ST2000 -77

Inlägg av Swecap »

Låter som beteckningar på NGK stift
Å de har väl aldrig varit rätt i en Toyota :) :ugeek:
Corona RT40 -66
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica ST2000 -77

Inlägg av Glenn »

Klart att NGK är rätt i en toyota, faktum är väl att det enda toyota godkänner förutom denso är just NGK ?

NGK rocks, fast jag kan acceptera denso också, nåt annat skulle jag dock aldrig montera i en japansk bil.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
kulmedhjul
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 11 aug 2010, 23:51:45
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1977
PostOrt: Skutskär
Land (Country): Sverige
Ort: Skutskär
Kontakt:

Re: Celica ST2000 -77

Inlägg av kulmedhjul »

Provkörd nu och det låter rätt bra om motorn så det finns ett hopp om besiktning inom kort.

Framrutan isatt, bara lite smågrejor att fixa nu :D

Bild

Bild
Skriv svar