Sida 4 av 17

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Uppdateringspaus till 2011

Postat: fre 13 aug 2010, 08:56:46
av SHySwe
Hej Glenn, kul att du tittar in! Nu kan jag ju inte kalla den här tråden för en blogg på länge. ;)

Jag tittade bla på separata handbromsok tidigare, men vi har 24mm ventilerade skivor runt om och vill ha standardgrejer för reservdelarna.
Att bromsoken kommer från en och samma bil, med 700kg högre tjänstevikt än ke20, blir ju ingen nackdel vid besiktningen eller på gata/bana.
En bromskraftfördelare behövs dock ändå. Hittade en fin Wilwood-pryl med 6 steg, perfekt för olika användningsområden.
Enbart hydraulisk handbroms är inte ok, utom i de fall när ingen annan lösning finns. Däremot brukar hydraulisk komplettering accepteras för körning utanför allmän väg.

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Motorval?

Postat: sön 29 aug 2010, 18:23:32
av SHySwe
Jag funderar hit... Sen funderar jag dit...
Har länge känt att en Volvoturbo är ett bra val. Men det är ju inte Toyota?
3S är för klumpiga att trycka ner, typ 4A vore perfekt. Eller vad?
Jag vill ha en driftsäker turbomaskin på ca 180hk, som kan ta lite mer laddtryck vid tillfällig bankörning.
Och ska vara rimlig att installera.
Behöver inte vara original med turbo, kan skaffa bromsintyg.
Förslag, någon?

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Motorfunderingar igen...

Postat: sön 29 aug 2010, 23:53:51
av hampeboi
Ja, om du funderar på toyota motor så skulle nog 4AGE vara det bästa allternativet (bra tryck i motorn original). Men då måste du turbo konvertera själv, allternativt importera ett kitt. :)

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Motorfunderingar igen...

Postat: lör 04 sep 2010, 11:24:07
av Hornlund
4A-GZE naturligtvis, men den är inte så lätt att hitta här på våra breddgrader. Så de blir ju till att importera & kostnaderna springer fort i väg. Det är alltså en kompressorladdad 4A-GE som är tacksam att plocka ur lite extra ur, alt. stoppa på en turbo istället för kompressorn!

Fast är du duktig på att skruva motorer, är det säkert billigare & bättre att bygga upp en vass turbo från en vanlig 16v 4A-GE som du kan hitta för småpengar.

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Motorfunderingar igen...

Postat: lör 04 sep 2010, 18:11:57
av SHySwe
Precis, nån Z är inte rimligt.
Även om den skulle bli en pärla när (om?) den blir klar, så får man aldrig igen pengarna. Därför letar jag en snurra som klarar plånboken.
Specifikt är det nåt som ledigt får plats, inte är så dyr, ca 180 hästar med mindre än 0.9 laddtryck...
Helst skulle jag ta en 3S-GTE, men jag hittar ingen komplett med rwd-låda till rätt kurs. Och dom är stora.
Så det lutar tyvärr åt Volvon ändå. Alternativt Saab/Opel Omega, men där är inte grabben på.
Ibland tänker jag på turbodiesel, tex passat 170hk. :D

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Motorfunderingar igen...

Postat: sön 05 sep 2010, 13:05:54
av SHySwe
Rover 620 ti?
tvåliters turbo på 199hk, med laddtrycksreglering. egentligen en honda-snurra. undrar om det finns nån rwd-låda som passar... :?

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Motorfunderingar igen...

Postat: sön 12 sep 2010, 09:25:00
av SHySwe
Tittar just nu på V6 från Camry. Den ska ju passa på lådan från ModelF? Då känns det som en toyota igen. ;)
Vridet kan dock bli ett besiktningsbekymmer.

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Motorfunderingar igen...

Postat: sön 12 sep 2010, 19:12:34
av SHySwe
Har nu fått klartecken från sfro! :)
Dom godkänner 2VZ-FE med 0.3 laddtryck, om det inte blir mer än ca 200hk.
Nu skippar jag tanken med volvomotorn och börjar söka en Camry.
Nån som vet nåt om motorfästen till 2VZ-FE i KE20?

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Motorfunderingar igen...

Postat: sön 12 sep 2010, 20:05:10
av Johnny Blade
Jag har en rasad 2VZ-FE, men den är nog ingenting att ha.Bäst är väl att köpa en fungerande Camry.
Tråg från en 4Runner kan nog vara bra om man ska sätta motorn rakt,motorfästen från den kanske kan vara modifieringsbara..Om man dessutom tar sprängkåpan från 4Runnern så "tror" jag att den passar mot en Supralåda (R154, MKIII).
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=8021681

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Motorfunderingar igen...

Postat: lör 23 okt 2010, 18:04:30
av SHySwe
Idag hade jag tänkt få redigera min signatur... Men bilen (Camry V6 -89),som först bara var obesiktad, var efter ett tag rostig,sen blev den okörbar pga krängningshämmare osv. När jag till slut inte ens fick starta den för att batteriet började vara dåligt, gav jag upp! No Deal.
Kanske jag måste ta en 3S-GE så småningom? Men det dyker säkert upp fler.
Tack för tipset om 4runnern, Johnny. Håller ögonen öppna efter läga objekt.