KE20 -73. Mama, I'm Coming Home!

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
srylul
Inlägg: 1079
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Uppdateringspaus till 2011

Inlägg av srylul » mån 12 jul 2010, 03:19:06

Jag tycker att det är tråkigt att blogga. Och gillar engagemang i varandras garage, med uppmuntran och hjälp.
Har länge saknat er som är RWD bilbyggare på tcs, styling verkar numera vara det dominerande intresseområdet som lockar till inlägg.
Därför går nu tråden och jag i dvala tills bilen är "färdig" nästa sommar. Återkommer då till tcs med en bild.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L

Användarvisningsbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Uppdateringspaus till 2011

Inlägg av Hornlund » fre 16 jul 2010, 02:16:38

Förstår vad du menar. Men det blir spännande att se hur det artar sig, får bara önska lycka till så länge!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.

srylul
Inlägg: 1079
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Uppdateringspaus till 2011

Inlägg av srylul » ons 04 aug 2010, 23:15:10

Bloggar lite till...

Behåller 15tummarna tills vidare, det SKA gå.
Bromsoken byts till Ford Scorpio, de har bättre form och har 60mm kolv fram och 43mm kolv bak.
Bromsok från en bil som väger drygt 1600kg, och större skivor än Scorpion. Det blir iaf inte bromsarna som begränsar motoreffekten vid besiktningen. ;)

Bakaxeln uppdateras.
Bild

Original:
Bild

Lite bättre än original:
Bild

Det blev trångt i fälgen...
Bild

Kommer att byta till 280mm skivor bak, för att bromsoket inte ska skrapa i fälgen. Fram sitter skivan längre in i fälgen och har hela 5mm tillgodo! Blir det vinterkörning så måste det vara 16tums fälgar för att inte frysa fast.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L

Användarvisningsbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1596
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Uppdateringspaus till 2011

Inlägg av Johnny Blade » ons 04 aug 2010, 23:38:09

Vad blir det för handbroms då tro?
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE

srylul
Inlägg: 1079
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Uppdateringspaus till 2011

Inlägg av srylul » ons 04 aug 2010, 23:54:29

Bromsoken är från en Scorpio kombi, dom har ventilerade skivor bak OCH handbroms. Försökte slippa mekanisk handbroms, men det går inte sfro med på. Men det här blir åxå bra.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L

srylul
Inlägg: 1079
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Uppdateringspaus till 2011

Inlägg av srylul » tor 05 aug 2010, 11:45:56

Nä, det blir inte nån fjantig 280mm bromsskiva bak, det finns ingen ventilerad som har det rätta innermåttet.
Så det blir 300mm och 5-15mm spacers istället, beroende av var skärmkanten hamnar. 5mm funkar, men då är det tight inne i hjulet...
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L

Användarvisningsbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1025
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Uppdateringspaus till 2011

Inlägg av Vesa » tor 05 aug 2010, 21:37:13

Ursäkta att jag frågar men ska du ha original bakaxel med 180 hk ??
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com

srylul
Inlägg: 1079
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Uppdateringspaus till 2011

Inlägg av srylul » tor 05 aug 2010, 22:00:22

Tror du inte att det räcker? ;) Bilen är lätt och ska hanteras varsamt, men nää.
Nej, det är en axel från KE70 -82, ger bättre spårvidd med moderna fälgar. Tanken är att leta upp en liten LSD som ska finnas till den. Men dom är DYRA!
Så kanske blir det en Model F om den rasar. Eller nåt icke-Toyota.
Vet av en Model F-axel med LSD, men har lovat PipeDreams att förmedla den till honom vid tillfälle. Ibland blir det fel när man vill vara hjälpsam... :cry:
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L

srylul
Inlägg: 1079
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Uppdateringspaus till 2011

Inlägg av srylul » tor 12 aug 2010, 15:48:56

Har nu demonterat mallarna till bromsoksfästena och fixat servettritningar till sonen. Jag har insett att han besitter bra kunskap om 3D-modellering i Sketchup, så han får då göra produktionsritningarna från de modeller han skapar.
Sen byggs nya fästen efter ritningarna, så vet man att allt är rätt.
Sfro ska åxå få granska modellerna innan de tillverkas, eftersom modellerna enkelt kan visas i en webbläsare.
Pling! Nu fick jag ett bladfjäderfäste i mejlen av honom åxå :) Här går det undan.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L

Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4021
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Uppdateringspaus till 2011

Inlägg av Glenn » tor 12 aug 2010, 22:26:33

Finns annars små fåniga "handbromsok" man sätter dit brevid dom riktiga oken, vet folk som byggt seven och liknande som använt dessa.

Sen har jag för mej det numera är tillåtet med hyudralisk handbroms, men det är inte rekommenderat.. dock kanske det bara gäller egenbyggt fordon ?
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Skriv svar