Sida 3 av 17

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Uppdateringspaus till 2011

Postat: mån 12 jul 2010, 03:19:06
av SHySwe
Jag tycker att det är tråkigt att blogga. Och gillar engagemang i varandras garage, med uppmuntran och hjälp.
Har länge saknat er som är RWD bilbyggare på tcs, styling verkar numera vara det dominerande intresseområdet som lockar till inlägg.
Därför går nu tråden och jag i dvala tills bilen är "färdig" nästa sommar. Återkommer då till tcs med en bild.

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Uppdateringspaus till 2011

Postat: fre 16 jul 2010, 02:16:38
av Hornlund
Förstår vad du menar. Men det blir spännande att se hur det artar sig, får bara önska lycka till så länge!

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Uppdateringspaus till 2011

Postat: ons 04 aug 2010, 23:15:10
av SHySwe
Bloggar lite till...

Behåller 15tummarna tills vidare, det SKA gå.
Bromsoken byts till Ford Scorpio, de har bättre form och har 60mm kolv fram och 43mm kolv bak.
Bromsok från en bil som väger drygt 1600kg, och större skivor än Scorpion. Det blir iaf inte bromsarna som begränsar motoreffekten vid besiktningen. ;)

Bakaxeln uppdateras.
Bild

Original:
Bild

Lite bättre än original:
Bild

Det blev trångt i fälgen...
Bild

Kommer att byta till 280mm skivor bak, för att bromsoket inte ska skrapa i fälgen. Fram sitter skivan längre in i fälgen och har hela 5mm tillgodo! Blir det vinterkörning så måste det vara 16tums fälgar för att inte frysa fast.

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Uppdateringspaus till 2011

Postat: ons 04 aug 2010, 23:38:09
av Johnny Blade
Vad blir det för handbroms då tro?

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Uppdateringspaus till 2011

Postat: ons 04 aug 2010, 23:54:29
av SHySwe
Bromsoken är från en Scorpio kombi, dom har ventilerade skivor bak OCH handbroms. Försökte slippa mekanisk handbroms, men det går inte sfro med på. Men det här blir åxå bra.

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Uppdateringspaus till 2011

Postat: tor 05 aug 2010, 11:45:56
av SHySwe
Nä, det blir inte nån fjantig 280mm bromsskiva bak, det finns ingen ventilerad som har det rätta innermåttet.
Så det blir 300mm och 5-15mm spacers istället, beroende av var skärmkanten hamnar. 5mm funkar, men då är det tight inne i hjulet...

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Uppdateringspaus till 2011

Postat: tor 05 aug 2010, 21:37:13
av Vesa
Ursäkta att jag frågar men ska du ha original bakaxel med 180 hk ??

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Uppdateringspaus till 2011

Postat: tor 05 aug 2010, 22:00:22
av SHySwe
Tror du inte att det räcker? ;) Bilen är lätt och ska hanteras varsamt, men nää.
Nej, det är en axel från KE70 -82, ger bättre spårvidd med moderna fälgar. Tanken är att leta upp en liten LSD som ska finnas till den. Men dom är DYRA!
Så kanske blir det en Model F om den rasar. Eller nåt icke-Toyota.
Vet av en Model F-axel med LSD, men har lovat PipeDreams att förmedla den till honom vid tillfälle. Ibland blir det fel när man vill vara hjälpsam... :cry:

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Uppdateringspaus till 2011

Postat: tor 12 aug 2010, 15:48:56
av SHySwe
Har nu demonterat mallarna till bromsoksfästena och fixat servettritningar till sonen. Jag har insett att han besitter bra kunskap om 3D-modellering i Sketchup, så han får då göra produktionsritningarna från de modeller han skapar.
Sen byggs nya fästen efter ritningarna, så vet man att allt är rätt.
Sfro ska åxå få granska modellerna innan de tillverkas, eftersom modellerna enkelt kan visas i en webbläsare.
Pling! Nu fick jag ett bladfjäderfäste i mejlen av honom åxå :) Här går det undan.

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Uppdateringspaus till 2011

Postat: tor 12 aug 2010, 22:26:33
av Glenn
Finns annars små fåniga "handbromsok" man sätter dit brevid dom riktiga oken, vet folk som byggt seven och liknande som använt dessa.

Sen har jag för mej det numera är tillåtet med hyudralisk handbroms, men det är inte rekommenderat.. dock kanske det bara gäller egenbyggt fordon ?