KE20 -73. Mama, I'm Coming Home!

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarvisningsbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4092
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: KE20 -73. Mama, I'm Coming Home!

Inlägg av Glenn » tor 11 apr 2013, 22:08:45

saaben har ju vaccumtank och grejs också, så man får bromsservo ett tag om motorn stannar :)

vad var för stort på saabens kuggstång, bredden ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

srylul
Inlägg: 1080
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Mama, I'm Coming Home!

Inlägg av srylul » fre 12 apr 2013, 04:37:48

Utan motor/låda i bilen så passade kuggstången ganska bra. Men den är för grov för att rymmas i det utrymme som finns kvar när allt är monterat.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L

srylul
Inlägg: 1080
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Mama, I'm Coming Home!

Inlägg av srylul » lör 13 apr 2013, 15:38:25

Det blir många grejer över.
Nu senast kardan, elsystemet, kopplingsvire, pedalställ, ev rattstången.
Känns trist att slänga allt...

Lade in Saabens kabelstam i en hög i kupen. Det blev trångt att rymmas själv då! ;)
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L

srylul
Inlägg: 1080
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Mama, I'm Coming Home!

Inlägg av srylul » lör 20 apr 2013, 16:42:47

Det blev för knepigt att få Micrans servo att passa mot Saabens Bromscylinder.
Med hjälp av hålsåg, rondell och toleransanpassare så ryms nu Saabservot. :thumbup:
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L

srylul
Inlägg: 1080
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Mama, I'm Coming Home!

Inlägg av srylul » sön 28 apr 2013, 14:59:41

Tiden går fort när man måste leta lösningar.
Vi har avbokat vårens sfro för tillfället och bygger rätt istället för fort. Ev blir besiktningen till hösten.
Några korkade stressbeslut skapade en viss insikt...

Nu när det finns tid att fundera så ska insuget hanteras korrekt.
Behöver flytta spjällhuset för att det inte ska hamna i kupen. En vinkel verkar rimligast just nu, men ska även byta till mej ett 900-insug ikväll.
Finns det nåt sätt att minska responsfördröjningen man skapar med spjällhuset längre från insuget?
Bra att ibland ha lite saker som andra behöver! Får också ett avgas från 900, för att ev vinkla turbon annorlunda.

Batterilåda i bagaget: sfro gillar iden med en låda för batteriet. Jag gillar tanken att skruva fast batteriet ordentligt. Och att det inte ska kosta för mycket... Nån som har en bra kombinationslösning?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L

srylul
Inlägg: 1080
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Mama, I'm Coming Home!

Inlägg av srylul » mån 29 apr 2013, 21:00:13

Klockrent!
Bytte bort lite framlysen och fick ett insug och ett oljetråg från en 900.
Insuget blir bra omoddat, enda ändringen blir att flytta fästet för farthållaren från 9000-insuget!
900 spjällhus är bara hälften så långt som 9000-spjället.

Bild

Hade tänkt ha IC på den sidan, men det går inte nu. Motorn har dock hamnat längre bak än planerat, så den ryms på rätt ställe.
Lite pusslande är det...
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L

Användarvisningsbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1448
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: KE20 -73. Mama, I'm Coming Home!

Inlägg av Neblade » sön 05 maj 2013, 02:53:33

srylul skrev: Batterilåda i bagaget: sfro gillar iden med en låda för batteriet. Jag gillar tanken att skruva fast batteriet ordentligt. Och att det inte ska kosta för mycket... Nån som har en bra kombinationslösning?
Svetsa ihop en egen låda?
Sen är det väl bara att dra en rem över batteriet i lådan alternativt skruva fast något stag ovanför batteriet.
Mattias Johansson
Skicka PM, tel. 0734-18 25 82

Ordförande för Toyota Club Sweden


Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88

srylul
Inlägg: 1080
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Mama, I'm Coming Home!

Inlägg av srylul » sön 05 maj 2013, 08:37:17

Nja, det finns invändningar.
Gillar inte metallådor, har en gång tappat ett verktyg mellan pluspolen och jord. Effektfullt...
Och vill ha stadigare fastsättning än med remmar.
Antagligen blir det en plastlåda som är en storlek större än batteriet. I den byggs en ram som skruvas fast i bagaget, genom lådan. Sen ett par byglar som doppas i plastidipp eller liknande.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L

Skriv svar