KE20 -73. Little White Garage

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Cassius
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 11 mar 2009, 17:35:29
Årsmodell: 0

Re: KE20 -73. Just nu: Motordonator fixad

Inlägg av Cassius »

srylul skrev:Ja just det Cassius, du är från Skellefteå! :thumbup: Tyckte väl att jag kände igen namnet.
Fällfors är fint, hoppas ha den så körbar att det går att besöka 2011. Kanske trailar ner den då, så kan Gustaf säga vad som inte bra innan besiktningen.
Vad kör du, och hur?
Stämmer bra ;)

Ja de är ju ganska lägligt att ta de i samband med nån körning :) Han brukar vara där i princip varje gång!

Just nu kör jag inget, pluggar i Borås för tillfället. Men jag har 2 gamla Oplar hemmavid och en ska igång till sommaren är tanken! En 71as Manta ;)
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Just nu: Motordonator fixad

Inlägg av SHySwe »

Mantan är tuff. Du kan ju ha 172hk med rätt bromsar och en enkel regbesiktning... ;)
Nästan som gjord för en Saabmotor, 2.3 LTT?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Cassius
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 11 mar 2009, 17:35:29
Årsmodell: 0

Re: KE20 -73. Just nu: Motordonator fixad

Inlägg av Cassius »

srylul skrev:Mantan är tuff. Du kan ju ha 172hk med rätt bromsar och en enkel regbesiktning... ;)
Nästan som gjord för en Saabmotor, 2.3 LTT?
Jag håller mig till sugmotorer ett tag till ;) Turbokaraktären är inte riktigt min kopp te.. Mantan ska bli sommarbruks så den får en 2.2a från en Rekord med en nh139 kam. Men jag har ju en Kadett -76 också som ska få en 2.4a med 302 graders kam, coilovers runt om osv som blir mer bus ;)

Jag har t.o.m för mig att eftersom det är en SR finns det en paragraf till hos SBP som säger att med rätt frambromsar och skivor bak samt nån mer sak är den godkänd för hissnande 172kW! Inte hk, 172kW är väl ca 235hk :) Men som sagt, blir bruks till en början. Sen finns en tanke om att flytta över 2.4an och sätta kompressor på den då de blir dags för uppgradering i Kadetten ;)
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Just nu: Motordonator fixad

Inlägg av SHySwe »

172kW lagligt i en kadett??? :shock:
Den lista jag vet om är den som sfro har på sin hemsida, Effektgränser för ändrat fordon, men det finns säkert några specialare till. Enligt listan är kadett B maxad till 110kW, kadett A får ha 132kW. Svårt att regga med eftermarknadskompresser, tror jag. Det är därför vårt svenska alternativ blir så bra i opel. Billig, hållbar, bolton, besiktningsbar. En 2.0 LTT har 149hk, dvs ca 109kW... Steg1 tar den till 210hk och det kan du göra själv, med fri programvara. Med CarPcControl i en bilmonterad dator, matchar det Black Ops i inlevelse? :ugeek:
Men ombyggt fordon funkar åxå, då blir det lättare att göra egna lösningar.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Cassius
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 11 mar 2009, 17:35:29
Årsmodell: 0

Re: KE20 -73. Just nu: Motordonator fixad

Inlägg av Cassius »

srylul skrev:172kW lagligt i en kadett??? :shock:
Den lista jag vet om är den som sfro har på sin hemsida, Effektgränser för ändrat fordon, men det finns säkert några specialare till. Enligt listan är kadett B maxad till 110kW, kadett A får ha 132kW. Svårt att regga med eftermarknadskompresser, tror jag. Det är därför vårt svenska alternativ blir så bra i opel. Billig, hållbar, bolton, besiktningsbar. En 2.0 LTT har 149hk, dvs ca 109kW... Steg1 tar den till 210hk och det kan du göra själv, med fri programvara. Med CarPcControl i en bilmonterad dator, matchar det Black Ops i inlevelse? :ugeek:
Men ombyggt fordon funkar åxå, då blir det lättare att göra egna lösningar.
Nä Kadetten är inte godkänd för 172kW, men Manta A SR dock! Kadetten (En C i dett fall) är godkänd för 110kW OM den har CIH motor från början! Vilket betyder att bara klenoder som Rallye och GTE är godkända om inte besmannen ser genom fingrarna :) Dom med 1.2a är eg bara godkända för 80kW ca och City'n ännu mindre!

Bilar före 75 får du ha eftermarknadskompressor i om du inte överskrider effekt begränsningarna, efter från 76 får du inte ändra motorn och därför är "färdiga" turbomotorer nästan det enda alternativet! Nu finns det ett kryphål, om du bygger en miljöbils motor dvs E85 konverterad blir de eg en ny motor och då kan du ha turbokonvertering också! :)
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Just nu: Motordonator fixad

Inlägg av SHySwe »

Ok, jag blandade ihop dom lite...
Ang kadetten så tolkar jag det som att den bara ska ha rätt bromsar?
Såg i listan att en Saab V4 kan regbesiktas med 110kW/150hk!
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Cassius
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 11 mar 2009, 17:35:29
Årsmodell: 0

Re: KE20 -73. Just nu: Motordonator fixad

Inlägg av Cassius »

srylul skrev:Ok, jag blandade ihop dom lite...
Ang kadetten så tolkar jag det som att den bara ska ha rätt bromsar?
Såg i listan att en Saab V4 kan regbesiktas med 110kW/150hk!
En Kadett C i vart fall med CIH motor behöver bara byta frambromsarna till ventilerade, en med 1.2a måste byta bakbromsarna till rejälare trummor (fås direkt om man byter till starkare bakaxel från Ascona eller Manta A eller B, och starkare axel behövs ;)) frambromsarna till ventilerade samt huvudbromscylindern! Sen ska man väl egentligen har GTE/Rallye framvagnsbalk med nedre bärarmar och spindlar men de brukar inte vara lika noga. Om man ska regga som ombyggt får man dock boxa balken, annars godkänns det aldrig :)

Det lustiga är att i pappren står det att kardantunneln skiljer på 1.2 och CIH modellerna, vilket den inte gör så just Kadett C är ju lite lustig i de fallet...

Jo den listan är rätt kul :) Volvo 140 byter man bromsbelägg på så är den godkänd för 180hk vill jag minnas ;)
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Just nu: Ryms hjuulen?

Inlägg av SHySwe »

När ena sidan av bilen är klar, kan det vara en bra ide att kontrollera allt innan resten monteras. Dvs: däck på.
Köpte ett par Regal Racer 195/50 R15 på ebay för 462/st, inkl frakt. Betalade på måndag, stod vid dörren på fredag. En hundring styck för montering och balansering utan vikter där bromsoket ligger tight. Så totalt 562/st monterat på fälg, helt ok.
Inte ett R-däck men iaf ett wannabe. Och ett mönster med lite utseendepoäng, inte minst viktigt. :thumbup:

Bild
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Just nu: Ryms hjulen?

Inlägg av SHySwe »

Fram funkar det helt enligt reglementet med 20mm spacer. Inget tar i och det är rätt spårvidd. :thumbup:
Bakaxelfästena ska monteras denna vecka. Tror att det inte behövs spacers bak, pga den bredare axeln.
Otroligt lite plats för bromsarna i en 15tums fälg, men det går...
Just nu hoppas jag att bilen står på hjulen i början av maj, för testning av bromsarna.
Isåfall provar jag att besiktiga den innan motorbytet utförs. Går det, så går det... Det är ju forfarande standardmotorn i.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: KE20 -73. Just nu: Ryms hjulen?

Inlägg av SHySwe »

Lusten och orken försvann ett år, men nu skruvas det igen!

Sätter ihop bromsarna ordentligt.
srylul skrev:...
Otroligt lite plats för bromsarna i en 15tums fälg, men det går...
...
Nehejdå, det går nog inte med 300mm skiva i den fälgen. -1mm. Toppen.

Då är frågan: större fälgar eller mindre bromsskiva?
Kan man köra 16/17tummare på en KE20? Diametern blir samma som med 12tums original ändå, ca 57-59cm.
Det är ju en modern stil som byggs, men var går gränsen?
Med 280mm skiva kan jag fortfarande regga med Saabmotorn, men jag har inte ännu hittat nån skiva som passar lika bra.

Nån som vill byta fälgar?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar