KE20 -73. Little White Garage

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

KE20 -73. Little White Garage

Inlägg av SHySwe »

Eftersom grabben fått lust att pyssla med rollan igen, kanske det kan vara dags för en tråd?

Det är en nästan rostfri -73a som är objektet. Så pass bra att vi inte lagar nåt, utan bara tuffar till den lite. Tur att inte orginalarna börjat med rollor än, minns fortfarande vilket liv det var för 25-30 år sen när jag hade en Ford Anglia -50. :D

Hittills har jag funderat och ändrat mej en miljon gånger om motorvalet. Än är det inte klart. Återkommer där.

Framvagnen har skivbromsar och fjäderben från en KE70 -85. Ett "nästan" klockrent byte.
Gasdämparna är från Biltema och skulle egentligen sitta i en Audi 80.

I somras blev den vit och sen stannade det av...

Nu har grabben börjat montera skärmbreddarna vi köpte av Hörnlund och bakaxeln, från en KE70 -82, ska rakas från onödiga fästen och sen ska nya bladfjäderfästen dit. Ritade dom i 3D i höstas i SketchUp och dom blev helt ok. Fantastiskt att ett så bra program kan vara gratis! :shock:
Bilen blir nog svart nertill och över skärmbreddarna. Och huven.

Nu söker vi först snygga fälgar som kan ha hottat upp en åttitals Celica eller nåt sånt (114,3 x 4 14 tum om nån råkar ha). Sen ska motorhuven öppnas...
Testar lite eldrivna övertrycksenheter. Vore skoj om det funkade att få lite elektriskt ställbart tryck. Mycket enklare installation och mindre värme. Plus att den återgår till standardbil när effekten inte behövs. Återkommer med resultat senare.
Motorbyte blir nödvändigt, men vi tänkte spränga den gamla först. Om inte nån vill ha den och byta mot en motor med låda som har 120-180 pållar? Vilket är det absolut mesta som vi får den reggad med, i ovan nämnt skick.
Senast redigerad av SHySwe den tis 20 aug 2019, 19:56:25, redigerad totalt 36 gång.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: LuleRollan, KE20 -73

Inlägg av SHySwe »

Denna post uppdateras ibland.
För er som tycker att byggtrådar blir för långa och snabbt vill veta vad resultatet ska bli:

Rollan ska bli laglig, det är prio ett att kunna vinka åt farbror P med gott samvete.
Den kommer därför att reggas som ombyggt fordon.

Aktuell bygg-spec:
Användning: Asfalträser.
Donatorbil Saab 9000 2.3 Turbo.
Motor: Saab 2.3 Turbo, 199hk.
Växellåda: Opel Omega B, R25-R28 5växlad manuell.
Bakaxel: Corolla KE70, utväxling 4.11 utan diffbroms.
Bromsskivor fram: 300mm ventilerade framskivor från Focus ST170.
Bromsskivor bak: 300mm ventilerade framskivor från Focus ST170.
Bromsok fram: Ford Scorpio. Belägg Red Stuff.
Bromsok bak: Ford Scorpio kombi. Belägg Red Stuff.
Bromsar övrigt: Abs från Saaben.
Hjul: 15" alufälgar, mjuka däck
Fjädring fram: 57mm ställbara Coilovers, gasdämpare, PA6 bussningar. Ev justerbara toppar.
Fjädring bak: Org bladfjädring med PA6 glidplattor, PA6 bussningar, panhardstag, momentstag, gasdämpare.
Styrning: Kuggstång med servo från Saaben.
Inredning: Momo stolar och ratt.
Vikt: Återstår att se, men förhoppningsvis under 900kg utan förare. Reggas med 1000kg tjänstevikt.
Säkerhet: Bur, 4/6-punktsbälten, 60L alu fuelcell.
El: Kabelstam från Saaben, förbereds för modern bil-el.
Luftmotstånd: Splitter/sjuttitals-läpp?, plangolv?, modifierad MR2-vinge.
Stil: +2010, med detaljer från sjuttitalet?

De inlägg som kommer härefter är en lång väg av ändrade planer...
Senast redigerad av SHySwe den tis 12 feb 2013, 09:32:48, redigerad totalt 11 gång.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: LuleRollan, KE20 -73

Inlägg av SHySwe »

En snabb summering av dagsläget.
Efter att ha sökt ett enkelt och bra motoralternativ länge, liknande 4A-xx, så har jag nu fastnat för ett betydligt besvärligare: 3S-GTE. Grunden till det är att den har rejält med pulver i standardutförande och därför inte behöver stressas till att bli svårkörd på gatan. Ändå kan den lämna lite till på eventuella, lagliga, tävlingar. (Här borde det vara en smiley med horn?)
Bromsarna från KE70 funkar kanonbra, därför byter jag bort dem! Na, orsaken är alltså motorvalet. Sfro tillåter inte att man stryper motorer för gatbruk, men föreslog större bromsar och bra väghållning istället. Först ville jag inte (det funkar ju så bra), sen började tankarna mala. Googlat en massa timmar, pusslat och till slut verkar det vara klockrent: Fram blir det Nissan S13 skivor och troligen Volvo S40 bromsok. Bak blir det troligen en hel axel från en ModelF, 10tums trummor och clutchdiff.Spårvidden hanteras med skärmbreddarna och nutida fälgar med lite mer ET. Huvudcylindern blir samma som främre bromsok, förhoppningsvis får jag dit ett bromsservo åxå.
Har tänkt köpa en billig ST165 som donatorbil. Har en på gång nu, men transporten av en okörbar bil till Norbotten är hopplöst dyr.
Fördelen med en hel donatorbil är att en fantasi om fyrhjulsdrift på rollan kan förverkligas. Därför är förhoppningen att motorn går att få ner med orginallådan, som då låses i mittdiffen. Uppstår behovet av 4wd, så är det "bara" att bygga om framvagnen igen...
Det blir nån bild på främre hjulhuset om nån dag, ska handla lite först.
Nåt annat? ... Ehh... Jo; det ska alltså inte bli ett showbygge, utan det är ett budgetbygge med bästa funktion för pengarna och bara tillräckligt mycket utseende för att tala om att den finns.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: LuleRollan, KE20 -73

Inlägg av SHySwe »

Men smält då , snöh*****e!
Försökte se om ModelF:en tinat fram på skroten, men jag vet inte ens om den finns där! Å det vet inte dom som jobbar där heller. Bilpressen kommer i slutet av veckan...
Nå, då gör vi nåt annat tills vidare:
KE70-bakaxeln får samma skivor och bromsok som framvagnen. Det var enklare att börja med nåt som kan ligga på arbetsbänken. En fördel är att antalet pusselbitar blir färre att komma ihåg.
Inte för att det är nödvändigt med ventilerade skivor bak, men det är väl lite najs på en 73a?
Tänker nog ändra mej och ha moderna och öppna fälgar så att bromsarna syns lite. (Imponatorfaktor!)
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: LuleRollan, KE20 -73

Inlägg av SHySwe »

Testade lite, med axeln på arbetsbänken. Glömde att jag lossat muttrarna till diffstruten tidigare, det blev kladdigt och halt! Och absol är bra! ;)
Skivan kommer att passa bra med en tunn centrumadapter för balansens skull. Måste fixa ett bromsok snarast, för att kunna göra okfästet.
Vad lackar ni axlar med, som blir blankt och tål trafiken?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: LuleRollan, KE20 -73

Inlägg av SHySwe »

Tog en lunchpromenad till skroten för att kolla om bussen tinat fram. Får vänta en vecka till. Sorry, Pipedreams!
Tittade lite på bromsok. Nåt förslag på bra ok (22mm disk) som det finns reservdelar till?
Det blir antagligen två bromsok bak när det ändå byggs om, det andra för på/av via knapp på växelspaken. Undrar om man borde styra kopplingen med samma knapp?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: LuleRollan, KE20 -73

Inlägg av SHySwe »

Volvo 740 bromsok? Tror att dom blir bra.
Har funderat en hel del runt motorvalet igen. Verkar vara svårt att hitta en hyfsad motor till rätt kurs. Såg nån på garaget.org som knådat ner en volvo i en KE70. Så varför inte? En 740 turbo finns med ca 180hk standard. Å volvosar finns det många av. Ska kolla hur dom ser ut under huven.
Andra förslag som har vettig ekonomi? 180hk standard och justerbar uppåt för bana?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: LuleRollan, KE20 -73

Inlägg av SHySwe »

Det blir alltid nåt fel i planerna...
Handbromsen måste vara mekanisk och skild från färdbromsen!
Finns det bromsok, med inbyggd handbroms, till ventilerade skivor? Scorpio kombi har handbroms i skivan, men det funkar inte för mej.
Måste det verkligen bli solida skivor?
Nä-ä. Hjälp, någon!
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: LuleRollan, KE20 -73

Inlägg av SHySwe »

Impulsköp! Begagnade Advanti racing 15tummare...
Fälgarna ser väldigt breda ut här hemma... Men en tusing för fyra snygga fälgar var bara för svårt att avstå. :oops:
Har för lite kunskap om däck/fälg. Vad är max fälgbredd för 185/45? Och hur mäts fälgbredd?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: LuleRollan, KE20 -73

Inlägg av SHySwe »

Impulsköp blir ibland felköp.
Dom där 15-tummarna visade sej vara 7 tum breda 16-tummare... Med ET40.
Då måste jag ha 205/40-16 på dom för att klara hjulhöjden. Sen kanske det tar i fjäderbenen ändå?

Efter att ha fällt en tår och sagt några ord, så var det dags att börja fundera. Men det kanske blir bättre?
Nu ryms större skivor... Pratade med sfro, jodå det kan påverka effektgränsen. Fast nu blir begränsningen att det bara tillåts 15kw/100häst eller 200häst/1000kg. Volvos 225-hästare kräver då 1125kg tjänstevikt. Nä, vem behöver effekt? ;) Struntar i det ett tag, nu ska det hittas skivor!

Det tog mej nästan en veckas nattgoogling att komma rätt, fast jag egentligen hade svaret nära.
300mm ventilerade framskior från Ford Focus ST170. Runt om. Volvo 850 framok, Ford Mondeo Kombi bakok. Fordoken har integrerad handbroms och är de bästa jag kan hitta just nu.
Det finns 328 mm skivor på Focus RS, men dom kostar tusen spänn mer per skiva, så jag stannar vid 300.
Det perfekta med Fordskivorna är att naven är så lika att inga shims eller slipning behövs. Tror jag. Nästa helg hoppas jag att första sidan är klar att testmontera fälg på!
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar