KE20 -73. Little White Garage
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Uppdateringspaus till 2011
Hej Glenn, kul att du tittar in! Nu kan jag ju inte kalla den här tråden för en blogg på länge.
Jag tittade bla på separata handbromsok tidigare, men vi har 24mm ventilerade skivor runt om och vill ha standardgrejer för reservdelarna.
Att bromsoken kommer från en och samma bil, med 700kg högre tjänstevikt än ke20, blir ju ingen nackdel vid besiktningen eller på gata/bana.
En bromskraftfördelare behövs dock ändå. Hittade en fin Wilwood-pryl med 6 steg, perfekt för olika användningsområden.
Enbart hydraulisk handbroms är inte ok, utom i de fall när ingen annan lösning finns. Däremot brukar hydraulisk komplettering accepteras för körning utanför allmän väg.
Jag tittade bla på separata handbromsok tidigare, men vi har 24mm ventilerade skivor runt om och vill ha standardgrejer för reservdelarna.
Att bromsoken kommer från en och samma bil, med 700kg högre tjänstevikt än ke20, blir ju ingen nackdel vid besiktningen eller på gata/bana.
En bromskraftfördelare behövs dock ändå. Hittade en fin Wilwood-pryl med 6 steg, perfekt för olika användningsområden.
Enbart hydraulisk handbroms är inte ok, utom i de fall när ingen annan lösning finns. Däremot brukar hydraulisk komplettering accepteras för körning utanför allmän väg.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Motorval?
Jag funderar hit... Sen funderar jag dit...
Har länge känt att en Volvoturbo är ett bra val. Men det är ju inte Toyota?
3S är för klumpiga att trycka ner, typ 4A vore perfekt. Eller vad?
Jag vill ha en driftsäker turbomaskin på ca 180hk, som kan ta lite mer laddtryck vid tillfällig bankörning.
Och ska vara rimlig att installera.
Behöver inte vara original med turbo, kan skaffa bromsintyg.
Förslag, någon?
Har länge känt att en Volvoturbo är ett bra val. Men det är ju inte Toyota?
3S är för klumpiga att trycka ner, typ 4A vore perfekt. Eller vad?
Jag vill ha en driftsäker turbomaskin på ca 180hk, som kan ta lite mer laddtryck vid tillfällig bankörning.
Och ska vara rimlig att installera.
Behöver inte vara original med turbo, kan skaffa bromsintyg.
Förslag, någon?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 52
- Blev medlem: tis 21 jul 2009, 10:34:27
- Bilmodell: Charmant
- Årsmodell: 85
- PostOrt: Sandöverken
- Land (Country): Sweden
- Ort: Kramfors/Härnösand
Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Motorfunderingar igen...
Ja, om du funderar på toyota motor så skulle nog 4AGE vara det bästa allternativet (bra tryck i motorn original). Men då måste du turbo konvertera själv, allternativt importera ett kitt.
Bite my nuts n call me skippy!
Charmant -85
http://nrcc.se/ - Nystartad Retro club för gamla JAPANARE, ta en kik vetja
http://www.garaget.org/hampeboi
Charmant -85
http://nrcc.se/ - Nystartad Retro club för gamla JAPANARE, ta en kik vetja
http://www.garaget.org/hampeboi
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Motorfunderingar igen...
4A-GZE naturligtvis, men den är inte så lätt att hitta här på våra breddgrader. Så de blir ju till att importera & kostnaderna springer fort i väg. Det är alltså en kompressorladdad 4A-GE som är tacksam att plocka ur lite extra ur, alt. stoppa på en turbo istället för kompressorn!
Fast är du duktig på att skruva motorer, är det säkert billigare & bättre att bygga upp en vass turbo från en vanlig 16v 4A-GE som du kan hitta för småpengar.
Fast är du duktig på att skruva motorer, är det säkert billigare & bättre att bygga upp en vass turbo från en vanlig 16v 4A-GE som du kan hitta för småpengar.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Motorfunderingar igen...
Precis, nån Z är inte rimligt.
Även om den skulle bli en pärla när (om?) den blir klar, så får man aldrig igen pengarna. Därför letar jag en snurra som klarar plånboken.
Specifikt är det nåt som ledigt får plats, inte är så dyr, ca 180 hästar med mindre än 0.9 laddtryck...
Helst skulle jag ta en 3S-GTE, men jag hittar ingen komplett med rwd-låda till rätt kurs. Och dom är stora.
Så det lutar tyvärr åt Volvon ändå. Alternativt Saab/Opel Omega, men där är inte grabben på.
Ibland tänker jag på turbodiesel, tex passat 170hk.
Även om den skulle bli en pärla när (om?) den blir klar, så får man aldrig igen pengarna. Därför letar jag en snurra som klarar plånboken.
Specifikt är det nåt som ledigt får plats, inte är så dyr, ca 180 hästar med mindre än 0.9 laddtryck...
Helst skulle jag ta en 3S-GTE, men jag hittar ingen komplett med rwd-låda till rätt kurs. Och dom är stora.
Så det lutar tyvärr åt Volvon ändå. Alternativt Saab/Opel Omega, men där är inte grabben på.
Ibland tänker jag på turbodiesel, tex passat 170hk.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Motorfunderingar igen...
Rover 620 ti?
tvåliters turbo på 199hk, med laddtrycksreglering. egentligen en honda-snurra. undrar om det finns nån rwd-låda som passar...
tvåliters turbo på 199hk, med laddtrycksreglering. egentligen en honda-snurra. undrar om det finns nån rwd-låda som passar...
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Motorfunderingar igen...
Tittar just nu på V6 från Camry. Den ska ju passa på lådan från ModelF? Då känns det som en toyota igen.
Vridet kan dock bli ett besiktningsbekymmer.
Vridet kan dock bli ett besiktningsbekymmer.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Motorfunderingar igen...
Har nu fått klartecken från sfro!
Dom godkänner 2VZ-FE med 0.3 laddtryck, om det inte blir mer än ca 200hk.
Nu skippar jag tanken med volvomotorn och börjar söka en Camry.
Nån som vet nåt om motorfästen till 2VZ-FE i KE20?
Dom godkänner 2VZ-FE med 0.3 laddtryck, om det inte blir mer än ca 200hk.
Nu skippar jag tanken med volvomotorn och börjar söka en Camry.
Nån som vet nåt om motorfästen till 2VZ-FE i KE20?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1716
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Motorfunderingar igen...
Jag har en rasad 2VZ-FE, men den är nog ingenting att ha.Bäst är väl att köpa en fungerande Camry.
Tråg från en 4Runner kan nog vara bra om man ska sätta motorn rakt,motorfästen från den kanske kan vara modifieringsbara..Om man dessutom tar sprängkåpan från 4Runnern så "tror" jag att den passar mot en Supralåda (R154, MKIII).
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=8021681
Tråg från en 4Runner kan nog vara bra om man ska sätta motorn rakt,motorfästen från den kanske kan vara modifieringsbara..Om man dessutom tar sprängkåpan från 4Runnern så "tror" jag att den passar mot en Supralåda (R154, MKIII).
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=8021681
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Min rolla, KE20 -73. Just nu: Motorfunderingar igen...
Idag hade jag tänkt få redigera min signatur... Men bilen (Camry V6 -89),som först bara var obesiktad, var efter ett tag rostig,sen blev den okörbar pga krängningshämmare osv. När jag till slut inte ens fick starta den för att batteriet började vara dåligt, gav jag upp! No Deal.
Kanske jag måste ta en 3S-GE så småningom? Men det dyker säkert upp fler.
Tack för tipset om 4runnern, Johnny. Håller ögonen öppna efter läga objekt.
Kanske jag måste ta en 3S-GE så småningom? Men det dyker säkert upp fler.
Tack för tipset om 4runnern, Johnny. Håller ögonen öppna efter läga objekt.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L